Cat Quest III - Het perfecte spel voor casual kattenliefhebbers

• 6 aug 24 om 16:00

• Karina

• 3

Welkom in de wereld van ‘Cat Quest: Pirates of the Purribean’, waar piraatkatten, magische sterren en sinistere Pi-rats samenkomen. In deze review bespreek ik het verhaal, de humor, de gameplay, en de kunst en muziek van dit spel. Laten we de Purribean verkennen!

‘Cat Quest 3: Pirates of the Purribean’ speelt zich af in een levendige piratenwereld genaamd de Purribean. De introductie zet meteen de toon voor het avontuur. Het verhaal draait om de Noordster, een magische ster die uit de hemel viel en de kracht bezit om de diepste wensen te vervullen. Lang geleden werd deze ster door de ‘zoekers’ gevonden, maar uit angst voor haar macht verborgen ze de ster diep onder de aarde. Na vele jaren vervaagde het verhaal van de Noordster tot een mythe en uiteindelijk tot een legende.

Nu, veel later, zie je hoe een weeskat met een bijzondere geboortevlek in een mandje  aanspoelt. Deze vlek geeft hem de krachten van een “Zoeker”. Dit personage speel jij. Jij lijkt de enige overlevende te zijn nadat het schip werd vernietigd door de Pi-rats, geleid door de sinistere Pi-Rat King. Captain Cappey, een geestachtige metgezel die op zoek was naar de schat, hoorde je miauwen en vond je op het strand.

Het prachtige contrast in kleuren is duidelijk zichtbaar in de scènes

Als schattige, zwaardvechtende piraatkat doorkruis je de zeven zeeën op zoek naar de lang verloren schat. De beruchte Pi-rats zijn altijd in de buurt en proberen je plannen te dwarsbomen onder leiding van hun koning. Het verhaal is zeker leuk, maar voelt een beetje kort en simplistisch aan. Mijn focus lag meer op het verkennen van de map, het voeren van gevechten en het genieten van de leuke katten-dialogen.

Kattengein

In Cat Quest 3 steelt boven alles de humor de show. Wat meteen opvalt, zijn de talloze woordspelingen en taalgrapjes die overal verstopt zitten. Of je nu een nieuw eiland verkent of een missie start, creatieve woordspelingen zoals Meowtallika (een knipoog naar de band Metallica) of ‘furever’ in plaats van ‘forever’ toveren steevast een grijns op mijn gezicht. Dit speelse taalgebruik geeft het een unieke charme die je niet vaak tegenkomt. En dan heb ik het nog niet eens over de vele verwijzingenen parodieën op andere videogames en films!

De visuele humor is ook een schot in de roos. De animaties van de personages en vijanden zijn vaak heerlijk overdreven, waardoor zelfs de gevechten een komische twist krijgen. Het is duidelijk dat de visuele stijl van het spel perfect aansluit bij de luchtige en vrolijke toon van de dialogen.

Humor was overal te ontdekken

En dan zijn er nog de quests en verhaallijnen, die doorspekt zijn met humoristische scenario’s en situaties. Elke zijmissie heeft zijn eigen grappige draai, of het nu gaat om een absurd plot of een hilarische uitwisseling tussen personages. Deze humoristische elementen maken het voltooien van quests niet alleen bevredigend, maar ook amusant.

Purratenavonturen

Net als de eerste twee delen is dit spel een 2.5D open-wereld actie-RPG, maar introduceert nu een piratenthema waarin je speelt als een kaper die de Purribean verkent. In het begin was ik een beetje overweldigd omdat er zoveel te doen was! Je hebt de vrijheid om zelf te kiezen wat je wilt doen. Terwijl je verkent, los je kleine puzzels op, vecht je tegen willekeurige vijanden die je tegenkomt, doe je side quests en ga je op zoek naar schatten en dungeons die je voltooit door alle schatten te vinden en bosses neer te halen. Schatten en bepaalde vijanden droppen armor, verschillende wapens en accessoires die je kunt dragen voor bepaalde buffs.

De gevechten voelen ontzettend bevredigend aan

Moeilijkheidsgraad

In het begin krijg je de keuze om op easy of normal mode te spelen. Helaas voelde normal mode nog iets te makkelijk aan, omdat ik vijanden die ongeveer 20 levels hoger waren, kon verslaan. Het is duidelijk bedoeld voor casual spelers, hoewel sommige bosses een uitdaging zijn als ze 20 levels hoger zijn. Ik mis echter een beetje de optie voor een hard mode. Hopelijk voegen ze dit later toe in een update.

Het vechtsysteem is verbeterd, waardoor je wapens kunt wisselen en betere combo’s kunt uitvoeren. Het voelt enorm bevredigend om te vechten. Vijanden hebben elementen die zwak of sterk zijn tegen andere elementen, waardoor je verschillende builds kunt gebruiken tegen je vijanden.

Handige toevoegingen

In vergelijking met zijn voorgangers heeft deel 3 nieuwe, frisse toevoegingen. Zo biedt het nieuwe uitrusting zoals wapens, magische spreuken en kostuums die allemaal hun eigen extra stats en buffs geven, afhankelijk van hoe je je build wilt maken. Er zijn accessoires zoals Pawer Milk, die aanvallen sneller maken wanneer je continu blijft aanvallen, of Chimeowra Claw, die een extra slag toevoegt bij elke fysieke aanval.

