Disney Illusion Island - Een Metroidvania-illusie

• 1 aug 23 om 18:30

• Robin

• 3

Waar Mario het gezicht is van de gamingwereld is Mickey Mouse dat van de tekenfilms. Hoewel Mickey (en dus ook Disney) al op verschillende manieren de videogamewereld heeft bezocht, is het toch al even geleden dat de Muis zijn eigen avontuur had. In Disney Illusion Island ga je samen met Mickey, Minnie, Donald en Goofy op een speels en eigenzinnig avontuur. Is het uiteindelijk een happily ever after of is het verhaal heel snel fin?

Het spel begint met een prachtig geanimeerde cinematic waarin Mickey met een kaart van Minnie op zoek is naar een door haar gekozen picknickplek. Daar treft hij Minnie, die heel blij is met de uitnodiging voor de picknick. Wacht eens even, waarom zijn Donald en Goofy daar ook? Al snel blijkt dat ze alle vier gevraagd zijn door Toku van de Hokuns om echte helden te worden en het eiland van Monoth te redden. De boekenkast van de Hokuns is namelijk drie Tomes of Knowledge kwijt die zijn gestolen door de drie dieven. Wanneer deze boeken niet terugkomen zal een grote calamiteit over de wereld vallen en zal het kwaad zegevieren. Aan Mickey en zijn vrienden om de Tomes terug te vinden.

Alle helden samen met de Hokuns

Een eigenzinnig speels avontuur voor iedereen

Disney Illusion Island is een versimpelde metroidvania voor alle leeftijden. Je kan het spel zowel alleen als met vier anderen tegelijk spelen. Dit gaat best wel goed eigenlijk en het is duidelijk dat het spel voornamelijk is bedoeld voor meerdere spelers. Zo kan je in de multiplayer extra vaardigheden uitvoeren zoals een Hug waarbij je een extra hartje krijgt, een Leap Frog om te springen en een Down Rope om je medespelers omhoog te helpen wanneer ze dit nog hebben.

Waar je in het begin alleen maar kan springen, leer je gaandeweg steeds meer vaardigheden. Mazzy, een roosachtig wezen dat lijkt op een soort van krokodil, geeft je verschillende voorwerpen die passen bij het personage en de vaardigheid. Denk bijvoorbeeld aan de Wall Jump. Daarvoor ontvangt Mickey een potlood, Minnie klimuitrusting, Goofy een vork en Donald een ontstopper. Hoewel alle vaardigheden precies hetzelfde werken geeft het verder nog meer persoonlijkheid aan de vier personages.

Een traktatie voor de zintuigen

De persoonlijkheid van Mickey, Minnie, Donald en Goofy is in alles terug te vinden. Illusion Island is dan ook een traktatie voor de zintuigen dankzij georkestreerde muziek die doet denken aan een mix van De Efteling en Kingdom Hearts, prachtige handgetekende animaties, fantastisch voice acting en een grappig verhaal. De Title/Menu Theme is een genot om naar te luisteren, en het sound design is gewoon fantastisch. Wanneer je een wall jump met Mickey uitvoert en dan rustig van de muren afglijdt hoor je het geluid van een potlood die schrijft, maar op hetzelfde moment wanneer Goofy dit doet met zijn vork hoor je de vork schrapen in de muren. Het zijn de kleine details waarvan je in de eerste uren echt enorm onder de indruk raakt van het spel. Daarbij zijn de verschillende animaties bij acties die de personages uitvoeren ook fantastisch.

Wanneer je in een idle pose staat gaat Mickey fluiten of krijgt Donald een rood hoofd en moet hij zichzelf afkoelen met een glas water over zijn hoofd. Daarnaast zijn de verschillende levels en vijanden erg expressief en is het een van de mooiste 2D-platformers die op de Nintendo Switch is verschenen.

