Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons

• 10 aug 23 om 09:00

• Dennis

• 0

Met Double Dragon Gaiden krijgt de klassieke beat-em-up-serie Double Dragon eindelijk een nieuw deel. Kan het zich meten met andere moderne beat-em-ups die we de afgelopen jaren op de Switch hebben gezien?

We leven in het jaar 199X, en een nucleaire ramp heeft New York City in puin gelegd. Vier bendes strijden er om baas van de verwoeste stad te worden, maar in deze chaos zijn er gelukkig ook nog rechtschapen mensen. De broers Billy en Jimmy gaan de strijd aan, samen met dojo-meester Uncle Matin en agente Marian.

Daarmee vertelt Double Dragon Gaiden het allereerste verhaal van Billy en Jimmy. Van het verhaal hoef je verder niet veel te verwachten, het geeft de broers een reden om de straat op te gaan en te doen wat ze het beste doen: knokken! Want Double Dragon Gaiden is een typische beat-em-up, zoals we er de laatste tijd veel hebben gezien op de Nintendo Switch. Onder andere TMNT: Shredder’s Revenge en Streets of Rage 4 deden de glorietijden van de beat-em-up herleven. Voegt Double Dragon Gaiden genoeg toe aan dit genre om uit te blinken?

Waag een gokje

Het antwoord is ja en nee. Shredder’s Revenge en Streets of Rage 4 zijn allebei hoogtepunten in het genre, met een sublieme besturing en actie. Daarnaast zijn ze te spelen met meerdere personen, zowel online als offline. De actie in Double Dragon Gaiden is iets minder, maar daarover later meer. Ook is deze enkel te spelen in lokale 2-speler co-op.

Gelukkig brengt Double Dragon Gaiden zijn eigen vernieuwingen met zich mee. Het spel introduceert namelijk wat roguelite-elementen, en heeft een leuk “goksysteem” waarmee je kunt kiezen voor een lagere moeilijkheidsgraad met weinig beloning of juist andersom. Dat werkt zo. Vóór elke run stel je een aantal sliders in voor verschillende game-opties. Denk hierbij aan permadeath, de hoeveelheid health die je hebt of hoe agressief je tegenstanders zijn. Hoe moeilijker je het jezelf maakt, hoe lager de wisselkoers van een token. Tijdens het spelen verzamel je dollars, die je na afloop inruilt voor tokens. Zet je alles op makkelijk, dan kost een token zo $2000, maar maak je het jezelf lastig, dan betaal je slechts $800.

Deze tokens gebruik je om tips, artwork en nieuwe personages vrij te spelen. Spelen op een hogere moeilijkheidsgraad levert dus meer tokens op, maar de kans op een vroege game over is veel groter. En dan is al je geld weg en krijg je niets!

Het risk/reward-systeem dat je vóór elke run instelt naar jouw wensen

Klaar? Vechten maar!

Voordat je New York City induikt om de straten schoon te vegen van al dat gespuis, stel je je team van twee samen. Vervolgens kies je waar je begint met strijden. New York City wordt geregeerd door vier bendes, en elke heeft een ander deel van de stad in handen. Waar je begint heeft invloed op de rest van de game. Versla je namelijk de baas van één deel, dan worden de andere delen sterker. Dan kom je sterkere vijanden tegen, en worden de levels ook langer. Dit is goed bedacht en geeft ook echt een reden om het spel meerdere keren uit te spelen.

Gelukkig heb je de nodige trucjes in huis om je mannetje (of vrouwtje) te staan. Naast de standaard aanvallen kun je ook een drietal speciale aanvallen uitvoeren. Deze verschillen per personage. Zo kan Billy een gemene uppercut uitdelen, en schiet Marian met een bazooka. Deze speciale aanvallen zijn hard nodig, want wanneer je drie of meer vijanden tegelijk uitschakelt met een speciale aanval kun je health terug verdienen. Sowieso zit er echt verschil tussen de verschillende personages. Zo is Marian licht en heeft ze een pistool, en is Uncle Matin een log zwaargewicht die wel keiharde klappen uitdeelt. Tijdens het spelen kun je wisselen tussen je twee gekozen personages voor extra variatie. Ook kun je na elk level een upgrade kopen voor je team, of het geld in je zak steken om later meer tokens te krijgen. Nog een gevalletje risk of reward.

Verder speelt Double Dragon Gaiden lekker, alhoewel het minder finesse heeft dan andere moderne beat-em-ups. Om maar weer die vergelijking te maken met Shredder’s Revenge, zijn hier de omgevingen iets minder gevarieerd, en zijn er minder verschillende vijanden. Grafisch heeft het spel een fijne retro-look, en zijn er in elk level genoeg dingen om te slopen. Alles wordt ondersteund met een passende soundtrack. Maar zowel de grafische stijl als de muziek hebben iets te weinig eigen identiteit.

Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons is een prima nieuw deel voor fans van de serie. De roguelite-elementen en de opties om te kiezen voor een hogere moeilijkheidsgraad met betere beloningen zijn goede toevoegingen in een genre waar al veel games te spelen zijn. Er is duidelijk verschil tussen de speelbare personages, en het kunnen wisselen voegt zeker wat toe aan de variatie. En dat is wel nodig, want de game is minder gevarieerd dan games als Shredder’s Revenge of Streets of Rage 4. Die hebben daarnaast ook een betere grafische stijl, soundtrack en uitgebreide multiplayer-mogelijkheden. Dat maakt Double Dragon Gaiden zeker geen slechte game, er zijn alleen betere.

7.5

• + Goed risk/reward systeem
  • + Merkbaar verschil tussen speelbare personages
  • + Fijne retro-sfeer die past bij de Double Dragon-serie
  • - Enkel 2-speler lokale co-op
  • - Iets te weinig variatie in levels en vijanden

Over Dennis

De liefde voor Nintendo begon bij Dennis met de grijze Game Boy en Kirby's Dream Land. Vooral de handhelds van Nintendo hebben een speciaal plekje. Maar ook zijn pc staat regelmatig te draaien. En als Dennis niet aan het gamen is, speelt hij basgitaar of staat hij bij een concert. Op 10 maart trekt hij altijd zijn Mario-sokken aan!

Lees meer over Dennis

Square Enix gaat Nintendo-platformen “agressief” ondersteunen

0