Crossy Road Castle - De beste beestenboel!

• 7 dagen geleden

• 0

Crossy Road is sinds jaar en dag een begrip in de mobile games scene. Al tien jaar weet deze Frogger-kloon te boeien met zijn vrolijke stijl en 3D voxel personages. Hoewel makers Hipster Whale meerdere spellen maakten, blijft het verreweg hun grootste succes. Voor Pac-Man 256 valt misschien nog wat te zeggen, maar dat is het grotendeels ook wel. Nu, in 2024, is er een vervolg op Crossy Road dat er wel heel opmerkelijke trekjes op na houdt. Het resultaat is een spel dat verrassend goed uit de verf komt.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, heeft Crossy Road Castle heel weinig te maken met het origineel. Ja, de dierenvrienden van het origineel zijn speelbaar en de stijl is enigszins vergelijkbaar, maar daar is dan ook alles mee gezegd. In grote lijnen breekt Castle met de tradities van de ontwikkelaar. Hipster Whale heeft een co-op platformer ontwikkeld dat met één tot vier man kan worden gespeeld. Het is een competitief genre met uitblinkers als Speedrunners en Runbow, maar Hipster Whale heeft het sterker kunnen verpakken. Eenvoud is meervoud, lijkt het idee hier en het zorgt voor een toegankelijk avontuur.

Ren en spring naar de deur!

De weg op!
Crossy Road Castle is makkelijk te begrijpen, mede omdat het niets meer is dan lopen en springen. Het is de essentie van een platforming game, waar alle uitdaging bij de obstakels ligt. De levels zijn, in essentie, kamers. Je rent van kamer naar kamer om puzzels, vijanden en vallen een toontje lager te laten zingen. Wat meteen aanspreekt is hoe uiteenlopend de verschillende kamers zijn. Soms heb je een rij aan vijanden waarop je moet springen, en op een ander moment maak je een vrije val naar beneden. Crossy Road Castle introduceert constant nieuwe obstakels, waardoor je naar de nieuwe kamer blijft uitkijken.

Een ander element dat Crossy Road Castle goed oppakt zijn de collectibles. Om de interesse vast te houden, ligt het landschap vol met munten. Deze gele en paarse munten zijn belangrijk als je alles in het spel wilt ontgrendelen. Bepaalde dieren en hoedjes verkrijg je alleen door grondig elk level af te struinen. Het voelt als een gok, vooral de zeldzame paarse variant die alleen op de moeilijkste plekken lijkt te liggen. Je kunt er een leven voor opgeven, maar brengt dat de huidige run in gevaar? Op bepaalde punten kun je je levens verversen, maar is dat moment binnenkort? Het zijn de kleine afwegingen die het doen. Er zijn wat roguelike trekjes te bespeuren!

De ”Castle” in de titel verwijst naar de meerdere kastelen die Crossy Road Castle rijk is. Deze torens ontgrendelen zodra je 100 kamers in het huidige kasteel hebt doorlopen. Dat hoeft gelukkig niet in één run, dus de meesten zullen alles zien wat de game te bieden heeft. Na elke 30 kamers is er een baasgevecht, waar je oplettendheid een vereiste is. Ze vuren vele projectielen je kant op, waardoor Crossy Road Castle opeens een hele andere lading krijgt. In plaats van het offensief te spelen, moet je jezelf defensief omhoog werken. Een leuke twist op het party platforming-concept.

Vijand hier, sprong daar! Ja, zo makkelijk is het niet!

Met meer sta je beter
Crossy Road Castle kan alleen gespeeld worden, maar of je dat zou willen is een vraagstuk op zich. In multiplayer zijn er vangnetten aanwezig, waardoor frustratie bijna voorkomt. Zolang één speler de andere kant van de kamer haalt, wordt iedereen weer in het spel gebracht. Hierdoor verlies je geen leven en kun je zonder enige consequenties door naar de top. Alleen spelen geeft je niet zo’n vangnet. Zodra je wordt getroffen door een aanval of te pletter valt, verlies je één van de drie levens. Er zullen mensen zijn die de uitdaging met beide handen aangrijpen, maar het staat wel haaks op wat de game is: een toegankelijk avontuur. Het maakt niet hoe je met anderen speelt, want het werkt beter. Lokaal en online had ik dikke pret en konden we door tot een baas ons compleet vernietigde. Een ander voordeel van online? De munten die je scoort gaan naar ieder persoon in de sessie, ongeacht wie ze verzameld heeft. Heel netjes!

Voor de solo speler is er een Challenge Mode met leaderboards, al voelt het niet als de volwaardige game-ervaring. Ik kreeg 20 kamers voorgeschoteld en probeerde een goede score neer te zetten. Het is leuk, maar ik krijg het idee dat het niet vaak geüpdatet wordt. De tijd zal het leren, maar gerust ben ik er niet op.

De presentatie is vermakelijk. De 3D voxel personages betreden een 2.5D strijdtoneel, wat er verzorgd uit ziet. Gelet op het feit dat de levels willekeurig zijn, kunnen sommige omgevingen ietwat leeg aanvoelen. Crossy Road Castle ziet er kleurrijk uit, zodanig dat je er ook weinig op let. De soundtrack is wat ik van een Hipster Whale-spel zou verwachten: hectisch en chaotisch maar het ligt goed in het gehoor. Het is muziek die ik met alle plezier zou aanzetten als ik een oppepper kan gebruiken!

Crossy Road Castle heeft een simpel maar doeltreffend concept. Het co-op platfoming-genre is druk, maar de maker heeft het een aantal goede twists gegeven. In multiplayer zit er minder druk op, mede omdat er vele fouten geoorloofd zijn als je met vier man speelt. Er zit nog steeds uitdaging in Crossy Road Castle, maar het leidt zelden tot frustratie. Je werkt samen om puzzels op te lossen, vijanden te verslaan en munten binnen te harken. Het is gezelligheid ten top en dat is heel wat waard. Elke keer als ik Crossy Road Castle oppak, wil ik blijven spelen totdat ik tevreden ben. Even dat ene diertje of hoedje ontgrendelen en dan stop ik. Echt!

9

• + Simpel maar doeltreffend
  • + Waanzinnig veel variatie