Gameplay maakt het af
Zoals je van een Role Playing Game gewend bent, bestaat de gameplay uit twee onderdelen: werelden verkennen en vechten. Uiteraard zijn er hier en daar andere dingen die je doet, maar het merendeel komt op deze twee factoren neer. Als het om bewegen door de wereld gaat, kan ik vrij kort zijn: dat is gewoon goed. Dragon Quest heeft de ”A naar B” gameplay zo goed onder de knie, iets waar ze met de HD-2D Remake alleen maar licht aan hebben gesleuteld. Je raast nu sneller door de wereld met alle moderne gemakken van de recente delen in de reeks. Een goed voorbeeld is hoe je in het origineel alleen kon opslaan bij de koning van het land in kwestie. Nu kun je, op normale Dragon Quest-wijze, een kerk binnenlopen en je progressie opslaan. Daarnaast is er een mini map en de mogelijkheid om de huidige quests te aanschouwen. Het voelt raar om het te belichten, maar toch maken ze Dragon Quest III een veel moderner spel.
Het andere gedeelte, het gevechtssysteem en zijn turn-based gevechten, staan als een huis. Dragon Quest weet als geen ander de actie op een simpele maar doeltreffende wijze uit te leggen. Het derde deel had al een solide fundering, maar de remake heeft er alles aan gedaan om het modern aan te voelen. Een goed voorbeeld is hoe je party-leden naar eigen inzicht commando’s uitvoeren. Afhankelijk van de optie die je uitkiest, komt de focus te liggen op standaardaanvallen of ratelen ze door totdat hun Magic Points (MP) op zijn. Deze mogelijkheid is ook beschikbaar voor de Hero, wat het perfect maakt voor grinden. Je kunt je krijgers ook om de beurt langsgaan, mocht je het automatisch vechten helemaal niets vinden. Een andere verandering is dat de snelheid van het gevecht aangepast kan worden. Aangezien je veel dezelfde vijanden tegenkomt, komt een verandering naar Ultra Fast zeker goed van pas. Het zorgt voor een sneller spelverloop.
De vele gevechten in Dragon Quest III kunnen voor sommigen wat te veel worden, maar ik genoot de hele rit. Het komt deels door hoe deze Dragon Quest-telg je in staat stelt een eigen party te creëren. Na de intro bij de koning, kun je in Aliahan direct naar Patty’s Party Planning Place gaan. Op de eerste verdieping kun je hun job, uiterlijk, statistieken en persoonlijkheid samenstellen. Het is zelfs mogelijk om terug te gaan en hier en daar dingen meer naar jouw zin aan te passen. Je kunt vanaf een vroeg stadium jouw ideale party samenstellen. Toch een punt: je zult ze alsnog moeten levelen om het beste eruit te kunnen halen. Hoe dan ook, het is wat Dragon Quest III zo’n wervelend avontuur maakt. Experimenteren was in het origineel al mogelijk en is nu zelfs een stuk beter.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
13 nov 24 om 17:58
#14881
3817 XP | 744 comments
Wat een mooi cijfer!
14 nov 24 om 10:47
#14884
2492 XP | 473 comments
netjes, komt vandaag binnen vermoed ik.
Leuk feitje: het is gewoon een unreal engine game.