Veel mogelijkheden
Een opmerkelijk kenmerk van Unicorn Overlord is de mogelijkheid om letterlijk ALLES te versnellen of over te slaan! Dialogen, animaties, gevechten, het vinden van items, schermen die eruitzien als een laadscherm/introductiescherm voor de strijd, enzovoort. Dit maakt het spel zeer toegankelijk voor spelers die graag in hun eigen tempo spelen.
Ondanks de mogelijkheid om te ‘grinden’, blijft de gameplay-lus plezierig, met verkenning, het verzamelen van resources en zijmissies. Je kunt echt je ervaring aanpassen aan je voorkeuren.
Het beheren van 60 personages en hun aanpassingen kan overweldigend zijn. Tijdens gevechten ontstaan er ook problemen met het wisselen van uitrusting, vooral omdat dit niet mogelijk is voor personages die niet actief zijn tijdens een battle. Dit maakt strategische planning moeilijker en dwingt je om van tevoren items uit te rusten. De complexiteit van het spel kan ook keuzestress veroorzaken. Ik ben iemand die er tien minuten over kan doen om te beslissen of ik nu een vanille- of chocolade ijs-bolletje op mijn hoorntje wil. Ik had toch wel wat moeite om een keuze te maken over welke squads ik zou samenstellen, welke vaardigheden ik zou gebruiken, enzovoort. Dit gaf me wel wat stress, omdat ik nog nooit eerder met zoveel personages tegelijkertijd had gespeeld. Gelukkig leert Unicorn Overlord je stap voor stap de mechanieken, waardoor je na verloop van tijd beter begrijpt hoe alles werkt.
Rapport-systeem
Als je bekend bent met Fire Emblem, zal dit systeem je vast bekend voorkomen. Rapport laat zien hoe goed de relaties tussen de personages zijn. Deze relaties groeien door samen maaltijden te delen in tavernes, samen te vechten in battles en door geschenken te geven aan personages die als bewakers zijn gestationeerd. Ook is er een romantiek- en huwelijkssysteem! Alain kan een ring aanbieden aan een personage om met hen te trouwen. Dit geeft je ook speciale bonussen in battles. Hoewel het Rapport-systeem interessante aspecten heeft, mist het diepgang en voordelen buiten het verkrijgen van items en bonussen. Ik had behoefte aan een geavanceerder Rapport-systeem dat het aanmoedigen van verschillende partijcomposities mogelijk maakt.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
23 mrt 24 om 09:33
#13354
3257 XP | 603 comments
Hele goede, uitgebreide review. Kan mij hier ook 100% in vinden! Ik ben denk ik op zo’n 80 a 90% van de game, denk het dit weekend uit te kunnen spelen. Hele gave ervaring en de visuele pracht en praal van Vanillaware stelt zeker niet teleur!
23 mrt 24 om 11:44
#13357
487 XP | 71 comments
Dankjewel dat je de hele review hebt gelezen, Selan! Het heeft wat tijd gekost, maar ik wilde zeker niets weglaten! En ik ben het helemaal met je eens! Het is echt een prachtig spel
23 mrt 24 om 18:38
#13361
4752 XP | 927 comments
Ziet er uit als een toffe game. En de review is goed nieuws. Maar denk niet dat ik er voorlopig tijd voor heb.