Fairune Collection

Je favoriete Zelda-kloon uit het Nintendo 3DS-tijdperk keert terug op de Nintendo Switch! In een uitgebreide collectie met wel vier games komt Fairune naar de Nintendo Switch toe. En dat voor een tientje! We hebben Fairune, Fairune 2, Fairune Origin en Fairune Blast allemaal doorgespeeld. Wat kun je van de spellen verwachten en moet je deze monsterlijke collectie voor de Nintendo Switch in je digitale huis halen?

Fairune
Hoewel het verhaal in veel The Legend of Zelda-spellen maar een verwaarloosbare rol speelt, probeert Fairune het niet bepaald uit te breiden. Je speelt als prinses met een alleswetend boek op zak, de Codex. Samen grijp je het eerste zwaard beet dat je tegenkomt, en zoek je naar drie parels om de volgende wereld te bereiken. Het verzamelen van voorwerpen blijft je hoofddoel: na deze drie parels volgen onder andere tabletten, boomstammen en andere parels om te verzamelen. Telkens geraak je net wat verder in de wereld, totdat je na 2 tot 3 uur het einde van de game bereikt.

Al lijkt het geheel vooral grafisch erg op de 2D-games uit The Legend of Zelda-serie, de gameplay heeft meer weg van die van oude Ys-games. Je verslaat namelijk vijanden door er simpelweg tegenaan te lopen. In tegenstelling tot Ys komt hier geen tactiek bij kijken: als je je op hetzelfde level bevindt als de vijand, krijg je er 1 EXP bij en verlies je 1 leven. Als de vijand slechter is dan jij, verlies je geen HP maar krijg je ook geen EXP. Als de tegenstander beter is, verlies je meer HP dan dat je EXP verdient.

Gek genoeg pakt dit uiterst simpele gevechtssysteem best goed uit. De Codex vertelt je welke vijand zich op hetzelfde level als jij bevindt, waarna je deze tegenstander zo vaak als nodig kunt verslaan om een level te stijgen. Het spel zelf volgt een soortgelijke lineariteit: je voert je zoektocht in een behoorlijk afgekaderd gebied uit. Als je dan een nieuwe vaardigheid of een nieuw voorwerp ontdekt, heb je dus al snel door hoe je verder geraakt in het spel. Toch zitten er soms wel degelijk breinkrakers bij en geeft dit alles de game wel degelijk een eigen identiteit. Niet zomaar een Zelda-kloon, dus!

Fairune 2
In eerste instantie lijkt Fairune 2 meer van hetzelfde, maar dat verandert snel. Aan het vechten verandert niets. Je botst nog altijd tegen je opponenten aan om EXP te verdienen. Het verhaal ziet er wel wat anders uit. Dit maal heb je als doel om drie feeën te redden en de toren die onheil verspreidt te beklimmen. Deze queeste begin je in eenzelfde groene wereld als die uit Fairune. Hierna wachten er echter nog twee relatief grote werelden op je.

En de combinatie van deze drie grote werelden haalt de lineariteit volledig uit het spel. Je hebt vanaf het begin meer moeite om uit te vogelen wat je moet doen, maar nog belangrijker: als je later een nieuw voorwerp vindt, verwacht het spel ook van je dat je terugkeert naar de vorige werelden. Als dit het spel nog niet moeilijk genoeg maakte, verstopt Fairune nu voorwerpen ook op oneerlijke plekken. Waar je in Fairune nog vooral je verstand moest gebruiken, zul je hier je aandacht vooral vestigen op geheime paadjes en stiekem verstopte voorwerpen achter bomen.

Zo geeft Fairune 2 mij een beetje een dubbel gevoel. De grotere wereld, uitgebreidere opties en variëteit in omgeving maken het eigenlijk écht tot een soortgelijk spel als Fairune was, maar dan flink verbeterd. De hogere moeilijkheidsgraad en het gebrek aan lineariteit maken het soms echter tot een frustratieoefening, wat tegelijk de charme van Fairune een beetje wegneemt. Gelukkig kun je op internet zowel geschreven als video-walkthroughs vinden, dus kom je niet klem te zitten.

Fairune Origin
De laatste twee games in deze collectie gooien het over een heel andere boeg. Fairune Origin is namelijk een zeer korte titel. De stijl en logica van puzzeltjes komen enigszins overeen met Fairune, maar dan wel in minivorm. Dit maakt het wél een leuke speedrun-game. De collectie bevat namelijk een leaderboard waar je jouw prestatie kunt aanschouwen ten opzichte van andere spelers. Ik heb met een tijd van 4:56 de 30e plek veroverd! Maar, zonder gekheid: een leuke extra naast Fairune en Fairune 2, maar op zichzelf geen al te boeiende game.

Fairune Blast
Als je Fairune, Fairune 2 en Fairune Origin hebt gespeeld, kun je ook aan de slag met Fairune Blast. Waarschijnlijk hebben de makers hiervoor gekozen, omdat Fairune Blast enkele spoilers bevat voor de andere drie games. Je speelt hier een space-shooter, waarin je het opneemt tegen vijanden uit de games zelf. Hoewel je hier best eventjes plezier mee beleeft, maar ook deze minigame eigenlijk geen naam hebben. Leuk voor erbij, maar je koopt deze collectie toch echt voor Fairune en Fairune 2.

Liefst vier Fairune-games komen gebundeld in een collectie naar de Nintendo Switch toe. Nou ja, Fairune Origin en Fairune Blast speel je zo door, maar met Fairune en Fairune 2 krijg je genoeg content voor je tien euro. Het charmante Fairune weet, voor mij onverwacht, meer een eigen identiteit te creëren dan menig 2D Zelda-kloon en zou ik zeker aanraden. Fairune 2 breidt alles van dit eerste deel vooral uit, maar brengt met de extra moeilijkheidsgraad toch ook een extra frustratiefactor. Afijn, hou je van 2D Zelda-games en heb je nog tien euro Nintendo Switch-tegoed over? Schaf deze collectie dan zeker aan!

7.5

• + Leuke, puzzelende adventuregame
  • + Meer dan een simpele Zelda-kloon