Dragon Quest III HD-2D Remake - Uitstekende remake door en door

  • Review

  • 13 nov 24 om 16:00

  • Daan

  • 2

Na lang wachten is de game eindelijk in aantocht: Dragon Quest III HD-2D Remake. Ik heb er al veel positief over gerept, maar nu heb ik het spel eindelijk in zijn geheel kunnen doorlopen. Mijn gedachten zijn nauwelijks veranderd want, om heel eerlijk te zijn, vind ik de derde Dragon Quest-telg ook een hele leuke. De makers van deze vernieuwde uitgave hebben het modern laten aanvoelen, maar het fundament is er altijd al geweest. Alles wat er nieuw is bijgekomen maakt de HD-2D variant de beste manier om de JRPG-klassieker voor de eerste of zoveelste keer te ervaren.

Dragon Quest III is en blijft een episch avontuur. Na de vragen van de godin Rubiss word je wakker in een voor jou onbekende wereld. Jij bent de Hero die op het punt staat om zijn/haar avontuur te starten. Na een zegen van Aliahans koning neem je de eerste stappen in een wereld met uiteenlopende culturen, locaties en personages. In tegenstelling tot de eerste twee spellen kent Dragon Quest III daadwerkelijk een verhaal. Je bent een kind van de legendarische held Ortega. Hij had zijn zinnen gezet op het stoppen van de duistere Baramos, maar kwam uiteindelijk in een vulkaan om het leven. Jij stapt in zijn voetsporen en zal de wereld doorgronden om een pad te vinden naar Baramos’ kasteel.

Het klinkt allemaal eenvoudig, maar het is ook een avontuur van de oude stempel. Je reist van land naar land op zoek naar mystieke sleutels en lichtbollen om de weg te ontgrendelen. Een fiks gedeelte van de reis is op de sleutels gericht, dus heel groots is het allemaal niet. Dat gezegd hebbende, Dragon Quest III haalt zijn kracht uit de mensen die je tegenkomt. De NPC’s vertellen je leuke verhalen waardoor je ook echt wat van de wereld opsteekt. Het wordt omlijst door uitstekende voice acting, zowel in het Japans als het Engels. De uiteenlopende persoonlijkheden maken dit een van de leukere RPG’s, zelfs als de daadwerkelijke doelen simpel overkomen.

Wat opvalt is dat de makers werk hebben verzet om de wereld voller te laten voelen. Er zijn nieuwe verhaalscenario’s, geschreven door de bedenker van Dragon Quest Yoji Horii. Een gedeelte hiervan is gewijd aan Ortega, de vader van de held. Je krijgt meer een idee van wie deze man nou precies is, aangezien de flarden voorheen niet alles beantwoorden. Het is ongelofelijk dapper om terug te keren naar een spel waar je tientallen jaren klaar mee bent, maar Horii en zijn team kunnen trots zijn op het resultaat. Het neemt niets weg van het origineel en geeft de HD-2D ervaring een extra impuls. Het maakt het gehele avontuur een stuk dynamischer, wat in mijn ogen de intentie is geweest. In dat opzicht kan ik stellen dat ze in hun missie geslaagd zijn.

Toch iets wat ik wil benoemen: de wereld van Dragon Quest III heeft een heel andere sfeer dan de andere delen. De wereld zelf heeft geen naam, maar een duidelijke connectie is wel aanwezig: hij lijkt op onze wereld. Dat zal je niet meteen doorhebben, maar zodra je progressie maakt, dan komt dit steeds meer naar voren. Zo houdt het rijk Romaria er wat Italiaanse trekjes op na, terwijl Asham meer Arabische geïnspireerd is. In Aliahan voelt alles nog als binnen de reguliere RPG-lijnen, maar zodra je in Romaria aankomt voelt zo’n beetje elke plek uniek in zijn soort. Heerlijk.

