Bot Gaiden - Een platform te ver

• 22 dec 22 om 11:01

• Jeroen

• 0

Ben je fan van klassieke platformspellen in de stijl van Mega Man en Ninja Gaiden op de NES? Met die omschrijving kom je nog het dichtste bij de stijl van Bot Gaiden, een platformer van Eastasiasoft die onlangs verscheen op de Switch. Vecht je een weg langs allerlei mechanische vijanden, met een moeilijkheidsgraad waar je u tegen zegt. Trial and error is troef in deze platformer!

SwordSwipe Studios heeft duidelijk gekeken naar deze eerder genoemde klassieke platformers. Het combineert het platformen van Mega Man met het vechtsysteem van Ninja Gaiden. Je springt tegen muren op en glijdt over de grond als Mega Man, en je neemt vijanden te grazen als Ryu Hayabusa. Veel platformspellen hanteren maar één speelstijl, dus het feit dat Bot Gaiden meerdere stijlen combineert is minstens interessant te noemen.

Waar gaat het over?

Het verhaal gaat ouderwets nergens over. Giorgio is de eigenaar van een zestal boosaardige robots, en elk van deze robots heeft een gouden schedel gestolen. Dat kunnen Robyu en Bytron, onze helden, natuurlijk niet over zich heen laten gaan. Waar Giorgio deze schedels nu vandaan heeft is even onduidelijk, maar feit is dat hij ze eigenlijk niet zou mogen hebben. Je zal in je eentje, of met een andere speler erbij, op pad moeten om deze ontvreemde schatten terug te krijgen. Een Academy Award voor ‘beste scenario’ zal Bot Gaiden niet verdienen, maar het verhaal in deze games is doorgaans natuurlijk maar bijzaak.

De levels waarin je terecht komt zijn vooral heel erg druk. Als je Mega Man al eens hebt gespeeld heb je wel een idee wat je kunt verwachten, maar even ter illustratie: het hele scherm zit vol met platforms waar je op kan springen. Op praktisch elk platform komt er een vijand op je af, die variëren van ondergrondse haaien tot aan enorme robots op rupsbanden die honderd kogels op je afschieten. Het is aan jou om een weg te vinden naar het einde van het level. Of althans, de weg is wel duidelijk, maar er komt zo bizar veel op je af dat je ouderwets vaak dood zal gaan. Als je dood gaat, dan wordt je teruggezet naar het begin van het scherm waar je was. Als je te vaak dood gaat mag je zelfs helemaal opnieuw beginnen. Geen koud kunstje dus, wat zorgt voor een heerlijke uitdaging! Al heb je als cyber-strijder wel heel wat wapens tot je beschikking, die bijna allemaal goed werken. Er is er echter ook één waardoor je heel snel gaat rennen, en dat wil je niet, want meerdere keren liep ik ongewenst tegen iemand aan. Echt heel frustrerend wordt het nooit echt, want als er iets verkeerd gaat is dat omdat je het zelf fout doet, en niet omdat het spel je tegenwerkt. Het is niet voor iedereen, maar voor fans van klassieke platformers zoals mijzelf is dit een hele fijne manier om te spelen. Zeker ook omdat de levels niet idioot lang zijn heb je aan het einde toch een flink gevoel van voldoening. In combinatie met de aansprekende graphics is dit zeker een positief punt.

Wanneer je een baas hebt verslagen kun je daarna kiezen met welke stage je verder wilt, maar het zal je flink wat moeite kosten voordat je daar eenmaal bent. Het heeft een behoorlijk hoge moeilijkheidsgraad, en hoewel het op zich goed is om te weten dat je er niet binnen drie kwartier doorheen rost zijn er natuurlijk ook grenzen. Waar die grens voor jou ligt moet je zelf bepalen, en het is ook zeker niet altijd een probleem, maar het is een opvallend deel van Bot Gaiden. Trial and error staan hoog in het vaandel bij dit spel. Dat je vele malen dood gaat, en hele stukken opnieuw moet doen, is dus zeker niets om je voor te schamen, want het zal de beste overkomen. Ik raad je ook echt aan om vol te houden want Bot Gaiden is zeker de moeite waard.

Samenwerken!

Er zit ook een multiplayer-modus in het spel, en die raad ik je zeker aan. Spellen zoals deze zijn nu eenmaal een stuk leuker om te spelen met een menselijke kompaan. Niet alleen heb je zo meer plezier, maar het is ook beter te doen als je de taken een beetje kan verdelen. Of je een strak schema kunt maken valt gezien de snelheid nog te bezien, maar het maakt de boel heel wat draaglijker.

De hoge moeilijkheidsgraad is niet direct een deal breaker, maar het maakt wel dat het spel misschien niet meteen voor iedereen geschikt is. De grafische kant van het spel zal waarschijnlijk wel een hoop mensen aanspreken, want het ziet er allemaal heel aantrekkelijk uit. Het ziet er niet uit als veel concurrenten, waarbij een wat simpele 8-bit stijl aangehouden wordt. Bot Gaiden is kleurrijk, de vijanden zien er individueel prima uit, de omgevingen en objecten zijn goed te zien en te bekijken, wat zeker een pluspunt is gezien de snelheid waarmee je er soms doorheen raast.

Bot Gaiden is een zeer interessante platformer, omdat het zich onderscheid op het gebied van graphics en gameplay. De moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat niet iedereen zich comfortabel zal voelen bij het spelen van het spel, maar het wordt nooit heel erg frustrerend. Je zal goede reflexen moeten hebben, en moet niet vies zijn van een potje trial and error. Mocht je dit allemaal positief vinden (en misschien een voorliefde hebben voor platformers) dan raad ik Bot Gaiden zeker aan.

8

• + Kleurrijke levels
  • + Veel trial and error, maar het blijft altijd eerlijk
  • + Interessante snelle gameplay
  • - Door de moeilijkheidsgraad niet voor iedereen
  • - Niet elke power-up is gunstig

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

Super Mario Bros. 2: Al 35 jaar een geweldig zwart schaap

1