Born of Bread header Nintendo Switch

Born of Bread - Brood, bakken en bizarre belevenissen

• 18 dec 23 om 16:05

• Karina

• 3

Born of Bread kenmerkt zich door een kleurrijke 2.5D papieren wereld, geïnspireerd door titels zoals Paper Mario. Met een charmante visuele stijl, een goede dosis humor en een cast aan levendige personages, belooft dit een feestmaal voor RPG-fans te worden. Weet dit ovengebakken avontuur zijn inspiratiemateriaal te overtreffen?

Het verhaal van Born of Bread is net zo excentriek als een broodje pindakaas en augurken, maar ongelooflijk creatief. Het begint met Papa Baker, een bakker met een gouden hart, die de koninklijke opdracht krijgt om speciaal brood voor de koningin te bakken. Een ongeluk leidt tot de geboorte van een broodgolem genaamd ‘Loaf’, die tot leven komt. De koningin is not amused, want haar avondmaal heeft nu een eigen wil ontwikkeld!

Ga maar snel die kleren halen, Papa Baker!

Tijdens dit absurde avontuur kom je archeologen tegen die per ongeluk slechte demonen hebben vrijgelaten. Onder leiding van de ondeugende Jester gaan deze schurken verder waar ze gebleven waren en zijn ze op zoek naar de belangrijke zonkristallen, waarvan er één toevallig in het kasteel ligt. De paden van de bakker, Loaf en de demonen kruisen elkaar, wat het begin is van een avontuur waarin deeg en demonen vreemd genoeg samengaan. Nadat Papa Baker beschuldigd wordt van hekserij, is het aan de kruimelige held Loaf om zijn ‘vader’ te redden.

De onvoorwaardelijke liefde tussen Juleo en Romiet.

Kneed, vecht, en lach

De kleurrijke en mysterieuze wereld nodigt echt uit tot op verkenningstocht gaan. Het is geweldig om lid te worden van een guild, op reddingsmissies te gaan en kleurrijke personages te ontmoeten, elk met korte, maar intrigerende achtergrondverhalen. Het turn-based vechten voegt een speelse draai toe aan traditionele RPG-mechanismen. Dit interactieve systeem zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel zit omdat je goede beloningen krijgt voor perfect getimede aanvallen.

Aanvallen en speciale moves vereisen speciale punten, die je kunt aanvullen met lekkernijen zoals croissants. Een uniek aspect van het spel is de savior, een kleine draak die je ontmoet. Deze draak streamt jouw gevechten online naar een virtueel publiek, met een livechat die rechtsboven op het scherm verschijnt. Door aandacht te besteden aan de chat en aan de mini-missies te voldoen, herstel je punten. Hoewel het voor sommigen misschien afleidend is, vond ik dit creatieve element juist vermakelijk en zorgde het voor enkele giechelmomenten tijdens het vechten.

Aan de linkerzijde vind je je eigen statistieken, terwijl aan de rechterkant de virtuele chat te zien is.

Lange laadtijden

Tijdens het gamen word ik vooral blij van de levendige kleuren. De diverse dungeon-achtige omgevingen onthullen niet alleen verhalen van de bewoners, maar bieden ook de mogelijkheid om objecten kapot te slaan en klavertjes te verdienen. Met die klavertjes kan je winkeltjes bezoeken en gebakjes met buffs, andere upgrades en boons kopen.

Maar het spel heeft ook zijn minpunten. Grote personages die met Loaf meelopen, belemmeren soms het gezichtsveld, waardoor het lastig wordt om op platformen te springen of de juiste wegen te vinden. En hoewel de game wegwijzers heeft, laat de niet erg gedetailleerde map te wensen over. De verhaaltjes zijn kort en weinig diepgaand, wat helaas betekent dat er weinig ruimte is voor personagegroei. Het geheel komt nogal simplistisch over.

Een andere storende factor is de soms extreem lange laadtijd, vooral bij het inladen van grotere omgevingen. Het spel lijkt dit zelfs te benoemen op het laadscherm, wat meer overkomt als zelfspot dan effectieve marketing. Daarnaast zijn er kleine bugs aanwezig en voelt het spel niet helemaal gepolijst aan. Gelukkig zijn er wel aandachtige details, zoals de mogelijkheid om diertjes te aaien tijdens het avontuur. Dit is dan ook persoonlijk een bonuspunt!

Speelduur

De speelduur van Born of Bread is ongeveer vijftien tot twintig uur. Het spel biedt een gebalanceerde moeilijkheidsgraad, waardoor spelers de mogelijkheid hebben om te grinden en zijmissies te voltooien voor extra ervaring en diepgang. Als het spel te uitdagend wordt, bieden side quests en XP-grinding altijd een manier om je personage te versterken! Ik heb alle aspecten van het spel verkend en hoefde zelf geen XP te grinden. Dit kan echter anders zijn als je je alleen op het hoofdverhaal richt.

Visuele pracht

De visuele pracht van dit kleurrijke 2.5D RPG-avontuur werkt heel betoverend. Lekker luisteren naar het ritselen van bladeren, de tjilpende vogels, en het stromen van het water door de rivieren terwijl je de wereld verkent. De geluidseffecten en meeslepende muziek vond ik een van de leukste aspecten in het spel. Met name de battle-muziek werkt opzwepend, waarbij ik heen en weer begon te springen in de zetel.

De monsters zien er behoorlijk angstaanjagend uit.

Born of Bread is als een versgebakken brood – verrukkelijk en meeslepend, met een vleugje humor en avontuur dat het geheel als een smeuïge boterlaag bedekt. Ondanks enkele ruwe randjes, zoals een haastig verteld verhaal en laadschermen die lijken te duren alsof je wacht op een slow-motion broodbakproces, heeft “Born of Bread” genoeg hoogtepunten om het een must-play te maken voor casual RPG- en avontuurfans. De muziek alleen al, is zo aanstekelijk dat zelfs je buurman buiten onbewust mee begint te knikken. Bovendien kun je dieren in het spel te aaien, wat zeker bonuspunten verdient! De humor in “Born of Bread” is niet alleen in de tekst verstopt, maar ook in slimme woordspelingen die je laten glimlachen terwijl je speelt. Dit avontuur werkt op de smaakpapillen en de lachspieren, dus het is zeker een aanrader.

7.2

• + Betoverende wereld met een kleurrijk 2.5D papier-thema
  • + Creatief en humoristisch verhaal dat de speler betrekt
  • + Turn-based gevechtssysteem dat de speler beloont voor perfect getimede aanvallen
  • + Prachtige visuele en auditieve aspecten die de spelervaring verrijken
  • + Vol met grappige teksten en geniale woordspelingen
  • + De mogelijkheid om dieren in het spel te aaien
  • - Het spel is niet volledig gepolijst
  • - Sommige grappen worden misschien over het hoofd gezien
  • - Laadschermen kunnen heel lang duren
  • - Grote personages belemmeren je zichtveld
  • - Kleine bugs zijn nog steeds aanwezig in het spel

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Hoofdafbeelding bij Nintendo verandert releasedag van haar games

0