Alisa Developer's Cut - Survival horror in klassieke vorm

• 6 feb 24 om 15:00

• Jeroen

• 0

Verlang je wel eens terug naar de tijd van klassieke horrorspellen? Spellen waarin niet hersenloze actie centraal staat, maar waar je echt moet overleven omdat de munitie en health items behoorlijk schaars zijn? Dan is er nu Alisa, van ontwikkelaar Casper Croes. Alisa is een horrorspel waarin praktisch niets gemoderniseerd is.

Het verhaal van Alisa speelt in de jaren ’20 van de vorige eeuw. Je speelt, hoe kan het ook anders, als Alisa. Je bent een Elite Royal Agent en er zijn bepaalde geheime plannen gestolen die jij moet achterhalen. Samen met haar partner trekt ze naar het platteland om onderzoek te doen. Al snel spotten ze de boosdoener, en ze gaan er achteraan. Nadat ze elkaar in de achtervolging kwijtraken, wordt Alisa door een soort monsters gepakt en weggesleept. Daarna wordt ze wakker in een kleine slaapkamer, met andere kleding aan.

Een beetje sturing

Voordat je in die kamer wakker wordt, loop je dus eerst rond op het platteland, maar dan zijn er nog geen vijanden. Je kijkt rond, praat met iemand, en loopt daarna weer verder. Het is een prima manier om te wennen aan de enorm ouderwetse besturing van het spel. De game bevat namelijk zogeheten tank controls, net zoals dat in de eerste survival horror spellen zo was. Als je bijvoorbeeld de eerste Tomb Raider-game hebt gespeeld weet je precies hoe of wat. Het idee is dat je naar boven drukt om naar voren te lopen, naar achteren om naar achter te lopen en met links en rechts kun je het personage draaien. Het is niet per se heel intuïtief en het is een heel ouderwets systeem dat eigenlijk al heel lang niet meer wordt gebruikt. Dat is natuurlijk met een reden, maar aangezien heel deze game een ouderwetse stijl ademt is duidelijk te zien dat deze stijl bediening weldoordacht is toegevoegd. Dat zal lang niet iedereen bekoren. Zeker niet de mensen die dit systeem vroeger nooit of nauwelijks hebben gebruikt. Ik vind het fijn om weer eens een horrorspel te spelen waarin je geen onschendbare held met honderden kogels bent. Een kwetsbaar personage waarbij je goed moet opletten in bijna elke fase, is gelukkig eens anders dan normaal.

Beperkte voorraad

Zoals het een ouderwetse survival horror betaamt zijn er weinig kogels en gezondheidsvoorwerpen te vinden. Je moet echt je moment kiezen om te schieten, en schroom niet om het automatische richtsysteem aan te zetten, want anders schiet je geheid een paar keer mis. Vijanden afmaken loont verder wel, want je kan er een soort muntjes mee verdienen. Hiermee kun je bij een verkoper extra kogels en gezondheid kopen. Maar, ook deze voorraad is beperkt, en soms moet je wachten op wanneer hij weer nieuwe voorraad krijgt. In een Safe Room kun je opslaan, maar ook daarvoor moet je een muntje inleveren. Dit alles betekent dat je heel voorzichtig te werk moet gaan, en je zal waarschijnlijk vaak dood gaan of een save moeten herladen. Ook dit is niet voor iedereen, maar het is wel hoe dat vroeger ging in dit soort spellen. Het zorgt ervoor dat je zorgvuldig met je items moet omgaan en je niet blind elke kamer in rent, en dat is een goede zaak.

Net zoals in bijvoorbeeld de Resident Evil-spellen heb je in Alisa een flink aantal deuren waar je een specifieke sleutel voor nodig hebt. Waar je in Resident Evil op de kaart kan zien welke sleutel waar in gaat, heb je dat hier niet. Nu hoef je natuurlijk niet bij de hand genomen te worden, maar je moet waarschijnlijk notities maken. Ik ben niet heel goed in zulke dingen in m’n geheugen prenten, dus ik liep vaak wat heen en weer om maar de goede deur te vinden, wat niet echt fijn werkt. Je kan alleen zien welke deuren open of op slot zijn, maar verder niet welke sleutel daar in gaat. Soms moet je dus vaker een aantal deuren proberen voordat je weet of je de goede sleutel bij je hebt. De eerder genoemde Safe Rooms zijn overigens ook lang niet altijd veilig, want er kunnen gewoon vijanden rondlopen die je te grazen willen nemen. Het zorgt ervoor dat je eigenlijk bij elke stap die je in een nieuwe ruimte zet goed oplet of je niet toch te grazen kan worden genomen. Soms wil je liever even rust als je munitie op is, dus de druk had iets minder gemogen. Aan de andere kant past het wel bij de rest van de game.

Het ontwerp van de vijanden is erg goed, en vrij divers ook. Het gaat alle kanten op, van een soort ballerina’s tot aan een soort paspoppen die op handen en voeten naar je toe kruipen. Ze doen me denken aan de vijanden die je in horrorgames als Silent Hill kan tegenkomen. Verder zijn er een aantal puzzels aanwezig, die gelukkig niet allemaal even moeilijk zijn. Ook dit grijpt terug naar klassieke horrorspellen en ze passen dan ook perfect in de algehele sfeer van het spel.

Alisa is op letterlijk alle vlakken een ouderwets survival horror-spel. Dat betekent dat horrorfans deze game blind kunnen kopen, want op dat vlak klopt eigenlijk alles. Voor nieuwkomers of geïnteresseerden is het anders, want die zullen waarschijnlijk wat lastiger wennen aan het gebrek aan munitie/gezondheid en de bediening. Alisa is verplicht voor elke oldskool horrorfan!

8

• + Alles ademt klassieke survival horror
  • + Niet onsterfelijk zijn is een verademing
  • - Wellicht te ouderwets voor nieuwkomers
  • - Zelfs voor fans af en toe vrij strict

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0