Third & Fourth Arc
Pas vanaf de derde Arc komt het verhaal écht van de grond. Tegen die tijd heb je al 15 uur in de eerste twee Arcs gestoken, dus het spel vereist écht wel wat geduld van de speler. De derde Arc laat de eroge-elementen grotendeels varen en introduceert vele malen ingewikkeldere motieven dan territoriale verovering en het stoppen van de Umbral Star. De derde Arc introduceert allereerst wat er écht gebeurde als begin van het verhaal. Het focust vooral op de ingewikkelde verhouding tussen Altera en haar meester. Hun tegengestelde belangen maakt dat ze eigenlijk niet met elkaar kunnen samenwerken, maar Altera – naar de Aarde gekomen om deze te verwoesten – toont meer menselijkheid dan ze zou moeten. Ik probeer in deze review niet te veel prijs te geven over het verhaal, maar wil wel benadrukken dat de derde Arc pas een prachtig geschreven, serieus verhaal vertelt met complexe motieven en een voldoenend slot. Het spel eindigt met een vierde Arc, bedoeld als een soort van tweede kans om de eerste twee Arcs wél goed door te spelen. Hoewel ik begrijp dat het algehele verhaal hiermee eindigt, laat het spel vooral zijn kracht zien in de verhaalloop en het verhaaleinde van de derde Arc.
“A single ‘foreign body’ appears like a jewel in the starry sky. The aberration makes a strange noise, scraping away at the atmosphere with unnatural thunder. I see a vast shadow. My blood runs cold just from looking at it. For a moment, I’m deluded into thinking that the falling shape looks like a teardrop. It’s falling. From the vacuum of space to the inner atmosphere, it’s falling. …It’s unmistakable. This is the root of everything.”
Aan het einde van het spel heb je er een indrukwekkende reis van zo’n 25 uur op zitten. Je vraagt je af wat voor oordeel je over de game moet vellen, maar voelt een lichte interne frictie. Het spel verrast af en toe met zeer sterk geschreven taal, maar neemt af en toe ook wat te uitgebreide uitstapjes naar thema’s zoals liefde of voedsel. Je bent tevreden over het verhaalverloop van vooral de derde Arc, maar vraagt je wel af of de eerste twee Arcs ervoor zó lang moesten zijn om het gewenste effect te verkrijgen.
Hack ’n Slash
Fans van hack ’n slash-games zouden op basis van trailers wel eens met veel interesse dit spel gevolgd kunnen hebben. Hoewel de hack ’n slash-actie in het spel uitstekend is, dient het – zeker later in het spel – als ondersteuning van het verhaal. Vergelijk het maar met de verhouding van verhaal en actie in een spel zoals Persona 4 Arena. Hoewel je buiten het hoofdverhaal om ook vrije gevechten kunt houden en zijverhalen kunt volgen, waarin de actie wat meer centraal staat, lees je in het hoofdverhaal vooral veel met zo nu en dan een gevecht tussendoor. Trailers lijken het spel vooral te promoten als een meer actievolle game dan het is. De uiteindelijke game verraste mij in de positieve zin, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!