Wat de laatste jaren voor mij steeds duidelijker is geworden is dat een game met verrassingen vaak het langste mij bijblijft. Dat kunnen narratieve verrassingen zijn, zoals een onverwachte twist, maar dat kan ook een verrassing in de gameplay zijn, zoals Mario Odyssey’s inzet van Cappy om nieuwe krachten te gebruiken. Everhood is een non-stop aaneenschakeling van verrassingen die mij continu op de rand van mijn stoel deed zitten. De gameplay is verslavend, de personages zijn enorm charmant geschreven en het verhaal gebruikt wending naar wending om niet alleen de hoofdpersoon op een andere manier te reflecteren, maar ook je eigen relatie met het spel. Simpelweg: Everhood is een cult-klassieker in wording die je niet mag missen als je zoekt naar een game die je echt moet verrassen.
In Everhood speel je als een houten pop genaamd Red die wakker wordt in een mysterieuze wereld. Het enige probleem is dat een blauwe dwerg je arm heeft gestolen in opdracht van Golden Pig. Het is jouw taak om de wereld te verkennen en je arm terug te bemachtigen van Golden Pig. Gaandeweg leer je de bewoners van deze plek beter kennen en bouw je een band met ze op. Om je twee meest prangende vragen direct te beantwoorden: ja, de hoofdpersoon lijkt inderdaad op Geno uit Super Mario RPG en ja, de game heeft verdomd veel gemeen met Toby Fox’s Undertale uit 2015. Niet alleen in de grafische stijl, maar ook de wijze waarop je de wereld verkent en de persoonlijkheid van alle personages die je gaandeweg ontmoet. Undertale heeft als een grote inspiratiebron gediend voor veel indie-makers in de laatste zes jaar, maar Everhood geen Undertale-kloon. Waar ik Undertale echt zou bestempelen als een RPG is Everhood veel meer een ritme-game als het op de kern van de gameplay aankomt. En wat voor een ritme-game is het toch.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!