Eternights - Apocalyps en dating: een onverwachte combinatie

Je komt niet elke dag tijdens een date midden in een apocalyps terecht, maar Eternights, ontwikkeld door Studio Sai, zorgt precies voor dát soort ervaring. In een wereld vol monsters en chaos maak je niet alleen tijd om de wereld te redden, maar ook om te flirten. Denk aan Persona, maar met minder subtiliteit en meer dubbelzinnige humor. Terwijl je net een perfecte openingszin formuleert, stort de stad in. Dit is echter nog maar het begin van de gekte.

Je zit op een rustige avond in je kamer, waar je beste vriend Chani met veel enthousiasme een datingprofiel voor je aanmaakt. Ondanks je twijfels overtuigt Chani je dat dit de perfecte manier is om romantiek in je leven te brengen. Later die avond ontvang je een bericht van hem met de mededeling dat hij een nóg betere datingapp heeft gevonden. Tot je verrassing match je met een mysterieus persoon, die je nieuwsgierigheid wekt en op een vreemde manier in je leven blijft hangen.

Tijdens je voorbereidingen op een date, slaat een onbekende ramp toe en stort de stad in. De wereld verandert volledig, en midden in deze apocalyptische chaos vind je jezelf terug. Terwijl je door een verwoeste stad rent en vecht tegen monsterachtige wezens, blijf je zoeken naar antwoorden. Persoonlijke relaties blijven centraal staan in je avontuur, maar de romantiek voelt vaak cliché. De vele dubbelzinnige grappen en oppervlakkige interacties zorgen regelmatig voor facepalm-momenten, maar brengen ook af en toe een glimlach op je gezicht.

Ondanks de luchtige interacties toont het spel af en toe momenten van karakterontwikkeling, vooral bij belangrijke personages. Elk personage brengt zijn eigen achtergrond en problemen met zich mee. Deze diepgang biedt net wat extra dimensie aan het verhaal. Je keuzes in relaties beïnvloeden het verloop van je avontuur en zorgen voor vertakkende verhaallijnen. Hierdoor ontvouwt het verhaal zich op verschillende manieren en krijgen je keuzes echt gewicht.

Vechten en vaardigheden: een kwestie van timing

De gameplay mixt actie met strategie en combineert vechten tegen monsters met het sterker maken van je personages door speciale vaardigheden. Het gevechtssysteem draait volledig om snelle reflexen. Je ontwijkt vijandelijke aanvallen door perfect getimede dodges met Button A, en na een reeks aanvallen activeer je met R1 speciale aanvallen om krachtige combo’s uit te voeren. Het vechten verloopt soepel, hoewel het na verloop van tijd wat repetitief aanvoelt, vooral tijdens de bossfights, waarbij je vaak dezelfde tactieken gebruikt om zwakke punten uit te buiten.

Een belangrijk aspect van de gevechten is dat elk personage dat je team versterkt zijn eigen skilltree heeft. Tijdens verschillende activiteiten, zoals het verkennen van dungeons, het afstruinen van de stad, of trainen, verzamel je white en black essence. Met deze essence verhoog je de rang van je personages, waarna je nieuwe vaardigheden en aanvallen vrijspeelt. Deze voortgang maakt je steeds sterker, wat essentieel is voor het overleven van de moeilijkere gevechten. De personages in je team beschikken daarnaast over unieke elementen, zoals vuur of ijs, die een belangrijke rol spelen in de gevechten. Veel vijanden dragen schilden die alleen breken door hun elementaire zwakte aan te vallen met een speciale vaardigheid. Dit systeem voegt een strategische laag toe aan de gevechten, vooral bij moeilijkere vijanden, wat de afwisseling in het spel bevordert.

Strategisch plannen van activiteiten en tijdsbeheer

Naast gevechten houd je je bezig met verschillende activiteiten om je personages sterker te maken. Je vindt overlevingsmiddelen door items te verzamelen, traint door monsters te verslaan in de stad of voert ademhalingsoefeningen uit met Yuna, een zangeres. Deze activiteiten vragen echter om een zorgvuldige planning, want elke activiteit kost tijd. Een schaars goed, aangezien je slechts een beperkt aantal dagen hebt voordat de apocalyps aanbreekt.

