Mario & Luigi: Brothership - De broers zijn terug!

Toen ik zag dat Nintendo na bijna een decennium weer een nieuwe, originele Mario & Luigi-game gaat uitbrengen, ging ik helemaal uit mijn dak. Ik ben van kinds af aan een groot fan van de serie en heb heel trouw alle games gespeeld. Hoewel ik erg blij was met de aankondiging, kwam bij mij ook de volgende vraag naar boven: “Wat moet ik van deze game verwachten?”  Moet het volledig vernieuwend zijn, moet het juist voortbouwen op de dingen waar de serie om bekend staat en loopt het vast op punten waar de voorgaande games uit de serie ook op vastliepen? Na de game een tijdje gespeeld te hebben, ben ik gelukkig tot een antwoord gekomen.

Een ding waar de Mario & Luigi-serie zeker om bekend staat is de samenwerking tussen de twee broers. In Brothership viel mij op dat de samenwerking tussen Mario en Luigi beter is dan ooit! Je zou kunnen zeggen dat hun ‘broederschap’ is verbeterd (pun intended). De broers werken nu niet alleen samen in duo-aanvallen, maar ook tijdens het uitvoeren van normale aanvallen zoals springen of met hun hamers slaan. Dit zorgt ervoor dat de combat wat uitdagender wordt en net wat meer timing en focus vereist dan voorheen, wat zeker een pluspunt is. Daarnaast zijn de duo-aanvallen zelf wat veranderd. Zo hebben zowel Mario als Luigi een eigen variant van hun schild-duoaanval. Helaas ben ik er tijdens mijn speeltijd niet achter gekomen of de andere duo-aanvallen ook allemaal een broer-gebonden variant hebben. 

De samenwerking is ook buitenom de combat wat prominenter geworden. Waar voorheen de samenwerking vooral nodig was tijdens het oplossen van grotere puzzels, moeten de broers nu vaker samenwerken om kleine uitdagingen zoals een net iets te hoog gelegen platform te overwinnen. De broers kunnen elkaar op een hoger gelegen ladder gooien of samen in een soort draaiende shuttle veranderen om grotere afstanden in de lucht af te leggen. Samenwerking is dus duidelijk erg belangrijk in Brothership, en wat als ik je zeg dat de game je hier een handje bij helpt?

Luigi is zelfstandiger dan ooit!

In de voorgaande Mario & Luigi-games moest je te allen tijde zowel Mario als Luigi apart besturen met de A- en B-knoppen. Dat betekent dat je vaak goede timing nodig had bij onder andere platformuitdagingen, omdat je de broers kort na elkaar over bijvoorbeeld een afgrond moest loodsen. In Brothership is dit hele concept als het ware op zijn kop gegooid door Luigi een soort AI-sturing te geven. Zo springt hij nu vanzelf op en over obstakels heen en kun je hem allemaal acties laten uitvoeren. Zodra je bij een voorwerp komt waarmee Luigi kan interacteren, verschijnt er een icoontje van de L-knop op het scherm bij Luigi. Druk deze knop in en Luigi voert de actie uit die bij het desbetreffende voorwerp hoort. Zo kan hij op commando dozen breken, bloemen plukken, knoppen indrukken en nog veel meer.

Hoewel de nieuwe zelfstandige Luigi op veel plekken in de game erg goed van pas kan komen en in sommige situaties zelfs cruciaal is, kan hij soms ook wat in de weg zitten. Dit ervaarde ik tijdens het spelen vooral bij platform-uitdagingen. Luigi sprong niet altijd wanneer ik dat wilde en als ik tijdens het lopen zelf een sprong wilde initiëren door de B-knop in te drukken, sprong hij alleen omhoog zonder enige voorwaartse momentum, wat zeker niet zo was in de voorgaande games. En voor degenen die het zich afvragen: nee, het is niet mogelijk om de AI-sturing van Luigi uit te schakelen. 

Een volle en verspreide overwereld 

Een nieuwe game betekent ook een nieuwe overwereld, en die van Brothership is er een die we nog nooit eerder in de serie hebben gezien! De game speelt zich af in het rijk van Concordia, dat uit elkaar is gevallen in allerlei verschillende eilanden. In plaats van een grote overwereld heb je in Brothership dus allerlei kleinere gebieden om te ontdekken. Elk eiland heeft zijn eigen thema en design, wat het ontdekken telkens vernieuwend laat aanvoelen. Op de eilanden zelf is veel te doen, vaak zelfs meer dan in de voorgaande games uit de serie, wat erg tof is! Je blijft nu dus ook buitenom gevechten heel de tijd actief bezig, wat zeker een pluspunt is. Zo zijn er veel personages om mee te interacteren, kan je buitenom gevechten ook acties uitvoeren zoals het kapotmaken van dozen of het plukken van bloemen en zijn er overal kleine en subtiele minigames verspreid die je moet voltooien om het eiland verder verder te kunnen ontdekken. Op het eiland van Twistië moest ik bijvoorbeeld een duodans (soort kleine ritme-minigame) uitvoeren om verder te kunnen komen.

