Ace Combat 7: Skies Unknown Deluxe Edition - Hoogvlieger op de Switch

• 30 jul 24 om 08:00

• Dennis

• 1

Toen begin dit jaar Ace Combat 7 werd aangekondigd voor de Switch had ik er een hard hoofd in. Bandai Namco’s nieuwste vlieggame kan toch niet fatsoenlijk draaien op Nintendo’s hybride console? Maar niets is minder waar, er is een hoogwaardige port afgeleverd en Switch-bezitters kunnen met een gerust hart het luchtruim betreden. Ready for take-off!

Jarenlang was de Ace Combat-serie exclusief te spelen op de PlayStation-consoles. Nintendo-fans konden op de 3DS van de serie proeven met Ace Combat: Assault Horizon Legacy, een remake van het tweede deel. Maar sinds een paar weken kunnen we genieten van het allernieuwste deel in de serie: Ace Combat 7: Skies Unknown. De game is, vijf jaar na de originele release, geland op de Nintendo Switch.

Dat betekent dat er nu gevlogen, gevochten en gebombardeerd kan worden op je tv of een andere plek naar keuze in handheldmodus. Want daar draait het om in de Ace Combat-serie: je neemt de rol aan van gevechtspiloot en bemant een keur aan bestaande of verzonnen straaljagers. In deel 7 speel je als Trigger, een veelbelovende piloot die door een misverstand als gevangene terechtkomt op een derderangs vliegbasis vol uitschot. Aan jou de taak om je te bewijzen en je naam te zuiveren.

De lucht in!

De campagne volgt Triggers verhaal en plaatst je in uiteenlopende missies die zich afspelen op het fictieve continent Strangereal, waar een oorlog is uitgebarsten tussen de landen Osea en Erusea. Het verhaal ontvouwt zich tussen de missies door met filmische cutscenes, maar ook tijdens de missies zelf. Dit laatste is best lastig. Tijdens het vliegen praten je mede-piloten en crew over de radio. Meestal over de taken die je moet uitvoeren, maar er zit ook geregeld wat backstory in en dat is lastig te volgen als je midden in de actie zit. Soms had ik het idee dat ik daardoor wat context miste.

Sowieso is het verhaal niet het sterkste punt van de game. Nee, de variatie in missies en uitstekende gameplay is waar Ace Combat het sterkst in is. De ene keer escorteer je een vliegtuig door vijandelijk gebied, de andere keer val je een zwerm drones aan. In de wat mij betreft beste missies moet je een aantal punten behalen door vijanden te vernietigen. Dan heb je de meeste vrijheid en kun je zelf je strategie bepalen. In één missie moet je bijvoorbeeld een aantal havens aanvallen. Je kunt punten scoren door simpelweg zoveel mogelijk vijanden te verslaan, maar het is pas echt bevredigend als je erin slaagt een compleet platform in zee te laten instorten. Niet noodzakelijk, wel extra lekker.

De omgevingen variëren ook. Van open zee tot woestijn en van bewoond gebied tot berglandschappen. In een bepaalde missie wordt je geteisterd door rukwinden en bliksem (die je radar platlegt als je wordt geraakt) terwijl je tussen rotspartijen manoeuvreert. Het weer speelt sowieso een belangrijke rol. Vlieg je een wolk in dan werken je geleide raketten minder goed (en die van de tegenstander ook), en blijf je er te lang in dan kan je toestel bevriezen. Zo voegt de game een extra laag variatie en uitdaging toe waardoor de immersie nog beter wordt.

Geen brokkenpiloot

Gevaar ligt dus overal op de loer, van de omgeving en van je vijanden. Gelukkig ben je niet de minste piloot. En hoewel de gameplay van Ace Combat zeker niet in de buurt komt van het echt besturen van een gevechtstoestel, waan je je binnen de kortste keren Tom Cruise uit Top Gun. Ace Combat 7 bestuurt fijn en je leert snel loopings, scherpe bochten en duikvluchten maken terwijl je je vijand bestookt met de door jou gekozen wapens. In een mum van tijd ben je een meester in “dogfights”, de naam die piloten geven aan één op één gevechten. Daarin heb je de keuze tussen een eenvoudig en een wat moeilijker maar realistischer besturingsschema.

