Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition - Jade is terug!

Toen ik in 2003 de eerste trailers van Beyond Good & Evil zag, trok deze vrijwel meteen mijn aandacht. Geen wonder dat het later een van mijn favoriete games aller tijden werd. Hoewel aanvankelijk exclusief voor Playstation 2, verscheen hij later ook op andere systemen, waaronder de Nintendo GameCube op 27 februari 2004. Na de release volgden hoge beoordelingen en veel lof. De gewenste verkopen bleven helaas uit, ook bij een wat succesvollere HD-heruitgave in 2011. Twee decennia zijn inmiddels verstreken, maar ondanks alles is Beyond Good & Evil zéker nog niet vergeten! Dat vieren we nu met Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition, een trouwe remaster van het origineel. Uiteraard keek ik hier al sinds de eerste geruchten enorm naar uit, klaar om terug te keren naar de planeet Hyllis!

Begin jaren 2000 werden videogames een stuk filmischer. Het behalen van een topscore aan punten of een prinses redden van een gruwelijk monster volstond niet altijd meer. Techniek en creativiteit waren klaar om games verhalend interessanter te maken, met intriges, wendingen en emoties. Nadat Rayman 2: The Great Escape (1999) was voltooid, wilde bedenker en regisseur Michel Ancel precies zo’n game maken als het volgende grote project. Het speelt zich nog steeds af in een rijke fantasiewereld, maar oorlog, propaganda en misleiding werden eveneens belangrijke thema’s.

Het verhaal achter de ontwikkeling van Beyond Good & Evil is aan de remaster toegevoegd als een van de extra’s. Een uitgebreid kijkje achter de schermen met vele illustraties, concepten en video’s, van eerste ideeën tot aan de release. Zeker de moeite waard om eens aandachtig doorheen te bladeren.

Gevaarlijke aliens, genaamd de DomZ, hebben het op de planeet Hyllis voorzien. Hoewel de Alpha Secties hier aan het bewind staan, schiet hun bescherming van de bevolking zwaar tekort. Er speelt iets geheimzinnigs, waar de avontuurlijke journaliste én hoofdrolspeelster Jade bij betrokken raakt. Gewapend met haar camera en Däi-Jo-staf wil zij de waarheid aan het licht brengen. Ze wordt hierbij geholpen door haar adoptie-oom, het varken Pey’j en de dappere geheim agent Dubbel H. Dit brengt hen naar alle uithoeken van Hyllis. Gaandeweg ontdekt Jade echter steeds meer over haar eigen mysterieuze verleden, onwetend welke belangrijke rol zij zelf speelt in dit verhaal.

Twintig jaar later

Het was intussen alweer een tijdje geleden dat ik Beyond Good & Evil speelde, maar het voelt geweldig om dit avontuur opnieuw te beleven! Het blijft een zeer aansprekende wereld, met een leuk verhaal, erg toffe personages en een geweldige sfeer. De afgelopen jaren hebben we heel wat remasters van games voorbij zien komen, al waren die lang niet allemaal even geslaagd. Gelukkig heeft Ubisoft voor Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition de nodige moeite genomen. Het spel ziet er nu veel mooier uit dan voorheen, waarbij het origineel stevig is opgepoetst.

Jade en haar oom Pey’j.

Er is aardig wat werk en aandacht gestoken in het verbeteren van de graphics en dat is zeker te zien. Alles oogt een stuk scherper en duidelijker. Door sterk verbeterde belichting en textures ziet alles er kleurrijker, helderder en ruimtelijker uit. Wie bijvoorbeeld naar de lucht kijkt, kan de sterren nu fel zien stralen in een heldere open hemel. Waar Jade op de GameCube slechts wazige kiekjes schoot, kun je nu daadwerkelijk zien wat erop staat. Deze versie ondersteunt natuurlijk niet de 4K resolutie en hoge framerate van de krachtigere systemen. Binnen de mogelijkheden van de Nintendo Switch wordt uit de remaster gehaald wat erin zit. Qua beleving doet dit weinig onder voor de andere versies, ook al zijn die grafisch superieur.

Qua geluid zat Beyond Good & Evil altijd al goed in elkaar met een dijk van een gevarieerde soundtrack. Voor de ‘20th Anniversary Edition’ is deze opnieuw bewerkt. Vijftien nummers zijn nu orkestraal opgenomen, onder leiding van de originele componist, Christophe Héral. Daarbij wordt de actie soms extra geaccentueerd en zijn er enkele nieuwe melodieën. Het is een mooie verrijking, al is het verschil niet altijd even goed merkbaar. Het blijft een soundtrack van uitzonderlijke kwaliteit.