Gameplay maakt het af
Zoals je van een Role Playing Game gewend bent, bestaat de gameplay uit twee onderdelen: werelden verkennen en vechten. Uiteraard zijn er hier en daar andere dingen die je doet, maar het merendeel komt op deze twee factoren neer. Als het om bewegen door de wereld gaat, kan ik vrij kort zijn: dat is gewoon goed. Dragon Quest heeft de ”A naar B” gameplay zo goed onder de knie, iets waar ze met de HD-2D Remake alleen maar licht aan hebben gesleuteld. Je raast nu sneller door de wereld met alle moderne gemakken van de recente delen in de reeks. Een goed voorbeeld is hoe je in het origineel alleen kon opslaan bij de koning van het land in kwestie. Nu kun je, op normale Dragon Quest-wijze, een kerk binnenlopen en je progressie opslaan. Daarnaast is er een mini map en de mogelijkheid om de huidige quests te aanschouwen. Het voelt raar om het te belichten, maar toch maken ze Dragon Quest III een veel moderner spel.

Het andere gedeelte, het gevechtssysteem en zijn turn-based gevechten, staan als een huis. Dragon Quest weet als geen ander de actie op een simpele maar doeltreffende wijze uit te leggen. Het derde deel had al een solide fundering, maar de remake heeft er alles aan gedaan om het modern aan te voelen. Een goed voorbeeld is hoe je party-leden naar eigen inzicht commando’s uitvoeren. Afhankelijk van de optie die je uitkiest, komt de focus te liggen op standaardaanvallen of ratelen ze door totdat hun Magic Points (MP) op zijn. Deze mogelijkheid is ook beschikbaar voor de Hero, wat het perfect maakt voor grinden. Je kunt je krijgers ook om de beurt langsgaan, mocht je het automatisch vechten helemaal niets vinden. Een andere verandering is dat de snelheid van het gevecht aangepast kan worden. Aangezien je veel dezelfde vijanden tegenkomt, komt een verandering naar Ultra Fast zeker goed van pas. Het zorgt voor een sneller spelverloop.

De vele gevechten in Dragon Quest III kunnen voor sommigen wat te veel worden, maar ik genoot de hele rit. Het komt deels door hoe deze Dragon Quest-telg je in staat stelt een eigen party te creëren. Na de intro bij de koning, kun je in Aliahan direct naar Patty’s Party Planning Place gaan. Op de eerste verdieping kun je hun job, uiterlijk, statistieken en persoonlijkheid samenstellen. Het is zelfs mogelijk om terug te gaan en hier en daar dingen meer naar jouw zin aan te passen. Je kunt vanaf een vroeg stadium jouw ideale party samenstellen. Toch een punt: je zult ze alsnog moeten levelen om het beste eruit te kunnen halen. Hoe dan ook, het is wat Dragon Quest III zo’n wervelend avontuur maakt. Experimenteren was in het origineel al mogelijk en is nu zelfs een stuk beter.

Een woord dat ik nogmaals aan de Dragon Quest III HD-2D Remake wil koppelen is ‘dynamisch’. Door de moderne insteek is het een stuk leuker om de game te ervaren. Er zijn drie verschillende moeilijkheidsgraden, de statistieken reflecteren de verschillende klassen beter en bepaalde wapens en spreuken maken hun eerste opwachting in deze versie. Van de vaardigheden tot aan monsters, alles is net dat tikkeltje anders. Waar ik dat het meest voelde was, verrassend genoeg, met het maken van een party. Als je in het verleden jobs wisselde, veranderde het uiterlijk van de personages enorm. Net iets te veel. Nu voelt het een stuk natuurlijker, wat de ervaring erg ten goede komt.

Daarnaast zijn er nieuwe elementen toegevoegd aan de Dragon Quest III HD-2D Remake. Er is zoveel te benoemen, inclusief nieuwe monsters en vaardigheden, maar mijn aandacht gaat uit naar twee bijzonderheden. Zo is er de nieuwe Monster Wrangler klasse. De Wrangler gebruikt de vaardigheden van monsters om de tegenstanders uit te schakelen. Zo kan een Wrangler tegenstanders likken om ze te verlammen, keihard schreeuwen om schade aan te richten en bepaalde vaardigheden gebruiken om schade te herstellen. Het is een hele boeiende personage-klasse. Heel sterk zijn ze niet, maar het is een fijn alternatief ten opzichte van bestaande klassen. Er is meer speling om er unieke opzetjes mee te maken. De Monster Arena is een andere toevoeging. Door monsters te redden kun je ze gebruiken om gevechten aan te gaan in deze speciale arena. Een unieke optie waar je in een vroeg stadium al toegang tot krijgt!

