Core Keeper - Perfect om met vrienden te spelen

• 12 uur geleden

• Dreon

• 0

De Nintendo Switch heeft al tijden een nieuw multiplayer-spel nodig waarmee je met je vrienden flink wat uren kunt slijten. Dan heb ik het niet over competitieve online-spellen, deze zijn er voldoende. Maar een sandbox-spel waarin je urenlang plekken verkent, met monsters vecht, huizen bouwt en gewassen bewerkt, is bij mij altijd welkom! Daar komt dan net Core Keeper om de hoek kijken, maar weet het al deze elementen op de juiste manier mogelijk te maken?

In Core Keeper kom je na het aanraken van een mysterieus relikwie terecht in een ondergrondse wereld. Daar staat een eigenaardig apparaat dat je weleens verder kan helpen. Helaas heeft het geen stroom, dus moet je op verkenning uit gaan. Je begint met het weghakken van houten wortels, een kleine basis te bouwen, en besluit wat gereedschap te maken. Wanneer je je pikhouweel gemaakt hebt, blijkt het dat je hiermee gemakkelijk tunnels kunt maken en al vlug kom je grote grottenstelsels tegen met allemaal verschillende monsters en spullen. Al deze spullen neem je weer mee naar je basis om weer nieuwe spullen mee te maken.

Het is mogelijk om gewassen te verbouwen en deze te koken tot lekker eten. Je kunt je basis omtoveren tot een knusse ruimte om even bij te komen van het verkennen, of er juist een handige en stoere basis van te maken. Het is mogelijk om boerderijdieren te houden en er materialen en eten mee te verzamelen. Om deze rustgevende bezigheden uit te voeren, moet je toch de materialen en dieren zien te vinden. Dit resulteert erin dat je toch weer terug de grotten in moet.

Op zoek naar schatten

De kracht van Core Keeper ligt in het verkennen van grote grottenstelsels, die je weer van allemaal nieuwe materialen voorzien. Hiermee kun je beter gereedschap maken, betere werkbanken, betere wapens en natuurlijk ook je basis verbeteren. Het spel weet op een slimme manier je aandacht te trekken om naar bepaalde plekken te graven. Wanneer je in de buurt van ertsen komt, zie je een kleine schittering, waar je als speler toch naartoe graaft. Ook zie je hier en daar al een glimp van een kerker of gangenstelsel, waardoor je geneigd bent om daar zo vlug mogelijk heen te graven, hopend op nieuwe spullen.

Core Keeper houdt je hand niet vast, jij als speler moet alles zelf uit zien te vinden. Gelukkig ben je in het begin enigszins beperkt in menu-schermen, waardoor je op een gemakkelijke manier geforceerd wordt om deze zaken uit te vinden. Het enige wat ik een tijdje niet heb geweten, is dat er ook een vaardigheden-systeem is. Je kunt dus ook daadwerkelijk je vaardigheden verbeteren door er punten in te stoppen.

Met verkennen komt vechten

De grotten zitten vol met vijanden, die er allemaal op gericht zijn om jou een kopje kleiner te maken. Het begint vrij simpel met een paar slimes en paddenstoelen, maar al vlug neem je het op tegen goblins en ander gek gespuis. Je kunt wapens gebruiken waarbij je van dichtbij kunt slaan, of wapens waarmee je van veraf kunt schieten. Dit laatste doe je door de rechterstick een kant op te richten en op de schietknop te drukken. Dit werkt prima, maar ik vond het vooral in handheldmodus wat onhandiger spelen, aangezien de sticks van de Joy-Con toch net wat te klein zijn om er zo vlug mee rond te bewegen.

Het spel verandert hier en daar namelijk in een echte Bullet Hell. Het bevat verschillende eindbazen die flink wat kogels schieten en heel veel vijanden op je loslaten. Al schietend en ontwijkend moet je zijn levensmeter naar nul zien te krijgen, wat een flinke uitdaging is. Deze bazen zien er tof uit en bieden ook nog eens erg veel uitdaging. Ik wil er nog niet te veel over verklappen, maar ik kan je ervan verzekeren dat ze erg leuk zijn!

Het wordt nog veel leuker met vrienden!

Het tofste aan Core Keeper is dat je alles wat ik je tot nu toe verteld heb, met vier personen kan spelen! Dit werkt erg simpel, één van de vier spelers host een spel en nodigt zijn vrienden uit. Al deze vrienden nemen hun eigen personage mee. Je kunt voor de gelegenheid een nieuw personage aanmaken, of een bestaand personage pakken. Alle spullen die je bij hebt, neem je mee naar de wereld waarin je deelneemt. Wanneer je deelneemt in een wereld, kun je alles wat ook de eigenaar van de wereld kan. Dit maakt Core Keeper perfect om altijd met je vrienden te spelen. Het enige nadeel is dat je altijd aan het internet verbonden moet zijn. Core Keeper bevat vooralsnog geen lokale coöp-modus, wat naar mijn mening toch wel een must is.

Omdat Core Keeper willekeurig gegenereerde werelden bevat, is het voor iedere speler anders. Zo is het ideaal om een wereld te spelen, waarin je lekker in je eentje ronddwaalt. Wanneer je dan met vrienden speelt, gebruik je een andere wereld en een ander personage. De werelden die je speelt en de personages die je selecteert, staan los van elkaar. Dat deze werelden zo van elkaar kunnen verschillen, maakt het ook leuk om meerdere keren opnieuw te beginnen en weer wat anders mee te maken.

Graphics & muziek

Core Keeper ziet er erg leuk uit. De pixel sprites tonen leuke personages en monsters en de verschillende werelden zorgen ervoor dat het spel veel meer toont dan alleen grotten. Zo heb je grote open weidevlaktes en woestijnen. De muziek is leuk om te horen, wat zeker belangrijk is, als je tientallen uren in deze wereld doorbrengt. Het spel weet meestal netjes 30 frames per seconde aan te houden, maar hier en daar vertoont het toch een framedip. Dit is erg jammer. Ik merkte ook dat het in handheld net wat minder vloeiend verliep, waardoor ik hem voornamelijk in docked zal blijven spelen.

Core Keeper is een tof sandbox-spel waarin jij en je vrienden de kans krijgen om urenlang rond te dwalen in een reusachtige grot vol verrassingen. De verslavende gameplay-loop van verkennen, verzamelen en verbeteren heeft mij flink wat uren zoet gehouden. Het zal mij en mijn vriendin ook nog wel een poosje vermaken. Ben jij op zoek naar een spel dat een mooie mix van Minecraft, Terraria en Stardew Valley is? Dan is Core Keeper zeker een spel voor jou.

8.5

• + Verslavende gameplay-loop
  • + Coöp-multiplayer met vier personen
  • + Willekeurig gegenereerde werelden
  • + Uitdagende bazen
  • - Gevechten voelen vooral in handheldmodus een beetje onhandig
  • - Geen lokale co-op
  • - Hier en daar een framerate-dip

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Waarschuwing: Mario & Luigi: Brothership is gelekt

0