De media is niet te vertrouwen en praat de zogenaamde tekortkomingen van de Alpha Secties recht.

Rennen, springen, vliegen

In dit actie-avonturenspel loop je voornamelijk rond als Jade, waarbij jouw metgezel (Pey’j of Dubbel H) je vaak met bepaalde acties helpt. Dit gaat bijvoorbeeld om een tweede schakelaar indrukken, een doorgang openen of samen vijanden verslaan. Het geeft een leuke wisselwerking tussen de personages. Tegelijk gooit het spel heel wat variatie in de gameplay. Zo moet Jade ook vechten, puzzels oplossen, racen, spoorzoeken, minigames spelen, sluipen én fotograferen. Een belangrijk spelelement om bewijsmateriaal mee vast te leggen of alle vindbare diersoorten op de foto te zetten.

Hoewel ik deze game al behoorlijk goed ken, blijft het een erg toffe ervaring. Zie het als een film die je toch steeds opnieuw wilt bekijken. De sfeer is ongekend en goed opgebouwd. Geen langdurige introductie, maar meteen van start met een baasgevecht. Het is nog steeds spannend als Jade door de gangenstelsels sluipt om de Alpha Secties te ontmaskeren en je wilt weten hoe het verhaal verder gaat. Verderop kan het soms zelfs emotioneel worden, al kan dat deels ook de nostalgie zijn die spreekt.

Door samen te werken kom je steeds verder.

Waar je op de GameCube alleen kon kiezen uit Nederlandse of de originele Franstalige stemmen, zijn er nu meer talen tot je beschikking. Hoewel ik deze graag eens in het Engels wilde spelen, ben ik uiteindelijk toch weer op Nederlands overgegaan. Normaal doe ik dat niet snel, maar de Nederlandse nasynchronisatie is uitstekend verzorgd. Niki Romijn en Stan Limburg zetten een erg aansprekende Jade en Pey’j neer, al blijven de stemgeluiden in alle talen vergelijkbaar. Het is sowieso fijn om deze keer de optie te hebben.

(Niet) bepaald de snelste

Natuurlijk is Beyond Good & Evil geen volledig nieuw spel. Hoewel het in 2003 zijn tijd aanzienlijk vooruit was, valt dit niet altijd te verhullen. Er zijn soms wat matige textures te zien of 3D modellen die onlogisch door elkaar heen gaan. Wel heeft Ubisoft hier en daar ook details verfijnd. Zo ziet Jade’s Gyrodisc-lanceerder er eindelijk uit als een echte handschoen en heeft Pey’j wat grotere ogen voor extra expressie. Er zijn wel meer van dit soort welkome subtiele aanpassingen gedaan.

Pas op! Laat de Alpha Secties je niet zien, Jade!

Over het algemeen loopt het spel soepel, in zowel handheldstijl als op de televisie. Er zijn enkele uitzonderingen waarbij de framerate wat hapert. De camera maakt weleens een rare beweging en ik had aanvankelijk wat moeite om de hovercraft te besturen. Van locatie naar locatie varen was geen probleem, maar zodra er geracet moest worden, voelde de hovercraft nogal log aan. Later kreeg ik het beter onder controle, mede door verschillende upgrades van het voertuig. Op zich hoort het er dus gewoon bij, maar ook dan lieten de voertuigen zich toch wat stroef besturen.

Qua moeilijkheidsgraad is alles op zich goed haalbaar, al is het soms even puzzelen of logisch nadenken. Graag had ik wat meer uitdagende bazen gezien, zeker aan het einde van de hoofdmissies. De uitdaging is verder goed gebalanceerd, al is Beyond Good & Evil niet eens zo’n lange game. Bij je eerste run kost dit avontuur gemiddeld zo’n twaalf tot vijftien uur. Vervolgens kan het sneller, zeker nu je de tussenfilmpjes kunt overslaan en naast handmatig ook automatisch kunt saven.

Met de hovercraft verplaats je jezelf snel over het water. Je kunt ook meedoen aan verschillende races.

Voor wie écht zijn topsnelheid wil testen is er een Speedrun Mode toegevoegd. Via Ubisoft Connect kun je jouw beste tijd delen met de wereld, verschillende prestaties behalen en is cross-save mogelijk. Dit is overigens optioneel, dus als jij geen zin hebt om een Ubisoft Connect-account aan te maken, dan kun je het ook gewoon negeren.