Een prachtig plaatje
Dragon Quest III HD-2D Remake kent een schitterend stijltje om werkelijk vrolijk van te worden. Terwijl de vorige versies van het derde deel hun top-down view behielden, laat de Nintendo Switch-telg een nieuw perspectief zien. Als je kijkt in de gebieden Aliahan of Romaria, zie je hoe de gebouwen uit de achtergrond lijken te springen. De overworld voelt ook een stuk levendiger, mede dankzij de veranderingen in de omgevingen en hun hoogtes. Daarnaast is het een kleurrijk geheel waardoor deze klassieke RPG een nieuw leven heeft gekregen. Als je door de dungeons gaat, voelt het meer als een plek waar je in rondstruint. Voorheen hadden de locaties weinig overtuigingskracht, maar nu voelen ze ook als volwaardige locaties in het Dragon Quest-universum.

De nieuwe georchestreerde soundtrack is verrassend maar ontzettend welkom. Het feit dat Square Enix deze eerste muzikale stap heeft gezet valt alleen maar te prijzen. Uiteraard zijn de nummers hier en daar in nieuwe uitgaven verschenen, maar ze echt horen terwijl je Dragon Quest III aan te spelen bent is toch bijzonder. Zelfs in de moderne games is de georchestreerde muziek maar mondjesmaat aanwezig. De welbekende deuntjes stralen als nooit tevoren.

Conclusie
Dragon Quest III 2D-HD Remake is de beste manier om een RPG-klassieker te ontdekken. Met een vermakelijke questline en uitstekende gameplay weet het zowel de veteraan als de nieuwkomer aan zich te binden. Hoewel het hoofdverhaal op wat kleinere puntjes verouderd aanvoelt, doet het ook zo veel goed. Toevoegingen als voice acting en de nieuwe scenario’s geven Dragon Quest III een gloednieuwe dimensie. De manier waarop je door de wereld beweegt, monsters bestrijdt en quests doorgrondt past nog steeds met gemak in deze tijd. Het helpt dat je een eigen party kunt samenstellen, iets wat eigenlijk nog steeds bijzonder voelt in 2024. Ben je op zoek naar een gerichte RPG met charme in overvloed, dan zit je wel goed met Dragon Quest III in zijn HD-2D formaat.

9

N1-score

  • + Prachtige presentatie
  • + Speelt goed weg
  • + Vele verbeteringen en toevoegingen
  • + Eigen party samenstellen geinig
  • + Nieuwe scenario's en voice acting
  • - Hier en daar is de oude stempel voelbaar

Like dit bericht:

Recente artikelen

Boerderijsim Echoes of the Plum Grove in februari naar Switch

0

Nieuws Boerderijsim Echoes of the Plum Grove in februari naar Switch

25-01-2025

0

Kitty

Nintendo opent voor het eerst pop-up store in Nederland

6

Nieuws Nintendo opent voor het eerst pop-up store in Nederland

13-11-2024

4

Thijmen

Rayman-maker Michel Ancel werkt aan nieuw project bij Ubisoft

0

Nieuws Rayman-maker Michel Ancel werkt aan nieuw project bij Ubisoft

13-11-2024

3

Coen

Discussieer met ons mee! 2

Fl@ppy

13 nov 24 om 17:58

#14881‍

3817 XP | 744 comments

Wat een mooi cijfer!

Zool

14 nov 24 om 10:47

#14884‍

2492 XP | 473 comments

netjes, komt vandaag binnen vermoed ik. 

 

Leuk feitje: het is gewoon een unreal engine game.