Bomberman in vier werelden
De opbouw van het spel typeert zich als rechtdoorzee, maar is wel ontzettend goed uitgewerkt en werkt perfect. Je doorspeelt vier werelden met elk een eigen thema, die steeds wat toenemen in moeilijkheidsgraad. Een wereld bestaat uit verschillende gebieden die, zodra je ze binnenstapt, zich omsluiten totdat je alle vijanden hebt verslagen. De gameplay laat zich duidelijk inspireren door Bomberman, aangezien je vijanden omlegt met bommen en je jezelf in veiligheid moet brengen door om een hoekje te staan. Ook de power-ups (waar ik later op terugkom) die je van vijanden krijgt doen sterk denken aan die serie. Het spel voegt hier nog andere wapens zoals een revolver of tomahawk aan toe. Handig, maar de focus ligt toch meer op de bommen zelf. Wanneer je in een gebied alle vijanden elimineert, openen de uitgangen zich weer en kan je als in een doolhof verschillende kanten op, waar je ook regelmatig schatkisten en saloons tegenkomt waar je geld kan besteden in ruil voor voorwerpen. Aan het einde van een wereld neem je het op tegen één van de knotsgekke bazen om vervolgens naar de volgende wereld te gaan op een uit de lucht gevallen paard.
Steeds fris en uniek
Qua uitdaging zit het in dit spel wel goed: het kostte mij aardig wat pogingen om het helemaal tot de eindbaas te schoppen, reken er dus op dat je werelden meerdere keren doorspeelt. Gelukkig is het spel juist hierop ingesteld. Levels veranderen steeds qua lay-out, waardoor je niet het idee hebt dat je steeds dezelfde levels herhaalt. Omdat ook de wapens en voorwerpen willekeurig worden gedropt, beleef je steeds weer een unieke speelronde. Een bijzonder slimme toevoeging aan het spel uit zich in de mogelijkheid om vóór elke speelronde bepaalde voorwerpen te kiezen voor je “loadout”. Deze geven je bijvoorbeeld meer bommen, of de mogelijkheid om een bom weg te trappen. Aanvankelijk heb je weinig keuze, maar naarmate je bepaalde opdrachten voltooit, speel je steeds meer opties vrij. Zie het als een soort achievementsysteem met beloningen. Hiervoor moet je bijvoorbeeld het gevecht met El Skullo Calavera overleven, of 25 vijanden doden met een vuurwapen. Waar je eerst slechts één zo’n extraatje kunt kiezen, zijn dit er later maximaal vijf. Hierdoor ben je vanaf het begin al aardig sterk en dit vergemakkelijkt het spel.
Snake oil. Cures everything, maybe
Zoals gezegd kom ik nu nog even hebben over de power-ups en items. Als je bekend bent met de Bomberman-serie, kan je ongetwijfeld al aardig wat power-ups raden. Zo geven sommige power-ups je meer levens, vuurkracht, bommen of manna, terwijl andere je over blokken laten springen of bommen laten wegschoppen. Ook wanneer je een level stijgt (vijanden geven je ervaringspunten) kan je kiezen uit drie willekeurige upgrades. Deze mate van willekeurigheid zorgt ervoor dat elke speelbeurt er anders uitziet. Zo speel je de ene keer met twee bommen, een slagkracht van twee en twaalf levens, dan weer met maar vijf levens, vier bommen en een veel hogere slagkracht. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor items. Het spel laat je tegelijkertijd één wapen vasthouden – zoals een revolver, shotgun, bliksem of een tomahawk – en één “gebruikersvoorwerp”. Hieronder verstaan we pleisters en andere helende spullen en drankjes. En natuurlijk kom je ook de befaamde Snake Oil tegen. Dit voorwerp kan ontzettend fortuinlijk uitpakken, maar kan je ook duur komen te staan door juist allerlei negatieve effecten op de Bombslinger te hebben. In zekere zin kan je Snake Oil wel het boegbeeld van de heerlijke willekeur in dit spel noemen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!