Als je aan een gamer vraagt wat hij of zij van walking simulators vindt, dan kan je één van de volgende twee reacties verwachten: ze krijgen rode vlekken in hun nek en rennen gillend weg, omdat de games ze zo weinig daadwerkelijke gameplay voorschotelen of ze knikken met hun hoofd en nemen woorden als ‘kunst’ en ‘artistiek’ in hun mond. Er is tot nu toe nog geen middenweg geweest, je houdt van het genre of totaal niet. Het is dan ook wachten op de eerste walking simulator die dit doorbreekt en zowel voor- als tegenstanders een interessante ervaring voorschotelt. Is Drowning de eerste game die dit voor elkaar krijgt?
Anders dan anders
Drowning is niet zomaar een game, maar fungeert als manier om een zwaar onderwerp onder de aandacht te brengen. Tevens is het een uitlaatklep voor de ontwikkelaar zelf geweest. Het spel gaat namelijk over depressie en jij speelt als een tiener die dit ondergaat. Aangezien het een walking simulator is, stelt de gameplay zelf weinig voor en staat vooral het verhaal in de schijnwerpers. Je loopt in de game door verschillende omgevingen, waar je route exact wordt aangegeven. Tijdens je wandeling duiken er zinnen op die stukje bij beetje het gehele verhaal uit de doeken doen. Dit lijkt op papier niet heel bijzonder, maar zorgt in de praktijk voor een haast hypnotiserende werking.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!