Fall of Porcupine - Een realistisch avontuur

Als je Fall of Porcupine voor het eerst opstart, kom je terecht in een fantasierijke wereld. Een plaats waar bloemen praten, je oneindig lang onder water kan ademen en je met een lift naar de wolken kan. Alles lijkt perfect te zijn, totdat je een donkere kamer binnenloopt waar je iets huiveringwekkends ontdekt. Dan wordt je ineens wakker en ben je weer terug in de echte wereld.

In Fall of Porcupine volg je het verhaal van Finley, een dokter in opleiding die net verhuisd is naar een dorpje genaamd Porcupine. Hij werkt in het St. Ursula ziekenhuis, dat bij het dorp hoort. Hoe je precies gaat inburgeren? Dat laat het spel helemaal aan jou zelf over.

Net echt

Het hele ding van Fall of Porcupine is dat het lijkt op het echte leven. Je maakt reële problemen mee die ontstaan als je net naar een nieuw dorp of stad bent verhuisd. Je moet de omgeving verkennen,  contact proberen te leggen met de inwoners van Porcupine en jezelf zo goed mogelijk proberen te integreren. Je leert verschillende personages kennen die allerlei eigenschappen hebben en naarmate de tijd verstrijkt, hun geheimen en problemen met jou delen. Het spel weet heel goed emoties over te brengen en de karaktervorming is erg indrukwekkend, tot het punt waar ik zelf bijna medelijden kreeg met bepaalde personages.

Daarnaast leer je ook zelf hoe je om moet gaan met zware situaties. Je komt oog in oog te staan met Finley’s problemen, nachtmerries en onzekerheden, die je langzaam moet overwinnen. De nachtmerries beleef je eens in de zoveel tijd en lijken net echt. Het zet de hele setting van het spel op zijn kop. Het spel laat aan jou over hoe je op verschillende situaties reageert. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om iemand de harde waarheid te vertellen of de waarheid juist te verbloemen, om iemand gerust te stellen. Ik zag zelf tijdens het spelen dat ik ook via mijn eigen gemoedstoestand reageerde op de personages in het spel. Als ik even geen zin had in een conversatie met een bepaald personage, kon ik met gemak nee tegen ze zeggen.

Werk en vrije tijd

Als het gaat om de gameplay zelf, ben je merendeel van de tijd aanwezig in het St. Ursula ziekenhuis. Finley werkt in het ziekenhuis als dokter in opleiding en helpt per dag een bepaald aantal patiënten door verschillende taken uit te voeren. Deze taken variëren van kleine puzzels tot korte ritme spelletjes. Zo kan je bijvoorbeeld medicijnen voorschrijven, naar de adem van een patiënt luisteren, een diagnose voor een patiënt opstellen of de kleding / het verband van een patiënt vervangen.

Aan het einde van een werkdag en op je vrije dagen heb je de tijd om Porcupine beter te leren kennen, maar vaak ga je met een bepaald personage op stap om een betere band te creëren. De ene keer speel je een potje basketbal met een collega van je en de andere keer ga je naar een bos om bepaalde activiteiten te verrichten. Eens in de zoveel tijd bevatten de activiteiten een diep emotioneel of vreugdevol moment. Deze activiteiten waren voor mij een leuke afwisseling van de taken die je bijna elke dag moet doen in het ziekenhuis.

Prachtig, maar niet helemaal perfect

Fall of Porcupine ziet er prachtig uit. Het spel lijkt bijna helemaal met de hand getekend te zijn. Daarnaast wordt er goed gebruikgemaakt van warme en koude kleuren in bepaalde situaties. Grafisch liep het spel echter niet altijd even soepel. Ik heb meerdere malen gehad dat het scherm stotterend aan het scrollen was en ik heb zelfs in een softlock gezeten, waardoor ik al mijn taken in het ziekenhuis opnieuw moest uitvoeren. Daarnaast stopte het geluid van het spel ermee nadat ik het voor een tijdje op de achtergrond open had laten staan terwijl mijn switch in slaapmodus stond.

Verder voelt het spel hier en daar soms wat langzaam aan, wat mede komt door de vele tekstwolkjes die je niet heel snel kan doorspoelen. Hetgeen wat mij het meeste irriteerde was de lange laadtijd tussen verschillende delen van het dorp. Elke keer als je naar een nieuwe straat wilt gaan moet je meer dan drie seconden wachten. Er is zelfs een laadtijd aanwezig als je van de hal van het ziekenhuis naar het trappenhuis wilt. Op die fronten is er dus nog veel om te verbeteren.

Hoewel Fall of Porcupine een erg charmant spel is, is het duidelijk niet voor iedereen gemaakt. Je moet maar net houden van een wat langzamer spel dat erg op de realiteit lijkt. Maar, als dit jou aanspreekt raadt ik het spel zeker aan. De hoeveelheid keuze, karaktervorming en emoties die het spel kan overbrengen is erg indrukwekkend. Het is een heerlijk rustig spel voor als je eens een keer wat afwisseling zoekt van AAA-games.

7.2

• + Aangrijpend en emotioneel verhaal
  • + Indrukwekkende karaktervorming
  • + Prachtige art style
  • - Loopt grafisch niet overal even goed
  • - Voelt soms wat langzaam aan

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Demo en trailer voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

0