8-Bit Adventures 2 - Pixel-pracht

• 4 dagen geleden

• Robin

• 0

Toen ik beelden zag van 8-Bit Adventures 2 pakte deze me gelijk. Ik had wel weer zin in een leuk RPG-avontuur. Helemaal in de stijl van oudere RPG’s; daar ga ik voor. Mijn 8-bit avontuur gaat van start!

8-Bit Adventures 2 is een vervolg op 8-Bit Adventures, alhoewel je het eerste deel niet hoeft te spelen om dit te begrijpen. Het spel neemt je mee met een groep leuke personages, ieder met hun eigen persoonlijkheden en verhalen en geeft je genoeg kennis omtrent de belangrijkste momenten van het eerste deel. The Warrior, The Thief en The Mage (die je zelf een naam geeft) zijn ook de hoofdpersonen van het eerste deel. Verder spelen in de hoofdrol een Robot/C-28 die je ook nog een naam kan geven en dan heb je nog Charlie, een weeskind en Emma, een blinde jongedame en een mysterieus zevende personage dat bij je team komt.

Herkenbaar goed

8-Bit Adventures 2 is herkenbaar. Het is een samenkomst van verschillende tropes en thema’s die je terugvindt in RPG’s. Gevechten zijn turn-based, je hebt verschillende stats waarmee je werkt, je vindt betere uitrusting in kerkers of ruïnes, maar ook steden en dorpen gevuld met de bekende INN’s en verschillende winkels voor uitrusting, wapens en andere voorwerpen. Natuurlijk is 8-Bit Adventures 2 geen RPG zonder een slechterik met een God-complex die over de wereld wil heersen.

De inspiratie komt duidelijk van verschillende bekende RPG-series zoals Final Fantasy of Dragon Quest, maar met een eigen feel. Het verhaal wil je niet loslaten en heeft een goed tempo met weinig filler. De muziek is catchy en verveelt niet en is erg goed en de pixel-art van de vijanden en personages en cutscenes zijn sterk. Daarbij komt een best diepgaande personalisatie waardoor jij echt kan kiezen hoe jij je party maakt en gevechten in gaat.

Prachtige pixel-art!

Ouderwets maar modern

Gevechten zijn dus turn-based. Aan de hand van je agility stat ben je sneller of minder snel aan de beurt en kan je soms zelfs twee keer achter elkaar een selectie maken. Aan de rechterkant zie je wanneer jij of een vijand aan de beurt bent. Dit kan je ook beïnvloeden met status-effecten, zoals aan Slow en Haste. Daarbij is het gebruik van status best wel belangrijk, maar niet zo belangrijk als bijvoorbeeld een Shin Megami Tensei-spel dat je zonder debuffen of buffs amper kan uitspelen. Ieder personage heeft ook eigen persoonlijke vaardigheden. Zo kan The Warrior iemand Bashen waardoor die mogelijk een vijand stunned en schade geeft en hierdoor een beurt mist. The Thief daarentegen kan weer items stelen.

Ook spelen elementen een rol waarbij sommige vijanden zwak zijn tegen vuur of wind en andere daar weer sterk tegen zijn. Daarbij is het soms oppassen wat voor wapens je meeneemt, aangezien je soms wapens vindt met een element. Het is dus verstandig om goed na te denken wanneer je een item daadwerkelijk uitrust.

De unieke draai van het personaliseren van je team ligt in de Augments en accessoires die je aan je party geeft. Ieder personage kan vijf uiteindelijk Augments krijgen die passieve boosts geven. Denk hierbij aan extra HP of dat elke aanval een kans heeft om een vijand te vergiftigen. Accessoires geven ook bepaalde boosts zoals dubbele aanvalskracht voor je eerste aanval, maar daarvan kan je er maar één dragen. Hierdoor kan je dus leuke builds maken en je party als het ware ‘overpowered’ maken. Nooit had ik echt het gevoel dat ik het spel hierdoor compleet brak, maar juist dat ik continu op een goed niveau zat met de strategie die ik gebruik in gevechten.

Pixel-pracht

De wereld van 8-Bit Adventures 2 is een ware pixel-pracht waar interessante stadjes en dorpjes tevoorschijn komen. Je start je verhaal in een kasteel en komt al snel in omgevingen zoals een vulkaan, een bevroren scheepskerkhof en zelfs een heel Japans-georiënteerd gebied. Het is ook enorm leuk om de wereld te verkennen. Dit is ook voornamelijk omdat er geen random encounters zijn. Je ziet vijanden in de open wereld of in kerkers. Als je slim bent kan je dus ook ontwijken. Tevens is het spel niet heel lang om uit te spelen, wat voor een RPG stiekem wel eens fijn is. Ik had het zo goed als 100% uitgespeeld rond de dertig uur.

Het enige minpuntje dat ik eventueel kan geven is dat sommige knoppen niet echt worden gebruikt waardoor ‘shortcuts’ naar bepaalde items missen. Zo is het soms wel wat vervelend om steeds in een menu te moeten voor bijvoorbeeld de wereldmap, maar aan de andere kant gebruik je die ook niet heel veel.

Toen ik daar ineens 8-bit Adventure 2 zag, had ik niet verwacht dat ik hier zo in op zou gaan. Het verhaal pakte me en hoewel je in sommige gevallen kan raden waar het heen gaat, kwamen er genoeg verrassingen voorbij die me vasthielden. De muziek is catchy en de stijl is tof. Ook de compacte grootte van het spel is perfect waardoor je niet 100 uur bezig bent. Het zet het genre niet op zijn kop, maar steekt er prima bovenuit. Voor iedere RPG-fan is dit er eentje om te proberen.

8.8

• + Pixel-pracht
  • + Goed verhaal
  • + Catchy muziek
  • + Diepgaande party personalisatie
  • - Menu is soms wat ouderwets
  • - Bepaalde knoppen missen functie

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0