Another Code: Recollection - Een geslaagde remake

• 23 jan 24 om 08:00

• Robin

• 5

Wie is opgegroeid ten tijde van de Wii/DS zal Another Code vast wel kennen. Sommigen hebben het zelfs gespeeld, maar daar ben ik er niet één van. De games ken ik zeker, maar heb nooit de kans genomen om deze te spelen. Met Another Code: Recollection krijg ik de kans opnieuw op de Nintendo Switch.

Another Code: Recollection bevat zowel Another Code: Two Memories van de Nintendo DS als Another Code: Journey into Lost Memories van de Nintendo Wii. Je volgt het verhaal door de ogen van Ashley Mizuki Robins, wiens eerste avontuur haar naar Blood Edward Island brengt. Ashley ontvangt namelijk een brief van haar vader die ze overleden acht. Ashley reist samen met haar tante naar Blood Edward Island. Al snel blijkt haar vader er helemaal niet te zijn en haar tante gaat naar hem op zoek. Kort daarna hoort Ashley een schreeuw en haar tante is verdwenen.

Een rustig avontuur in een escape room

Another Code speelt aan de ene kant als een visual novel, aan de andere kant als een puzzel/mysterie-game. Tijdens je avontuur moet je puzzels oplossen om verder te komen. Deze puzzels waren niet al te ingewikkeld, hoewel ze me soms aan het denken zetten. Het voelde als puzzels in een escape room. Ze maakten leuk gebruik van de mogelijkheden van de motion controls in de Nintendo Switch of -controllers, maar waren over het algemeen niet te moeilijk en waren vaak op te lossen door slim nadenken of aantekeningen te maken. Toch moet ik wel zeggen dat één van de puzzels mij redelijk frustreerde. Ik wist de oplossing, maar de manier om het voor elkaar te krijgen was niet duidelijk. Dit kwam door de eenmalige functie die niet was uitgelegd. Wat opvallend is, aangezien de andere manieren van puzzel oplossen juist wel korte tutorials kregen.

Beide games hebben een ander soort puzzels, waardoor de twee verhalen ook heel anders aanvoelen. Two Memories legt qua verhaal juist heel veel focus op de groei van Ashley en neemt je ook mee in de historie van Edward Island. Dit doe je dankzij je reiscompagnon ‘D’, een geest die Ashley ontmoet vroeg in haar eerste avontuur. In A Journey into Lost Memories is het juist meer de historie van Lake Juliet en diens gemeenschap die je leert kennen. Dit wordt versterkt door verschillende personages, maar met een extra focus op Matthew, een 13-jarige jongen die van huis is weggelopen. Beide verhalen waren tof en Ashley is dan ook een heel tof personage om deze avonturen mee te volgen.

Ontmoet ‘D’. En dat kan ook al in de ‘D’emo die op de eShop staat!

Zachte kleuren en tonen

De verhalen kwamen extra tot leven dankzij de prachtige visuals en rustige muziek op de achtergrond, waardoor ook mijn wederhelft het fijne games vond. De over het algemeen zachte tonen wanneer je door Edward Island en Lake Juliet heen reist, met muziek die de scènes en verhalen versterkt. Dit is vaak voor games zo, maar voor Another Code is het juist extra goed vanwege het genre. De muziek stoorde me nooit en de visuals zowel in gameplay als in cutscenes waren zeer aangenaam. Toch was ik onaangenaam verrast door de framedrops die het spel heel soms had als ik de camera draaide. Toch had dit geen invloed op mijn plezierige speelervaring die ik had met Another Code: Recollection. Het laat wel zien dat de Nintendo Switch langzaam op begint te raken.

Ja, de game ziet er mooi uit! Net een schilderij.

