Er zijn door de jaren heen verschillende Pokémon-‘klonen’ verschenen en Bakugan moet wel één van de meest opzichtige zijn. Jij bent een jonge tiener. Je hebt beesten die in ballen zitten. Ze vechten tegen elkaar. En natuurlijk is er een of ander toernooi waarbij er maar één de beste kan zijn. Gotta Bakucatch ‘m…ok, nee zo ver gaat het nog net niet, maar de vergelijking is snel gemaakt. Kan Bakugan zijn bronmateriaal voorbijstreven?
Statement
Pokémon Sword en Shield zijn spellen die ik vooral zie als een gemiste kans, doordat ze weinig ambitie hadden. Met verouderde graphics, een statische wereld en een oersaaie campaign maakte Pikachu en co. op de Nintendo Switch geen sterk statement. Wayforward Games probeert met de Nintendo Switch-exclusive Bakugan: Champions of Vestroia nu een gooi te doen naar de titel. En ik zal je alvast maar verklappen dat ik liever drie uur naar de Nintendo 64-bomen in Sword en Shield staar, dan dat ik nog één minuut langer Bakugan speel.
Ok, dat is een best een heftig statement, dus dat zal ik toelichten. In Bakugan creëer je een twaalfjarige in de character creator en praat je met de andere kids in de buurt, totdat je jouw eerste Bakugan vindt. Dit zijn flinke monsters en zoals we allemaal weten, moet je dan jouw monster kunstmatig opsluiten in een soort bal en alleen naar buiten laten om de Bakugan van andere tieners in elkaar te slaan. Na wat horten en stoten van de framerate kom je vervolgens in een gevechtsarena terecht.
Energiebolletjes
Het is in deze gevechten dat Bakugan zich duidelijk probeert te onderscheiden van Pokémon. Je kiest namelijk niet passief aanvallen uit een menuutje, nee, je mag jezelf helemaal het schompes rennen om energiebolletjes te verzamelen zodat je überhaupt kunt aanvallen. De monsters knokken dus in het midden en de vege tienerlijfjes van jou en je tegenstander rennen in cirkels er om heen. Geinig concept, maar helaas kom je er al snel achter dat de uitvoering flink te wensen overlaat.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!