Everybody 1-2-Switch! - Geen feestklassieker

Er gingen al een tijdje geruchten rond dat Nintendo bezig was met een vervolg van 1-2-Switch, dat in 2017 uitkwam. Toen bleek het spel misschien niet eens gepubliceerd zou gaan worden omdat iedereen die het vervolg testte het “verschrikkelijk” vond. Maar daar zijn we dan, ruim een jaar later en Everybody 1-2-Switch! is nu toch te spelen op de Nintendo Switch. Het is verreweg de meest verwarrende Nintendo-release van 2023, alleen een vervolg op Nintendo Labo zou het nog kunnen overtreffen. Toch is en blijft Everybody 1-2-Switch! een partyspel. Daarom heb ik een groep vrienden bij elkaar gezocht om dit spel eens grondig te testen en te kijken of het je een gezellige avond kan opleveren.

Het ging zo: iedereen zat gezellig klaar, pakte zijn telefoon en scande een QR-code om het spel op zijn telefoon te kunnen spelen. Dit was een geweldige toevoeging. Een partyspel moet met veel mensen gespeeld worden, en niet iedereen heeft een paar Joy-Con thuis liggen. Door de telefoon de rol van een Joy-Con te laten overnemen, kan iedereen meedoen. Bovendien maken de partyspellen in Everybody 1-2 Switch slim gebruik van de bewegingssensoren en zelfs de camera van je telefoon wordt in een minigame gebruikt. Helaas kunnen niet alle partyspellen alleen met een telefoon gespeeld worden en zijn er ook spellen die de Joy-Con vereisen.

Na wat gekke profielfoto’s te hebben gezien, konden we bijna beginnen met de partyspellen. Op het hoofdmenu kies je uit korte, middellange of lange teammatches, of voor de quiz- of bingomodus. We kozen eerst voor een teammatch en verdeelden ons in twee teams. Het ene team ging links en het andere team ging rechts van het tv-scherm staan. Eindelijk was het tijd om aan de slag te gaan.

Party gekte

Everybody 1-2 Switch bevat in totaal zeventien spellen, waarvan er veel ook meerdere varianten hebben. Vier van deze spellen komen op een rad te staan, waarvan er uiteindelijk een wordt uitgekozen. De spellen variëren van het contact maken met aliens, tot het ontwijken van werpsterren. We hebben om het merendeel van de spellen erg veel gelachen. Zo rende iedereen hopeloos door de kamer heen om een bepaalde kleur te fotograferen of maakten we de gekste quizvragen voor elkaar. In telefoonmodus zijn dus maar dertien van de zeventien spellen te spelen, waardoor er vaker varianten van eenzelfde spel voorkwamen. Helaas zijn niet alle varianten even leuk. Zo moesten we 180 seconden wachten om een pakje noodles te koken. Dit was gewoon letterlijk drie minuten lang niks doen. Komaan Nintendo, dit kan beter.

Een spel voor iedereen

Nintendo heeft geprobeerd van Everybody 1-2-Switch een spel te maken waar iedereen aan kan deelnemen, zoals de naam al suggereert. Ten eerste is het spel goedkoper dan zijn voorganger, die €50 kostte. Everybody 1-2-Switch is te koop voor €30. Met een grote groep vrienden kun je veel plezier hebben met de gekke partyspellen en zelfs een wat ouder gezelschap kan genieten van een potje bingo. Als je geen zin hebt in beweging, kun je ook een quiz maken om elkaars kennis te testen. De standaard quizvragen in het spel zijn erg makkelijk. Bijvoorbeeld, er was een vraag waarbij je de kleur van een zichtbare appel op het scherm moest selecteren. Met slechts twee keuzes, groen of rood, was het niet erg moeilijk. Gelukkig kun je ook je eigen quiz samenstellen en opslaan voor een volgende keer. In Everybody 1-2-Switch is er dus voor bijna iedereen wel iets te vinden.

Meerdere meningen

Omdat Everybody 1-2 Switch een partyspel blijft, heb ik aan een paar van mijn vrienden die het spel kwamen uittesten gevraagd wat zij van het spel vonden. Ze hebben in een paar korte zinnen hun ervaringen met het spel genoteerd:

“Ik vond het spel erg leuk, vooral omdat er meerdere onderdelen zijn, je als een team speelt en bij sommige delen moet samenwerken. Er zouden van mij nog wat extra spellen bij mogen zodat er nog meer variatie is. Voor de rest was het spel heel erg leuk!” – Fay

“Ik vond het een lekker chaotisch spel, wat het erg leuk en gezellig maakte. Maar ik denk dat je dit niet heel vaak kunt spelen, omdat de spelletjes dan op den duur een beetje saai gaan worden. Er mogen dus wel wat meer spelletjes bij, maar degenen die er nu bij zaten waren al erg leuk!” – Lieke