Het belangrijkste dat is toegevoegd, is dat je kunt rondvaren! Dit zorgt voor naadloze overgangen tussen zee- en landverkenning, waardoor je op jacht kunt gaan naar schatten, dungeons en nieuwe vijanden. Je kunt je schip upgraden met aanvallen en betere stats en zeegevechten aangaan tegen andere schepen en piraten. Dit maakt het meeslepender en benadrukt het piratenthema.

Ahoy! De meest gevreesde piraat op zee is… een rubberen eend

De save-functie is super handig! Aan het begin van elke dungeon en op veel verschillende plekken kun je de papegaai vinden. Bij deze papegaai kun je co-op spelen of een dutje doen om je HP en mana te herstellen. Met mana crystals kun je spreuken gebruiken, die weer opladen bij normale aanvallen. Dit daagt je uit om strategisch te spelen, wat ik fantastisch vond!

Co-op: samen miauwen

Ik heb meteen de kans genomen om de co-op uit te proberen. Bij een papegaai aangekomen, houd je gewoon de x-knop in en het spel presenteert een scherm waar je een controller kunt aansluiten. De tweede speler krijgt een random kat en je kunt alles samen doen. Theoretisch kun je het hele spel samen spelen, wat het enorm leuk maakt. Mijn co-op partner en ik hadden beiden enorm veel plezier.

Teamwork in de Furrlorn Cave

Art en muziek: purrfecte schoonheid

Wauw! Wat een upgrade als het aankomt op textures, details, animaties en muziek. Als ik één woord moest geven om de art in deze game te omschrijven, dan zou ik voor ‘schattigheid’ gaan. De kleuren zijn veel levendiger, de UI is duidelijk en super schattig, en de oceaan- en andere omgevingsanimaties zijn soepel en passen perfect bij elkaar. De sfeer is gewoon geweldig en ik voelde me de hele tijd vrolijk. De muziek is super catchy en draagt echt bij aan de algehele ervaring.

In vergelijking met Cat Quest 2 heeft deel 3 overal een significante verbetering laten zien. De vooruitgang in textures en detailniveau is duidelijk merkbaar en de animaties zijn veel vloeiender. De visuele presentatie is indrukwekkend en laat zien hoe goed alles op elkaar is afgestemd om een coherente en levendige wereld te creëren.

Precies dit zie ik graag bij videospellen: een duidelijke evolutie en verbetering op alle fronten. Ik kan helemaal niets negatiefs hierover zeggen.Het overtreft mijn verwachtingen en laat zien hoe een geliefde serie nog beter kan worden.

De kleurrijke en gedetailleerde wereld komt tot leven in dit betoverende dorp

Cat Quest 3: Pirates of the Purribean biedt een schattig en vermakelijk avontuur vol humor en woordspelingen die je constant aan het lachen maken. De kleurrijke piratenwereld, vloeiende animaties en catchy muziek zorgen voor een meeslepende spelervaring. De gameplay is bevredigend met zijn verkenning, gevechten en co-op-mogelijkheden, hoewel de moeilijkheidsgraad te laag aanvoelt. Zeegevechten en uitgebreide uitrustingsopties geven het spel een frisse twist, maar het verhaal komt simplistisch over. Ondanks enkele kleine minpunten heeft Cat Quest 3 mijn verwachtingen overtroffen en bewijst het dat de serie blijft evolueren en verbeteren.

9

• + Humor en woordspelingen
  • + Vrijheid in gameplay en verkenning
  • + Naadloze zee- en landverkenning
  • + Handige save-functies en co-op-mogelijkheid
  • + Verbeterde art en muziek
  • + Significante verbeteringen t.o.v. Cat Quest 2
  • - Kort en simplistisch verhaal
  • - Normal mode te makkelijk
  • - Geen hard mode beschikbaar
  • - Focus ligt meer op verkenning dan op het verhaal

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Demo en trailer voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

0

Nieuws Demo en trailer voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

19-09-2024

2

Hoofdafbeelding bij Nintendo deelt screens & art Zelda: Echoes of Wisdom

0

Media Nintendo deelt screens & art Zelda: Echoes of Wisdom

06-08-2024

2

Lollipop Chainsaw RePOP releaset twee weken eerder

0

Nieuws Lollipop Chainsaw RePOP releaset twee weken eerder

06-08-2024

0

Discussieer met ons mee! 3

Fl@ppy

6 aug 24 om 16:05

#14110‍

3274 XP | 636 comments

Mooi review en mooi cijfer. De moeilijkheid komt eigenlijk alleen in het laatste gedeelte waar je extra bosses en quests tegenkomt. Dat was tenminste in deel 1 en 2 zo. Zoals ik al eerder heb gezegt vind ik het door de lengte geen 20 euro waard, maar in de aanbieding schaf ik hem zeker aan!

6 aug 24 om 16:30

#14111‍

307 XP | 44 comments

Bedankt voor je lieve reactie, Flappy!

Ik apprecieer het enorm wanneer lezers de tijd nemen om mijn reviews te lezen! Ik had dit misschien moeten vernoemen in de review, maar het is inderdaad een beetje zoals deel 1 en 2. Op het einde kom je bosses tegen die plots veel moeilijker zijn. Een voorbeeld hiervan is die rubberen eend die sinds het begin rondzwemt. De eerste keer was ik zo nieuwsgierig dat ik meteen een gevecht aanging met hem, maar nog voor ik realiseerde dat hij level 80 was, was ik al dood....  Vandaag is de dag dat ik hem eindelijk ga neerhalen! Embrace yourself, rubber eendje!

Fl@ppy

6 aug 24 om 16:33

#14112‍