De perfecte palate cleanser

Ik herinner me een discussie in onze Koopa Café-discord waarbij een communitylid de term palate cleanser gebruikte voor een spel. Als ik Another Code: Recollection moet beschrijven is dat de perfecte term ervoor. Another Code: Recollection is een rustig avontuur waarin twee fascinerende verhalen tot leven komen. Ik ben blij om de verhalen te ervaren, omdat ik het origineel niet gespeeld heb. Hoewel ik vaak wel kon voorspellen waar het heen ging, kwamen sommige twists als een verrassing. Daarnaast zijn dit zeer toegankelijke games voor nieuwkomers in zowel het gamen als het genre zelf. Het spel is niet heel lang, maar ik denk van perfecte duur. Ik was na ongeveer 16 uur klaar met beide spellen. Wel vraag ik me af hoe veel meerwaarde dit heeft voor iemand die het spel al heeft gespeeld. Daar durf ik geen uitspraken over te doen.

Hoewel een palate cleanser. Het verhaal kan soms duistere wendingen maken.

Another Code: Recollection is een geslaagde remake van twee spellen die niet door veel mensen zijn gespeeld. Het is een voor mij nieuwe franchise, net zoals het genre dat waar ik was geïntroduceerd dankzij Master Detective Archive: RAIN CODE. Another Code: Recollection is de perfecte palate cleanser en een aanrader voor iedereen die in het genre wil stappen en/of iets nieuws wil proberen. Ik kijk daarom ook naar het spel binnen het genre en wat het doet voor mij op het moment. Als je iemand bent die beide originelen heeft gespeeld, dan wil je misschien wachten totdat het spel goedkoper is. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik een mooie ervaring rijker ben.

7.9

• + Personages nemen je moeiteloos mee in het fascinerende verhaal
  • + Mooie artstyle en goed gebruik van muziek
  • + Ashley is een leuk hoofdpersoon
  • + Zeer geschikt voor beginners!
  • + Leuke puzzels
  • - Framedrops
  • - Eén frusterende puzzel door gebrek aan uitleg

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Square Enix gaat Nintendo-platformen “agressief” ondersteunen

0

Nieuws Square Enix gaat Nintendo-platformen "agressief" ondersteunen

13-05-2024

0

Hoofdafbeelding bij Nintendo erkent bestaan Palworld

1

Nieuws Nintendo op de hoogte van het bestaan van Palworld

23-01-2024

3

Lanceertrailer verschenen van turn-based strategiespel Rising Lords

0

Nieuws Lanceertrailer verschenen van turn-based strategiespel Rising Lords

22-01-2024

2

Discussieer met ons mee! 5

23 jan 24 om 09:31

#12721‍

2816 XP | 545 comments

Is het serieus al bijna 20 jaar geleden dat ik hem op de DS heb gespeelt:0

Herinner me vooral dat de puzzels leuk gebruik maakten van de DS functies. Maar dat ze erg makkelijk waren en dat ik hem daardoor snel had uitgespeelt. En hierdoor de prijs wel erg hoog vond.

Misschien dat ik deze collectie ooit voor een zacht prijsje zou aanschaffen om het tweede deel ook eens te proberen.

23 jan 24 om 09:33

#12722‍

2680 XP | 490 comments

Fijne review! Ik denk dat ik deze ook ga halen ergens in de komende maanden. Lijkt mij een prima game voor de lente/begin zomer

Apenknul

23 jan 24 om 10:07

#12723‍

3802 XP | 715 comments

Leuke review, ik kijk naar deze game uit. Ik ben wel benieuwd welke puzzel het zal zijn die moeilijk was.

Ik heb de demo gespeeld, en was positief verrast. Ik hoop hem deze week te kunnen kopen.

Ikzelf vind het tof dat Nintendo oude IP's als Famicom Detective Club, Advance Wars en nu Another Code heruitbrengt!

23 jan 24 om 14:25

#12724‍

3601 XP | 417 comments

Blijf om één of andere reden toch benieuwd naar deze. Heb de demo kort gespeeld, maar weet nog niet wanneer ik Another Code: Recollection ga halen. Dat kan wel weer eens een onverwachte impulsaankoop worden, mocht ik deze game ergens voor een leuke prijs tegenkomen. Ik ga 'm in de gaten houden.

Eigenlijk ging dat met Another Code R op de Wii op precies dezelfde manier, al heb ik dat spel in de laatste nadagen van het systeem gekocht. Daardoor niet echt meer gespeeld, maar dat kan nog steeds komen.

23 jan 24 om 16:41

#12726‍

3804 XP | 659 comments