De game is een traktatie voor de zintuigen

Observatie & geheimen

Gaandeweg gaat er toch ergens een lichte verveling spelen. Misschien ben ik zelf wat te oud voor het spel en zou het toffer zijn om dit bijvoorbeeld samen met een kind te spelen, maar na een tijdje voelde het allemaal erg hetzelfde aan. Begrijp me niet verkeerd, het spel is prachtig en speelt ook echt als een leuke platformer, maar omdat het niet echt moeilijk is merk je dat langer spelen soms wat saai wordt. Deze game voelt dan ook het beste in multiplayer omdat het “saaie” gevoel hierdoor zeker minder wordt.

Is het spel hierdoor dan slecht? Zeker niet, en er is ook nog een kleine uitdaging om het 100% uit te spelen. De verschillende collectibles zijn te vinden door de verschillende gebieden, en je moet dan ook backtracken wanneer je nieuwe vaardigheden hebt geleerd. Illusion Island is dan ook een Metroidvania-light dat de perfecte introductie is voor nieuwe spelers in het genre voor jong en oud, en dus ook perfect voor het hele gezin. Het is dan wel jammer dat het niet in het Nederlands te spelen is.

Disney Illusion Island zal je snel inpakken, maar de honeymoon fase is na een uurtje of twee per speelsessie wel weer voorbij. Waarbij je in het begin denkt dat je in een meesterwerk bent beland, zwakt dat gevoel na een tijdje wat af. Toch zie je een speels en eigenzinnig avontuur met ontzettend veel charme. Alleen is het dus niet geschikt voor langere speelsessies, omdat het dan in herhaling valt. Een nieuwkomer zal dit spel waarschijnlijk fantastisch vinden, maar een ervaren rot zal er sneller klaar mee zijn. Het is een Metroidvania-light. Het is lichter van smaak, maar dat mag na alle meer uitdagende Metroidvania-titels ook wel. Disney Illusion Island is het perfecte instapspel voor iedereen.

De releasetrailer

7.2

• + Grappige cutscenes en leuk verhaal
  • + Een meesterwerk qua animatie en sounddesign
  • + De hoofdpersonen hebben veel charme en persoonlijkheid
  • - Vrij gemakkelijk
  • - Een langere zit kan eentonig zijn.
  • - Geen Nederlandse-taal voor jongere spelers

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Tears of the Kingdom 1 jaar later: was het de hype waard?

5

Roundtable Zelda: Tears of the Kingdom 1 jaar later; was het de hype waard?

12-05-2024

2

Stitch & Co. nu beschikbaar in Disney Speedstorms “Ohana” Season 3

0

Nieuws Stitch & Co. nu beschikbaar in Disney Speedstorms "Ohana" Season 3

02-08-2023

1

Mario + Rabbids Rayman DLC komt uit op 30 augustus

1

Nieuws Mario + Rabbids Rayman DLC komt uit op 30 augustus

01-08-2023

3

Discussieer met ons mee! 3

1 aug 23 om 18:52

#10977‍

2816 XP | 545 comments

Persoonlijk hou ik helemaal niet van de nieuwe tekenstijl die Disney bij al zijn nieuwe cartoons gebruikt. En ik heb wat gameplay bekeken, maar het ziet er wel heel gemakkelijk uit. Dus no go voor mij.

Dinalfos

3 aug 23 om 20:52

#10984‍

80 XP | 13 comments

Die nieuwe animatiestijl is zo goedkoop en lelijk, dat het ontworpen moet zijn met budgetbeperking in het achterhoofd. Vergelijk deze kale, zielloze gruwel eens met oudere Disney games, zoals Mickey Mania en Maui Mallard in Cold Shadow. Die games hebben twintig keer meer stijl en schoonheid.

4 aug 23 om 13:18

#10989‍

973 XP | 87 comments

Shout-out naar Maui Mallard! Dat is zo'n ondergewaardeerde game. Qua gameplay misschien niet geweldig, maar de hele setting is echt gaaf. Zelf ook erg genoten van The Magical Quest. SNES-era Disney games waren toch wel erg goed.