FAST Fusion - Snel, Sneller, Snelst

  • Review

  • 11 jun 25 om 09:00

  • Daan

  • 3

Shin’en is een ontwikkelaar die uniek is in zijn soort. Sinds de dagen van Game Boy Color maken zij voornamelijk spellen op Nintendo’s verschillende systemen. Hun naamsbekendheid begon met Nanostray op de Nintendo DS en verschillende spellen voor de WiiWare dienst in het Wii-winkelkanaal. Ze zijn uitgegroeid tot één van de meest geliefde indie ontwikkelaars, mede dankzij hun populaire franchise FAST. Sinds de Wii hebben ze hardware tot het uiterste kunnen pushen met elk deel die ze uit hebben gebracht. Fast Fusion moet daar, als het ware, overheen walsen en opnieuw weten te scoren. Met een zacht prijskaartje, gelikte actie en zelfs GameShare hoopt de Duitse maker nieuwe fans aan zich te binden. Laten we eens zien hoe dat uitpakt!

Mocht je nog nooit een FAST spel aangeraakt hebben, dan mis je zeker wat. Net als zijn voorgangers is FAST Fusion een sci-fi achtige racer die maar een stap of twee verwijderd is van F-Zero en/of Wipeout. Wat het uniek maakt zijn de toegevoegde gameplay-elementen. Je gebruikt een knop om je wagen van kleur te veranderen, iets wat veel lijkt op het shoot’em-up spel Ikaruga. Door de kleur aan te passen kun je over boost-strepen scheuren en zo je tegenstanders voorblijven. Ze zijn strategisch geplaatst om de competitie waar mogelijk uit te schakelen.

Een ander element is een springknop, waarmee je obstakels kunt ontwijken en de banen naar eigen inzicht kunt ontdekken. De springknop is nieuw in Fusion, dus de tracks zijn specifiek gebouwd met de functie in het achterhoofd. Het houdt de banen fris en opwindend, zelfs als je er een aantal keer overheen hebt gereden. Ik kwam er snel achter dat je over bepaalde muren kunt springen, waardoor je bepaalde bochten overslaat. Springen is ook handig om extra credits te vergaren. Deze raak je aan om je boostmeter te vullen en geld te verdienen om meer kampioenschappen en wagens aan te schaffen.

Kijken kijken, wel kopen
De credits spelen een belangrijke rol voor het verloop van FAST Fusion. Om alle banen en wagens te kunnen zien, zul je wel heel diep in de buidel moeten tasten. De cups worden steeds een beetje duurder, waardoor de prestatiedruk in zekere mate groter wordt. Er zijn drie verschillende moeilijkheidsgraden, dus er gaat aardig wat tijd in zitten. Dan is er de Fusion Shop. Hier ontgrendel je alle vijftien wagens, ieder met uiteenlopende statistieken. Bijzonder aan Fusion is dat je de wagens kunt combineren voor betere statistieken. Er is geen reden om dit niet te doen, want het voegt de waarden van beide voertuigen bij elkaar op. Als je de competitie een streepje voor wil zijn, dan kun je eigenlijk niet zonder de Fusion functie.

Wat mij licht irriteert is dat het veel tijd kost om genoeg credits te verdienen. Ik vind het helemaal niet erg dat er maar twaalf banen in Fast Fusion zijn. €14,99 is een zacht prijsje en daarnaast is het duidelijk dat Shin’en het spel blijft ondersteunen. Waar ik minder blij van wordt is dat ik constant moet kiezen tussen een voertuig of cup. Zelfs dan kan het zijn dat ik net niet genoeg credits heb om iets te kunnen ontgrendelen. Gelukkig zijn er genoeg manieren om geld te verdienen.

Aan modi geen gebrek
Naast de Championship modus kun je aan de slag met twee andere single-player modi: Super Hero Mode en Time Attack. In de Super Hero Mode krijg je zwaardere regels voor je kiezen. Je speelt op één van de twaalf tracks waarbij het de bedoeling is dat als eerste eindigt. Dat klinkt gemakkelijk, maar je mag op geen enkel moment crashen. Daarnaast is je boostmeter nu je wagen’s gezondheid, iets wat veel lijkt op F-Zero. En ohja, springen haalt de meter ook naar beneden, dus veel overslaan kun je niet. Het is een pittige uitdaging waarmee je best een tijd zoet kunt zijn. Time Attack spreekt meer voor zich. De makers hebben voor elke baan een record staan en het is aan jou om deze te verbeteren. Doe je dat, dan krijg je meer credits. Er zijn geen tegenstanders te bekennen, dus het is ook een perfecte gelegenheid om de tracks te leren kennen.