Deze tijdslimiet dwingt je om strategisch na te denken over wanneer je dungeons verkent en wanneer je je personages traint. Met elke beslissing bepaal je het succes van je avontuur, en je moet goed plannen om je doelen te bereiken.

Omgevingen en variatie in vijanden

Naarmate je langer speelt, valt steeds meer op hoe beperkt de variatie in vijanden en omgevingen eigenlijk is. In het begin dagen de gevechten je uit en voel je de spanning, maar al snel begin je vijanden te herkennen en strategieën te herhalen. Het gebrek aan nieuwe en unieke vijanden zorgt ervoor dat de gevechten op den duur wat minder boeiend worden, en hetzelfde geldt voor de omgevingen. Hoewel ze in eerste instantie een sfeervolle achtergrond vormen, voelt de wereld uiteindelijk herhalend en soms zelfs leeg aan, wat jammer is voor een game met een apocalyptisch thema dat juist om intensiteit en variatie vraagt.

Besturing en performance

Tijdens het spelen merkte ik dat de performance niet altijd even stabiel is. Vooral tijdens intensere gevechten kreeg ik te maken met framerate drops en af en toe een visuele glitch, waardoor het tempo soms echt even werd onderbroken. Het voelde af en toe alsof de game moeite had om alle actie bij te houden, wat zonde is wanneer je juist helemaal op wilt gaan in de strijd. De besturing liet me daarbij soms ook in de steek, vooral bij snelle actiescènes waar elke seconde telt; de knoppen reageren dan net iets te stroef, wat de vloeiende ervaring in de weg zit. Ondanks deze momenten bleef de game gelukkig speelbaar, maar ik had graag gezien dat alles net wat soepeler liep om echt zonder afleiding op avontuur te gaan.

Art en muziek: levendige personages, saaie omgevingen

De visuele stijl springt direct in het oog door de kleurrijke, anime-geïnspireerde ontwerpen. De personages stralen energie uit en elk van hen heeft een uniek design dat past bij zijn rol in het verhaal. Deze diversiteit zorgt ervoor dat ze interessant blijven om te leren kennen.

In tegenstelling tot de levendige personages, vallen de omgevingen echter zwaar tegen. Ze voelen saai en eentonig aan, een teleurstelling voor een post-apocalyptische wereld die juist om variatie en detail vraagt. Ook de vijanden passen in dit patroon: hoewel er verschillende soorten zijn, lijkt de variatie snel op te drogen. Meer aandacht voor de omgevingen en vijanden zou de game absoluut ten goede komen.

De muziek versterkt de apocalyptische sfeer effectief door een constante dreiging te creëren die past bij de setting van de game. Toch blijft de muziek grotendeels op de achtergrond en klinkt het chaotisch zonder indruk achter te laten. Hoewel functioneel, had de muziek meer diepgang en variatie nodig om memorabel te worden.

Eternights is uniek in zijn mix van actie, romantiek en humor midden in een apocalyptische wereld vol monsters. Ik vond het een leuke afwisseling om momenten van intense gevechten te hebben, afgewisseld met luchtige, soms zelfs flirterige scènes. Toch sloegen die momenten af en toe door in clichés en een tikkeltje overdreven humor, waar ik soms om kon lachen maar net zo vaak met mijn ogen rolde. Het vechtsysteem voelde in het begin uitdagend en gaf voldoening, al werd het op een gegeven moment wat voorspelbaar, net als de omgevingen die wat meer variatie hadden kunnen gebruiken. Maar ondanks die mindere punten wist de kleurrijke anime-stijl en de energie van de personages me vaak weer terug te trekken in de wereld. Het is een luchtig en charmant avontuur dat, ondanks zijn gebreken, zeker momenten heeft die me bijblijven.

7

• + Levendige anime-stijl en unieke personages
  • + Toffe mix van actie en humor
  • + Uitdagend vechtsysteem met strategische elementen
  • - Eentonige omgevingen en variatie in vijanden
  • - Romantiek voelt soms wat voorspelbaar en cliché aan
  • - Prestatieproblemen tijdens intensieve gevechten en actiescènes

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Microsoft CEO: “wij blijven spellen uitgeven op Nintendo-hardware”

1