Fabledom - Ontspanning in een magische wereld

• Gisteren om 14:00

• Karina

• 0

Stel je voor: je zit op de bank met je Switch en stapt een wereld binnen die sprookjes mengt met een relaxte city-builder. Dat is Fabledom, ontwikkeld door Grenaa Games en uitgegeven door Plug In Digital. Hier draait alles om creativiteit en ontspanning, zonder hectische gevechten of zware uitdagingen. Terwijl je je sprookjesstad opbouwt, vraag je je af: welk betoverend verhaal schuilt er achter dit charmante koninkrijk?

In het hoofdmenu begroet een vriendelijke verteller je en zorgt voor een aangename sfeer. Wanneer het stil is, vertelt hij een verhaaltje, zingt hij een lied of deelt hij een anekdote. Dit voegt charme toe aan het spel, dat van begin tot eind sprookjesachtig en luchtig blijft. Het draait in dit spel om het opbouwen van je eigen koninkrijk met een prins of prinses naar keuze. Wat het extra bijzonder maakt, is de nadruk op relaties. Je bouwt niet alleen een stad, maar zoekt ook de juiste partner. Dit geeft een frisse draai aan het genre. Het spel behoudt een ontspannen toon zonder zware conflicten, wat perfect is voor een rustgevende speelervaring.

Bouwen zonder haast

Fabledom richt zich op het opbouwen van een sprookjesachtig koninkrijk. Gebouwen plaatsen, zoals huizen en boerderijen, verloopt soepel en intuïtief. Je krijgt de vrijheid om je stad naar eigen smaak in te richten. Met elke mijlpaal speel je nieuwe gebouwen, accessoires en verschillende klassen van mensen vrij, zoals boeren, burgers en edellieden. Deze beloningen motiveren om verder te spelen, zonder dat het overweldigend wordt.

Je begint door een gebied te kiezen, je personage te vormen en een embleem voor je dorp te ontwerpen. Het spel biedt twee speelmodi: de standaardmodus voor opbouwen en verkennen, en de creativiteitsmodus waarin alles is ontgrendeld en gratis beschikbaar is. Hierdoor bouw je zonder beperkingen en kun je creatief aan de slag. De moeilijkheidsgraden variëren van Calm tot Cruel, zodat je de ervaring aanpast aan je eigen speelstijl. Naarmate je verder speelt, ontgrendel je nieuwe gebieden op de kaart, wat extra ruimte biedt voor uitbreiding. Regelmatige events voegen dynamiek toe door keuzes aan te bieden die je belonen of straffen, met directe gevolgen voor je resources of debuffs.

Het bouwen verloopt leuk en soepel, de animaties zijn prachtig, maar er zijn enkele nadelen. Gebouwen verplaatsen is niet mogelijk, en bij slopen krijg je geen grondstoffen terug. Dit zorgt soms voor onhandige indeling, vooral als je later belangrijke gebouwen vrijspeelt. Het gebrek aan flexibiliteit in stadsplanning maakt het soms frustrerend. De Fablings, je dorpelingen, prioriteren bovendien hun taken niet altijd goed, waardoor het soms lang duurt voordat gebouwen klaar zijn. Dit vertraagt de voortgang en maakt het minder soepel.

De uitgebreide statistieken vond ik zeker een pluspunt. Je bekijkt eenvoudig de gegevens van je bevolking, zoals hun naam, behoeften, klassen en beroepen. Het spel geeft daarnaast een duidelijk overzicht van financiën en grondstoffen, ondersteund door handige grafieken en tabellen.

Rust en relaties bouwen

Een ander belangrijk element is het courting-systeem, waarmee je relaties aangaat met andere heersers. Dit lijkt een leuk, strategisch element, maar voelt simplistisch aan. Het gaat vooral om het geven van cadeaus voor buffs, zonder veel diepgang in interacties. Hoewel de heersers verschillende persoonlijkheden hebben, verlopen de interacties vaak op dezelfde manier. Dit maakt het systeem minder impactvol.

Wat ik wel erg leuk vond, was het uitwisselen van brieven. In het spel duurt het zeven dagen voordat je een brief ontvangt, maar soms stuurt je partner onverwacht ook een bericht. De creatieve en humoristische teksten, zowel van je partner als de verteller, toverden een glimlach op mijn gezicht. Dit persoonlijke element voegt echt iets toe aan het spel en had van mij vaker mogen voorkomen.

Het diplomatiesysteem daarentegen blijft eenvoudig. Als je de heersers negeert, negeren ze jou ook, zonder gevolgen voor je strategie. Diplomatie voelt daardoor als een bijkomstige mechaniek, zonder veel invloed op het spel. Het militaire systeem lijkt ook grotendeels overbodig.