Multiplayer is altijd een belangrijk onderdeel geweest in de FAST-spellen. Shin’en heeft ervoor gekozen om geen online multiplayer toe te voegen. De reden is begrijpbaar: de servers lopen snel leeg waardoor het vinden van potjes op de langere termijn onmogelijk is. Het is een groot gemis wat mij betreft, vooral gelet op het feit wat er wel is. Je kunt lokaal spelen met maximaal vier man, maar GameShare ondersteunt potjes met maar twee man. Dit betekent dat je niet met een grote groep samen kunt spelen via GameChat of lokaal draadloos. Daarnaast is het ook alleen maar mogelijk om kampioenschappen te spelen en niet de individuele banen. Lokaal en GameShare werken meer dan prima, maar de makers hebben qua multiplayer wel kansen laten liggen.

Grafisch pracht en praal
De twaalf banen in FAST Fusion zijn fantastisch uitgewerkt. Ieder heeft een onmiskenbaar karakter dat leuk is om naar te kijken. Neem nou Redwood Forest. Het is een ruig bos waar je in de track doorheen raast. De wegen zijn niet wijd, waardoor je erg op de tellen moet passen. Een foute beweging over de bewegende boomstronken kan fataal zijn, vooral in de Championship races. Een ander voorbeeld is Tempesta. Het dondert, bliksemt en tornado’s komen steeds dichterbij. In deze baan is het gebruik van de boost zo verschrikkelijk belangrijk. De makers hebben er duidelijk veel werk aan gehad. Het zijn de beste banen in de FAST-franchise tot nu toe.

De presentatie staat ook ontzettend sterk op de Nintendo Switch 2. HDR, verschillende schaduwen en resoluties worden ondersteund om de ervaring meer je eigen te maken. Je kunt de zaken naar eigen inzicht tweaken in de opties, waarbij je meer kunt leunen op prestatie of presentatie. Hoe dan ook, ik ben ontzettend onder de indruk van hoe vloeiend FAST Fusion draait op het platform. Eerlijk gezegd werkt ‘’Balanced’’ voor mij het beste met 60fps, 1440p en dynamische schaduwen. Het is kleurrijk, scherp en speelt uitstekend op de Nintendo Switch 2.

De soundtrack van FAST Fusion is ontzettend te vergelijken met Wipeout. Je krijgt keiharde beats en swingende EDM-deuntjes die anders vormgegeven zijn in ieder nummer. Vhale Valley is een goed voorbeeld. De beats bouwen langzaam op terwijl je door de zandwoestijn rijdt. Daarna volgen er vocals en melodieën die echt de pan uitrijzen. Je kunt de deuntjes ook vrij terugluisteren in Jukebox, al zul je ze wel moeten unlocken met credits.

Conclusie
Fast Fusion is een heerlijk racespel voor iedereen die games als F-Zero en Wipeout lief heeft. Je haalt belachelijke snelheden, rijdt op twaalf uiteenlopende banen en geniet van een stevige soundtrack. De grafische kwaliteit is ook uiterst fraai met 60fps in de meeste beschikbare standen. Het credits systeem kan soms licht frustreren en multiplayer heeft beperkingen, maar dat zijn kleine smetjes op een mooi geheel. The future is FAST!

8.5

N1-score

  • + Twaalf prachtige banen
  • + Goede selectie qua modi
  • + Strak vormgegeven presentatie
  • + Springknop voegt werkelijk wat toe
  • - Beperkte multiplayer
  • - Credits sparen is soms grinden

Like dit bericht:

Recente artikelen

Donkey Kong Bananza krijgt Nederlandse tv-reclame

0

Media Donkey Kong Bananza krijgt Nederlandse tv-reclame

20-06-2025

0

Rik

Switch 2 - Robin - Foto 1

6

Nieuws Nintendo Switch 2 voorbij de 3,5 miljoen in vier dagen

11-06-2025

0

Robin

Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time – Nintendo Switch 2 Edition

0

Review Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time - Nintendo Switch 2 Edition

10-06-2025

3

Daan

Discussieer met ons mee! 3

Swift

11 jun 25 om 09:32

#17368‍

278 XP | 45 comments

Ik had Fast RMX op de Switch, maar dat was zelfs op de makkelijkste stand al niet te doen. Veel te moeilijk!

Ik weet niet of ze dat hier verbeterd hebben, maar vooralsnog laat ik hem aan me voorbij gaan.

Metroid1988

11 jun 25 om 11:29

#17371‍

177 XP | 33 comments

Het is makkelijker te doen met het juiste voortuig en skills , begin is het erg inkomen verder leuke racer voor tussendoor,

Yosher

11 jun 25 om 18:59

#17388‍

7062 XP | 1310 comments

Doe moeilijkheid is wel iets dat mensen wel zoeken in games als deze. F-Zero was ook ontzettend pittig (probeer GX maar eens als je NSO+EP hebt), en games als deze proberen dat te evenaren. Het is natuurlijk ook niet voor iedereen op die manier, maar goed, zoiets kan je wel verwachten bij games die zo'n ontzettend hoge snelheden hebben.