Flame Keeper - Charmant, maar niet perfect

Een vechtende steenkool, monsters, vosachtige diertjes en een eeuwige vlam. Dit zijn dingen die je niet bepaald snel met elkaar zou combineren, maar wat als ik je vertel dat het spel Flame Keeper juist om al deze dingen draait?

In Flame Keeper is een vreedzaam land genaamd Orbis overgenomen door verschillende monsters. De monsters hebben de eeuwige vlam van vosachtige dieren gestolen en veroorzaken verdriet en strijd in het land. Je moet als de hoofdpersoon, Ignis, de eeuwige vlam herstellen en de monsters uit het land verjagen. Ignis heeft verschillende vaardigheden die hem helpen om rust en vrede terug te laten keren in Orbis.

Een vechtende steenkool

In Flame Keeper speel je dus als een personage genaamd Ignis. Hij is een speciale steenkool die de wereld van Orbis moet bevrijden van de monsters. Gelukkig is Ignis getraind om het tegen deze monsters op te nemen. Hij bezit verschillende korteafstandsaanvallen die hem hiermee helpen. Daarnaast heeft hij ook een dash waarmee hij sneller korte afstanden kan afleggen en nieuwe paden kan bereiken.

Dit is Ignis.

Naast zijn normale aanvallen heeft Ignis ook een arsenaal aan perkament-aanvallen. Deze worden soms achtergelaten door verslagen vijanden. Dit perkament is dan gebundeld met een speciale aanval. Deze perkament-aanvallen kunnen in veel verschillende situaties van pas komen, maar let op, je kan maar één perkament-aanval tegelijk gebruiken. Het is dus van belang om te kijken welk perkament-wapen het beste van pas komt in een bepaalde situatie. Dat is een leuke toevoeging, omdat het wat meer diepgang aan de gameplay toevoegt.

Er zijn veel verschillende perkament-aanvallen te vinden.

Van bossen naar eilanden in de lucht

Flame Keeper is verdeeld in twaalf levels, die elk onderverdeeld zijn in verschillende biomen. Zo spelen levels zich af in een bos, een woestijn, een moeras en op eilanden in de lucht. Elk level bestaat uit drie segmenten. Het doel in het eerste en het tweede segment is om een kampvuur op te laden dat je naar het volgende gebied zal teleporteren. Het klinkt eenvoudig, maar het vereist veel verkenning. Om het kampvuur op te laden moet je lampen verzamelen en terugbrengen naar het kampvuur. Met behulp van de verzamelde lampen moet je het kampvuur opladen met vlammen-energie.

Verzamel lampen om het kampvuur op te laden.

De hele twist van het spel zit hem in het feit dat de vlammen-energie die je gebruikt om het kampvuur op te laden, tegelijk fungeert als je health. Daarnaast wordt vlammen-energie ook gebruikt om de lampen te verkrijgen en kisten te openen. Het is dus belangrijk om te letten op de hoeveelheid vlammen-energie die je nog hebt, want als al je energie op is, betekent het game over. Het jammere aan deze twist is dat de levels niet heel groot zijn vanwege de beperkte hoeveelheid vlammen-energie die je hebt. Daarnaast is het verliezen van je vlammen-energie erg makkelijk, wat het spel op sommige momenten net iets te moeilijk en bijna frustrerend maakt.

Gebruik je vlammen-energie om de lampen te verkrijgen.

In het derde segment van een level verandert het spel in een Tower Defense game. Het is in dit segment de bedoeling om het kampvuur dat je opgeladen hebt te beschermen tegen monsters die van alle kanten op je af stormen. Om het allemaal net iets makkelijker te maken kun je verschillende vallen en verdedigingen bouwen. De toevoeging van de Tower Defense-segmenten was een zeer welkome aanvulling. Je moet deze segmenten net iets anders aanpakken dan de rest van het spel, wat zorgt voor enige mate van afwisseling.

In het laatste level van elk bioom staat ook een eindbaas op je te wachten, dus blijf op je hoede.

Een levendig dorp

De verschillende levels van Flame Keeper zijn te bereiken via een thuisbasis. Deze thuisbasis bevat verschillende kampen waar de speler gevechtsvaardigheden kan verkrijgen en upgrades kan kopen. Deze kampen kunnen ook zelf geüpgraded worden, waardoor je nieuwe aanvallen en andere vaardigheden vrijspeelt. Ook zijn er in de thuisbasis runes beschikbaar die Ignis extra kracht geven.

De thuisbasis ziet er erg knus uit.

Donker, maar comfortabel

Flame Keeper heeft een mooie 3D art style. De art style en het ontwerp van de personages doen me denken aan een Rayman-spel. Zo heeft Ignis armen en benen die net als bij Rayman niet helemaal aan zijn lichaampje vast zitten. Verder vallen de vlammen in het spel goed op vanwege een gedempt kleurenpalet. Het spel ziet er over het algemeen charmant uit. De dorpen zitten vol met schattige, vosachtige wezentjes, wat het spel een erg knus gevoel geeft.

De vlammen van Ignis vallen erg op!

Niet helemaal perfect

Helaas bevat Flame Keeper ook wat minpuntjes. Zo zijn de levels vrij lineair en valt er in de levels niet heel veel te ontdekken. Elk level in zijn bioom voelt een beetje hetzelfde aan. De levels hebben overal dezelfde sfeer, met hier en daar wat kleine aanpassingen. Wat echter wel fijn is, is dat de levels telkens willekeurig worden gegenereerd. Alles staat dus niet elke keer op dezelfde plaats, wat het spel een iets betere replay-value geeft.

Een ander minpuntje is dat je een heel level opnieuw moet doen als al je vlammen-energie opraakt, in welk segment dan ook. Dus als je bijvoorbeeld in het derde segment van een level verliest, word je weer helemaal terug naar het begin geschopt. Hierdoor worden levels soms erg langdradig en wordt de moeilijkheidsgraad van het spel een stuk hoger. Gelukkig behoud je na het verliezen van een level je verzamelde resources, waardoor je nieuwe upgrades kan kopen.

Flame Keeper is een erg charmant spel, maar het is niet voor iedereen bedoeld. Het spel introduceert een leuk concept in de vorm van vlammen-energie als je health, maar ditzelfde concept maakt het spel ook minder fijn om te spelen. Vanwege de beperkte hoeveelheid vlammen-energie die je hebt, is het moeilijk om grote levels met veel verkenning te maken. Als dit geen minpunt voor je is, is het spel zeker een aanrader, maar als je meer van openwereldspellen houdt zou ik Flame Keeper overslaan.

6.6

• + Originele personages
  • + Fijn gevechtssysteem
  • + Mooie art style
  • - Weinig verkenning
  • - Vrij lineaire en langdradige levels
  • - Hoge moeilijkheidsgraad

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Nieuwe Zelda: Tears of the Kingdom-merch onthuld voor Japan

0