“Het concept dat je dit spel met je telefoon kan spelen vind ik wel handig en het was leuk dat je bijvoorbeeld zelf een profielfoto kon maken. Het is geen game met heel veel verschillende minigames dus ik weet niet hoe lang het leuk blijft. Na een paar sessies heb je het waarschijnlijk wel een beetje gezien. Ik vond vooral de quiz wel leuk. De spellen zelf zijn laagdrempelig dus iedereen zou mee kunnen doen, maar het kan ook voelen alsof je dan niet echt hebt gewonnen, maar je gewoon geluk had. Al gaat het natuurlijk vooral om een gezellige tijd en niet of je wint of niet en dat is zeker gelukt!” – Ilse

“Ik vond het erg leuk dat je een profielfoto kon toevoegen. Er was niet een heel uitgebreide selectie van spelletjes. De spelletjes waren verder niet moeilijk om uit te voeren. Maar het is een leuk spel om met vrienden te spelen en zorgt voor erg veel plezier.” – Anne

“Ik vond het best een leuk spel, vooral omdat we het heel gezellig hadden tijdens het spelen. Het spel voegde gemakkelijk een goede sfeer toe net als in veel familie- of partyspellen. De spellen zelf waren voor mij best wel nieuw omdat ik nog nooit eerder iets vergelijkbaars gespeeld heb, mede vanwege de besturingen met je telefoon. Dus al met al vond ik het echt een gezellig en leuk spel om te spelen.” – Bas

Hoewel veel van de spellen in Everybody 1-2-Switch!, zoals ‘Colour Shoot’ en ‘Ninjas’, erg leuk zijn en goed werken in een groepsomgeving, had ik tijdens het spelen het gevoel dat het geen feestklassieker gaat worden zoals Wii Sports, Wii Party of Mario Party. Als je met de juiste groep personen bent kan het echt een erg vermakelijk spel zijn. Zo zijn de meest rare spellen degenen die je juist het meeste laten lachen. Maar lang niet elk partyspel is even leuk, waardoor je soms wat saaie momenten hebt die je zelf moet invullen, terwijl dat eigenlijk de taak van het spel is. Als je op zoek bent naar een partyspel dat je constant kan blijven vermaken, is het geen aanrader, maar eens in de zoveel tijd kan het spel wel vermakelijk zijn.

6.8

• + Kan met de juiste groep personen erg gezellig zijn
  • + De quiz-modus en een aantal spellen zijn erg vermakelijk
  • + Met telefoon speelbaar
  • + Goedkoper dan originele 1-2 Switch
  • - Bevat langdradige en minder leuke spellen
  • - Weinig spellen om uit te kiezen

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Tears of the Kingdom 1 jaar later: was het de hype waard?

4

Roundtable Zelda: Tears of the Kingdom 1 jaar later; was het de hype waard?

12-05-2024

2

Dit zijn de winnaars van The Super Mario Bros. Movie

5

Prijsvraag Dit zijn de winnaars van The Super Mario Bros. Movie

03-07-2023

2

Two Point Campus is Game op Proef van juli 2023

1

Nieuws Two Point Campus is Game op Proef van juli 2023

03-07-2023

3

Discussieer met ons mee! 5

3 jul 23 om 18:01

#10618‍

3804 XP | 659 comments

Bijvoorbeeld, er was een vraag waarbij je de kleur van een zichtbare appel op het scherm moest selecteren. Met slechts twee keuzes, groen of rood, was het niet erg moeilijk.

Hoe zit dat eigenlijk met kleurenblindheid? Is er een "accessibility" modus aanwezig?

Verder een prima review! Leuk om juist de vriendengroep te horen over de ervaringen, in plaats van  doorgewinterde Nintendo-fans die Mario, Zelda en Pokémon spelen. Ik zal deze game waarschijnlijk ook niet halen, maar als iemand aanbiedt om te spelen wil ik het best eens proberen!

3 jul 23 om 18:48

#10619‍

402 XP | 45 comments

Tijdens het spelen heb ik geen accessibility feature voorbij zien komen. Ik zal het nog voor je uitzoeken!

Tamadachi

3 jul 23 om 21:18

#10625‍

5177 XP | 640 comments

Allereerst mijn complimenten dat je als één van de weinige professionele reviewers de moeite hebt genomen om deze toch wel beruchte party titel te reviewen. Je hebt het echter perfect uitgevoerd door in een feestelijke setting met een paar vrienden het uit te proberen want dat is precies de insteek zoals het door Nintendo is bedoeld. Het was dan ook verfrissend om hun ervaringen om te nemen in het artikel om te lezen hoe hun als casuals er tegen aan kijken. Zoals ik al dacht is het voor die doelgroep best vermakelijk voor een avondje maar mist het wel variatie en een reden om vaker terug te komen. Het eindcijfer is in mijn ogen goed overwogen doordat je het hoger cijfer hebt gegeven dan het originele 1 2 Switch maar niet al te hoog omdat het toch wel matige feestje waarschijnlijk van korte duur blijkt te zijn.

Zool

4 jul 23 om 13:05

#10639‍