Door het spelen van missies of de multiplayer (daarover later meer) speel je MRP vrij, punten voor de “aircraft tree”. Je ruilt je punten in voor nieuwe vliegtuigen, wapens of upgrades. Die kun je inzetten in zowel de campagne als de multiplayer. In de campagne gaat het verzamelen van punten wat traag, maar een paar potjes multiplayer spekken de kas vrij snel.

Matige multiplayer

Die multiplayer valt trouwens erg tegen. Er zijn maar een beperkt aantal modi, die allemaal draaien om dogfights. Er zijn geen player-versus-enemy of co-op-missies. Daardoor komt het erop neer dat je in de lucht rondjes om elkaar draait om de ander te snel af te zijn, wat lastig is omdat iedereen een stuk beweeglijker vliegt dan de computergestuurde vijanden. Ook heeft de Switch-versie geen crossplay, waardoor ik met pijn en moeite af en toe een lobby vond met actieve mensen.

Gelukkig ben je met de campagne alleen al een poos zoet. Daarnaast bevat deze Deluxe Edition ook nog eens een berg DLC-content bestaande uit extra levels en vliegtuigen.

Hoogwaardige port

Ik begon deze review met de opmerking dat Ace Combat 7: Skies Unknown een hoogwaardige port is. Want laten we niet vergeten dat we het hier over een spel hebben dat eigenlijk uitkwam voor de PlayStation 4 en Xbox One. De afgelopen tijd heeft de Switch vaker ondermaatse ports ontvangen waardoor het eigenlijk niet te verantwoorden was om de Switch-versie te spelen. Dat is bij Ace Combat 7 zeker niet het geval en dat heeft mij blij verrast.

Wie alle technische details wil weten raad ik de analyse van Digital Foundry aan. Het spel draait op een soepele 30 frames op de Switch, en alhoewel de resolutie lager ligt (720p op je tv en 504p op je Switch-scherm) wordt het nooit blurry. De cutscenes zijn net zo mooi als op de console en alhoewel je op de Switch wat details inlevert (zo is er wat meer pop-in van bomen en gebouwen) krijg je de volle beleving. Wie de game dus nog nooit heeft gespeeld (of de game wil herbeleven in handheldmodus) kan met een gerust hart deze editie aanschaffen.

Ace Combat 7: Skies Unknown Deluxe Edition is een uitstekende toevoeging aan de Switch line-up. Hoewel de game inmiddels vijf jaar oud is voelt hij fris aan, zeker omdat er niet veel vliegspellen op de Switch zijn. Dat we hier een kwalitatief hoogwaardige port in handen hebben helpt zeker. Het verhaal en de multiplayer van Ace Combat 7 zijn niet fantastisch, maar de gameplay en de variaties in missies zeker wel. Het voelt heerlijk om in je gekozen vliegtuig het luchtruim te betreden en de meest ingewikkelde capriolen uit te halen. Dankjewel Bandai Namco, dat we nu eindelijk van een volwaardig hoofddeel uit deze serie kunnen genieten op een Nintendo-console!

8.5

• + Uitstekende port die soepel draait op de Switch
  • + Lekkere gameplay voor zowel nieuwe piloten als veteranen
  • + Gevarieerde missies
  • - Multiplayer stelt niet veel voor, lege lobby’s
  • - Matig verhaal

Over Dennis

De liefde voor Nintendo begon bij Dennis met de grijze Game Boy en Kirby's Dream Land. Vooral de handhelds van Nintendo hebben een speciaal plekje. Maar ook zijn pc staat regelmatig te draaien. En als Dennis niet aan het gamen is, speelt hij basgitaar of staat hij bij een concert. Op 10 maart trekt hij altijd zijn Mario-sokken aan!

Lees meer over Dennis

Demo en trailer voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

0