Chocobo GP - Glijdt door de bocht

• 30 mrt 22 om 10:00

• Jeroen

• 3

Karten is en blijft een populaire afsplitsing van het race-genre. Mario Kart is bijvoorbeeld al dertig jaar ongekend populair en er zijn meer franchises die er brood in zien. Crash Bandicoot en Nickelodeon, om maar een paar voorbeelden te noemen. Iets wat gerelateerd is aan Final Fantasy zou daar prima bij passen, toch? Klopt, en dat is al eens gebeurd op de eerste PlayStation, met Chocobo Racing. Nu dacht Square Enix dat het toch eens tijd was voor een nieuw deel, en dat is er nu met Chocobo GP!

Als je al eens eerder een game uit de Final Fantasy-reeks hebt gespeeld, dan heb je ongetwijfeld wel eens gehoord van een Chocobo. Deze gevederde beesten komen in flink wat delen voor, en ze worden dan gebruikt om je ergens anders te krijgen. Je kan er op zitten, of ze trekken een kar voor je. Hoe dan ook: ze kunnen goed rennen. Dat blijkt ook wel, want ze staan centraal in deze racer van Square Enix. Niet alleen Chocobo’s komen voor, maar ook summons (beesten die je kan oproepen in de Final Fantasy-games) en andere bekende figuren uit die reeks komen hierin terug.

Een eerbetoon

Het spel zit vol met verwijzingen naar van alles wat met Final Fantasy te maken heeft. Het brengt kleine versies van bekende figuren naar je scherm, een beetje in de stijl van de Theatrhythm-spellen. Schattige versies van boze verschijningen en stoere personages razen over je scherm in bekende omgevingen. Denk hierbij aan Zozo Town uit Final Fantasy VI, Alexandria uit Final Fantasy IX en het pretpark Gold Saucer uit Final Fantasy VII. Een feest van herkenning voor fans, en dat doet het spel zeker goed. De verhaalmodus speel je één keer door, maar dat verhaal is zo flinterdun dat je het na het spelen niet zal onthouden. Totaal anders dan in de Role Playing Games natuurlijk, maar aan de andere kant is dat waarschijnlijk toch niet waar je deze racer voor koopt.

Vlieg door de bochten

Waar je wel een racer als deze voor koopt, is de knotsgekke actie. En ik kan je vertellen dat er wel heel veel gebeurt op je scherm, en vooral ook heel snel. Het is natuurlijk altijd de bedoeling dat je snel gaat in een spel zoals dit, maar het probleem met Chocobo GP is dat er zoveel gebeurt op relatief korte parcours, dat een race soms voorbij is voor je er erg in hebt. Je figuur kan allerlei spreuken oproepen, en als je verderop dezelfde soort nog eens oppakt maak je deze sterker: het loont dus soms om niet meteen je opgepakte aanval te gebruiken. Sommige ervan zien er ook wel echt tof uit, zoals een portaal oproepen waar je mee teleporteert, of een Fire-aanval die je steeds sterker kan maken.

Zoals eerder gezegd zijn de banen vaak echt vrij kort, en als je dan steeds allerlei spectaculaire aanvallen uitvoert of ondergaat, wordt het echt rommelig en soms wat onduidelijk om te zien wat er nu echt gebeurt. Alle banen zijn ook erg rechttoe rechtaan, er zijn dus niet echt sluiproutes of alternatieve routes. Je zit dus echt de hele tijd vrij dicht op elkaar, en als je geraakt wordt door zo’n aanval gebeurt het met enige regelmaat dat er drie tegenstanders langs je heen schieten. Nu staan funracers zoals deze niet bekend om een fijne balans tussen mazzel en kunnen, maar in Chocobo GP is die balans helemaal ver te zoeken. Soms wordt het spel daarom onnodig frustrerend.

Verdienen

De Chobobo GP-modus is overigens wel interessant, want hiermee rijd je tegen 63 anderen in groepen van acht. Er vallen dus steeds groepen racers af, totdat je met acht personen over blijft. Degene die wint, die krijgt het hoogste bedrag aan Gil mee naar huis. Met Gil kun je extra’s voor in het spel kopen, waarbij nieuwe speelbare figuren natuurlijk het meest populair zijn. Het gaat nu juist om het vrijspelen van dingen waar veel mensen over zijn gevallen, want Square Enix heeft de boel nogal vreemd ingericht. Er zijn de laatste tijd een aantal nieuwsberichten over verschenen, en ze hebben het hier en daar wat aangepast, maar het blijft een vreemde zaak. Je kunt namelijk met echt geld allerlei extra’s kopen, en dat terwijl je straks al vijftig euro aan deze game hebt uitgegeven om hem in je bezit te krijgen. Er is ook een gratis Lite-versie, maar je zou verwachten dat praktisch alles al in de volledige game zou zitten. Niets is minder waar, zo moet je voor een aantal extra’s echt behoorlijk grinden om ze vrij te spelen. Dat je er iets voor moet doen is natuurlijk logisch, maar dezelfde races keer op keer spelen of echt geld uitgeven om iets te krijgen, is iets wat niet echt past. Het drukt een nogal negatieve stempel op dit spel, en dat is jammer maar het is wel hoe de feiten liggen op het moment.

Chocobo GP is uitermate geschikt voor verstokte fans van de Final Fantasy-games, omdat het vol zit met bekende figuren en omgevingen. Het is een redelijke racer, maar er is al snel zoveel chaos dat je het overzicht snel kwijt kan raken, en een duidelijke balans tussen mazzel en goed kunnen racen is er totaal niet. Het is ook ontzettend jammer dat deze game al voor de lancering slechte publiciteit kreeg door de berichten rondom het verdienmodel, en nu een paar weken later kun je alleen maar concluderen dat Square Enix het op dat vlak echt fout heeft aangepakt. Chocobo GP heeft ongetwijfeld potentieel en het biedt flink wat fanservice, maar in combinatie met de negatieve kanten blijft er een redelijk middelmatige racer over.

6

• + Flink wat herkenbare banen en figuren
  • + Funracers hebben hun charme
  • - Het verdienmodel
  • - Weinig balans
  • - Erg chaotisch

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

Freddi Fish 5: The Case of the Creature of Coral Cove komt naar Switch

0

Nieuws Freddi Fish 5: The Case of the Creature of Coral Cove komt naar Switch

29-04-2024

0

Aandelen Nintendo dalen met 6% na Breath of the Wild 2-uitstel

7

Nieuws Aandelen Nintendo dalen met 6% na Breath of the Wild 2-uitstel

30-03-2022

4

Fire Emblem Heroes krijgt Nanna: Beloved Princess als Legendary Hero

0

Nieuws Fire Emblem Heroes krijgt Nanna: Beloved Princess als Legendary Hero

30-03-2022

1

Discussieer met ons mee! 3

30 mrt 22 om 12:12

#4260‍

5886 XP | 1090 comments

Echt zo jammer dit. Ik keek echt uit naar deze game maar dit verdienmodel heb ik echt een grote tering hekel aan en verpest het geheel voor me. Vooral omdat het ook gewoon een premium game is. Ik had het graag een kans gegeven, maar niet met deze troep erin.

30 mrt 22 om 14:15

#4264‍

1005 XP | 152 comments