De toekomst

Binnen de remaster heeft Ubisoft ook wat aandacht besteed aan de nog steeds in ontwikkeling zijnde prequel, Beyond Good & Evil 2. Dit is nieuwe content binnen het spel, die je enigszins kunt herkennen uit de eerste trailers van het tweede deel. Er zijn nieuwe outfits en items te vinden, die deels daardoor geïnspireerd zijn. Een nieuwe speurtocht laat je naar specifieke locaties afreizen, om steeds een nieuwe aanwijzing te vinden. Onderweg naar je einddoel maak je zo indirect kennis met personages en gebeurtenissen uit het vervolg en ontdek je meer over Jade’s kindertijd.

Leuke toevoegingen, al hoop ik mede daardoor dat het vervolg ook niet al te lang meer op zich laat wachten. Nu ze dit hebben geïntroduceerd zijn ze eigenlijk verplicht om de bijbehorende game ook daadwerkelijk uit te brengen.

Naarmate je verder komt zullen er heel wat aangrijpende dingen gebeuren…

Geweldig dat Ubisoft wat extra aandacht geeft aan Beyond Good & Evil! Als fan van het eerste uur heb ik het altijd jammer gevonden dat deze game aanvankelijk zo slecht aansloeg. Intussen heeft het zich toch wel bewezen als een échte klassieker. Hopelijk vindt Beyond Good & Evil nu ook zijn weg naar een groter publiek. Misschien verhoogt het de interesse in Beyond Good & Evil 2, nu veel mensen zich afvragen waar dit vervolg blijft. Persoonlijk sta ik nog niet helemaal achter de richting, aanpak en uitstraling van dat project, maar het eerste deel staat tenminste weer terug in de schijnwerpers. Zeker voor een zeer gunstige prijs van slechts €19,99 kun je dit meesterwerk eigenlijk niet laten liggen!

Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition is een geslaagde remaster van het origineel. Door de grafische verbeteringen ziet het spel er beter uit dan ooit tevoren, ook op de Nintendo Switch. Het mist wat van de glans die het op andere moderne systemen heeft, al blijft de totaalervaring vrijwel hetzelfde. Bij uitzondering zijn er soms enkele grafische of technische haperingen, al storen deze eigenlijk niet eens zoveel. Leuke extra’s en toevoegingen brengen eveneens iets nieuws naar deze uitgave, al wordt het daarmee ook wel tijd voor dat langverwachte vervolg. Ondanks dat is Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition een regelrechte aanrader, zeker voor die lage prijs!

9

• + Nog steeds een tijdloze klassieker
  • + Mooie wereld, aansprekende personages, tof verhaal
  • + Unieke sfeer, stijl en vormgeving
  • + Interessante toevoegingen en extra’s
  • + Niet duur, wel een prima remaster
  • - Soms wat grafische of technische haperingen
  • - Verouderde aspecten niet helemaal verholpen

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0

Nieuws Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

17-10-2024

1

SPYxANYA: Operation Memories – Schattige herinneringen maken

0

Review SPYxANYA: Operation Memories - Schattige herinneringen maken

14-07-2024

4

Mario_kart_tour_paulina_Pipe_tour

1

Nieuws Opgelet: Zeldzame Mario Kart-baan voor kort speelbaar

14-07-2024

4

Discussieer met ons mee! 6

14 jul 24 om 09:52

#13975‍

2804 XP | 259 comments

Dit spel was zo uniek toen het releasde, een echte aanrader! Mooi dat de remaster er goed uit is gekomen.

14 jul 24 om 13:02

#13980‍

3991 XP | 459 comments

Helemaal mee eens!

CoeXisT

14 jul 24 om 12:34

#13978‍

503 XP | 84 comments

Heb de hype rond deze game nooit echt begrepen. Destijds gespeeld op de NGC maar trok de Nederlandstalige stemmen echt niet.

14 jul 24 om 12:58

#13979‍

3991 XP | 459 comments

Smaken verschillen en gelukkig maar. Nu kun je 'm tenminste ook in meerdere talen spelen, naast Frans of Nederlands. Geloof dat de verschillende nasynchronisaties allemaal van een goed niveau zijn. Heb 'm ook in het Engels gespeeld en dat is ook gewoon prima ingesproken.

PaXdeon

15 jul 24 om 17:46

#13982‍