Haperingen in het sprookje

Tijdens het spelen stuitte ik op enkele technische problemen. Het lettertype is zo klein dat het op de Switch bijna onleesbaar is. Zelfs op een grote tv blijft het moeilijk om de tekst duidelijk te zien. Soms overlapt de tekst, waardoor ik niets kon lezen, wat enorm frustrerend is. Dit geeft aan dat de ontwikkelaars niet hebben gecontroleerd of het spel leesbaar was voordat ze het uitgaven.

Bovendien veroorzaakt de automatische opslagfunctie korte haperingen. Dit was erg storend, vooral tijdens cruciale momenten. Daarnaast had ik te maken met bugs. Soms kon ik quests niet voltooien of beloningen niet claimen, zelfs als ik de juiste stappen volgde.

De besturing was in het begin wat stroef, maar na een paar uur spelen werd het soepeler doordat het meer vertrouwd aanvoelde. Een stroeve besturing was te verwachten, aangezien een uitgebreide basebuilder waarschijnlijk beter werkt met toetsenbord en muis. Toch blijft de leercurve hoger dan verwacht, wat de toegankelijkheid bemoeilijkt.

Na ongeveer 20 uur had ik bijna alles vrijgespeeld en viel er weinig nieuws meer te ontdekken. Dit verminderde mijn motivatie om verder te spelen. Vanwege de beperkte herspeelbaarheid lijkt de huidige prijs van €24,99 minder passend. Het spel tijdens een sale aanschaffen zou een betere keuze zijn.

Kunst en klanken in balans

De visuele stijl van Fabledom is een van de sterke punten. De wereld komt tot leven met levendige kleuren en een sprookjesachtige sfeer. Personages en gebouwen voelen speels aan, alsof je in een levend verhaalboek zit. Soms merk je dat sommige textures minder scherp zijn, waarschijnlijk om de prestaties stabiel te houden. Ondanks dit blijft het spel visueel enorm aantrekkelijk.

De muziek draagt bij aan de rustgevende sfeer. De soundtrack herhaalt zich, maar dit voelt niet storend aan. Het geeft het spel een kalme, bijna meditatieve sfeer die je helemaal erin trekt. Ik merkte zelf dat ik ontspannen in mijn zetel zat, helemaal zen door de muziek en visuals. Soms stopt de muziek, en hoor je alleen de natuur, wat de ervaring extra diepte geeft. Bij speciale gebeurtenissen verandert de muziek volledig om het moment extra impact te geven.

De balans tussen de rustige muziek, kleurrijke visuals en af en toe een muzikale wending dompelt je echt in een sprookjeswereld. Ik genoot er echt enorm van. Dit spel raad ik dan ook zeker aan voor liefhebbers van cozy, casual base builders.

Fabledom biedt een charmante en ontspannende city-builder ervaring met een prachtige visuele stijl en rustgevende muziek die je helemaal onderdompelen in een sprookjeswereld. Het bouwen van je koninkrijk verloopt soepel en intuïtief, en de unieke courting-mechaniek voegt een speelse twist toe. Toch heeft het spel enkele tekortkomingen, zoals het gebrek aan flexibiliteit in stadsplanning, oppervlakkige diplomatie en een grotendeels overbodig militair systeem. Ook technische problemen, zoals kleine onleesbare teksten en prestatie-issues, belemmeren de ervaring. Ondanks de charme is de herspeelbaarheid beperkt, wat de huidige prijs minder gerechtvaardigd maakt.

7.5

• + Charmante visuele stijl
  • + Rustgevende muziek
  • + Soepel en intuïtief bouwen
  • + Creatieve brievenuitwisseling bij courting
  • + Uitgebreide statistieken en overzichten
  • + Milestones houden de voortgang boeiend
  • + Twee speelmodi voor verschillende speelstijlen
  • + Dynamische events en keuzes
  • - Gebouwen niet verplaatsbaar, geen grondstoffen terug
  • - Oppervlakkig courting- en diplomatiesysteem
  • - Militair systeem grotendeels overbodig
  • - Kleine, onleesbare teksten op de Switch
  • - Auto-saves veroorzaken freezes
  • - Bugs blokkeren soms quests en beloningen
  • - Fablings prioriteren slecht, vertraging in bouw
  • - Steile leercurve voor besturing
  • - Beperkte herspeelbaarheid na 20 uur
  • - Minder scherpe textures

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Demo en trailer voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

0