Tijd om te klimmen!
Laat mij eerst iets duidelijk maken wat de game niet duidelijk zegt: die zeven dagen zijn geen tijdslimiet! Integendeel, je gaat de vuurtoren niet op tijd bereiken tijdens je eerste reis. Neem dus gerust je tijd.
De game heeft een duidelijke gameplayloop: je vindt ergens in de bergen een kaart, je gaat naar de top van een berg en je gebruikt daar de kaart om je route verder uit te stippelen. Die kaarten geven de exacte plaats van een route aan die je kan nemen om verder te trekken naar een ander deel van het gebergte en die plaats moet je dus perfect kunnen aanduiden. De game maakt het duidelijk of je überhaupt een kaart hebt die je kan gebruiken op de bergtop waar je staat en of je de plaats van de route goed aangeduid hebt. Je moet de plaats wel zeer specifiek aangeven, waardoor ik sommige routes met moeite kon activeren en eentje zelfs niet kon activeren hoewel ik ongeveer wist waar ik moet zijn. Daardoor lijkt het soms millimeterwerk. Sommige kaarten zijn ook onduidelijk. Er is bijvoorbeeld een kaart waar je je moet oriënteren aan de hand van een boodschap op een rots, maar de game zegt je op de top niet waar die inkerving zich bevindt. Gelukkig zijn er genoeg routes die je kunt kiezen, maar dat doet afbreuk aan de keuzevrijheid waar de game zichzelf mee aanprijst.
Op het beklimmen zelf is niets aan te merken. De besturing is veel te vergelijken met Breath of the Wild: je drukt X om te springen en je hebt een stamina-meter terwijl je klimt. Je hebt ook een gezondheidsmeter om in de gaten te houden die niet alleen vermindert als je valt, maar ook bijvoorbeeld onder invloed van regen, kou weer of sterke wind. Je kan zelfs in de regen klimmen. Dat gaat natuurlijk veel moeilijker, maar het is nog altijd mogelijk om je beklimming voort te zetten. Tijdens de beklimming kroop ik wel meerdere keren door de berg door. Een day one patch is nog niet aangekondigd. Of die glitches ook in de game zitten wanneer het uitkomt, is dus nog af te wachten. Je wordt wel meteen op dezelfde plaats teruggezet in plaats van dat je de volledige dag verliest alsof je gezondheidsmeter leeg is. Echt voortgang verliezen doe je dus niet.
Dat realistische design zet zich ook voort wanneer je moet gaan slapen. Je kan overal slapen als je wilt, maar hoe oncomfortabeler je nachtrust is, des te meer het maximum van de gezondheidsmeter vermindert. Je moet dus kiezen tussen meer vooruitgang boeken in je beklimming of in een huisje slapen om je gezondheidsmeter te behouden of te herstellen. Dat soort keuzes die je constant moet maken, dragen absoluut bij aan de stressvolle en gevaarlijke reis die je maakt en dat is iets dat ik absoluut apprecieer. A Highland Song weet als geen ander je in de sfeer te brengen van de Schotse Highlands en je volledig alleen te doen voelen. De momenten waar je constant keuzes moet maken zoals: ‘Ga ik in deze grot slapen of zoek ik nog eventjes verder naar een huis voor een betere nachtrust?’, ‘Wacht ik tot de regen over is of klim ik nog eventjes verder?’ en ‘Rust ik wat uit om mijn gezondheidsmeter terug te herstellen of ga ik nog wat verder?’, zijn de beste momenten van het spel.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!