Een varend eiland?

Omdat Brothership zich afspeelt op allerlei verschillende eilanden, heb je natuurlijk een manier nodig om op deze eilanden te komen. En laat Concordia nou net het perfecte vervoermiddel hebben om je tijdens je reis te bemiddelen: het Zeiland. Het Zeiland is zoals de naam al verklapt een combinatie tussen een eiland en een zeilschip. Tijdens het varen kom je verschillende andere eilanden op de oceaan van Concordia tegen die je aan het Zeiland moet verbinden om zo het verdeelde Concordia weer bij elkaar te krijgen. Met de nieuwe zeekaart kun je uit verschillende vaarroutes kiezen die het Zeiland kan nemen, om zo nieuwe eilanden op de oceaan te ontdekken. En laat op de punt van het schip nou een erg gunstig geplaatst kanon te vinden zijn. Zodra een eiland in zicht is, kun je met het kanon de twee broers naar het eiland afvuren, waarnaar het ontdekken kan beginnen! Het is dus de bedoeling dat je met het Zeiland zoveel mogelijk van de oceaan van Concordia bevaart, om zo veel mogelijk verschillende eilanden te ontdekken en te verbinden aan het varende eiland.

Het leuke aan het Zeiland is dat het naarmate je verder in de game komt verandert. Er komen steeds meer personages op het varende eiland terecht en worden er verschillende objecten en shops toegevoegd. Dit deed mij erg denken aan Starship Mario, de hubwereld van Super Mario Galaxy 2. Verder zijn er op het Zeiland ook verschillende easter eggs te vinden die verwijzen naar eerdere games uit de serie, maar waar deze precies te vinden zijn hou ik voor nu nog even geheim.

Een nieuwe, geanimeerde stijl

Met een nieuwe game komt ook een nieuwe art style, en laat de Nintendo Switch nou een goed platform zijn om de Mario & Luigi-serie een nieuw likje verf te geven. Mario & Luigi: Brothership heeft een nieuwe, moderne en wat meer geanimeerde stijl dan zijn voorgangers. Zo bevat het verbeterde graphics en animaties die simpelweg nog nooit eerder mogelijk waren, omdat de voorgaande games uit de serie alleen nog maar op handheld-consoles zijn uitgebracht. De game focust zeer op een nieuwe, wat meer geanimeerde stijl, wat zorgt voor meer expressie dan voorheen. Daardoor lijkt alles wat Mario en Luigi doen een stuk overtuigender. Aanvallen lijken bijvoorbeeld harder aan te komen dan voorheen, wat de gameplay-ervaring een stuk beter maakte.

Daarnaast zijn nu alle sprites en personages voor het eerst volledig in 3D en maakt ook de wisseling van perspectief tijdens bepaalde duoaanvallen zijn terugkeer. Helaas komt bij een betere en nieuwe art style ook moeilijkere processing kijken en ook Brothership lijkt op bepaalde plekken tegen de limieten van de Switch aan te lopen. Zo zijn er hier en daar wat framedrops en zijn de wachttijden tussen de overwereld en gevechten soms iets langer dan gehoopt. Ik vraag me af of het niet beter was geweest om de game op de aankomende opvolger van de Nintendo Switch te lanceren.

Terugkerende elementen met een twist

Hoewel Brothership op heel wat aspecten vernieuwend is, keren er ook verschillende elementen terug die bekend zijn in de Mario & Luigi-serie. Zo blijft ook in Brothership humor en gekkigheid centraal staan, of het nou gaat om grappige dialogen tussen personages, rare plottwists in het verhaal of de klunzigheid van Luigi. Daarnaast keren combat boosters terug. Zoals je in voorgaande games kaarten of meters had die Mario en Luigi op bepaalde manieren kunnen versterken, kan je in Brothership gebruikmaken van Strijdstekkers. Elke stekker heeft zijn eigen eigenschap en er kunnen meerdere stekkers tegelijk ingezet worden. Als je het bijvoorbeeld tegen veel vliegende vijanden moet opnemen, is het handig om een stekker te gebruiken die ervoor zorgt dat je altijd een ‘voltreffer’-aanval uitvoert op vliegende vijanden. 

De Strijdstekkers brengen meer dynamiek in gevechten, omdat je vooruit moet plannen welke stekkers je het beste tijdens een gevecht kunt gebruiken om de vijanden op een optimale manier te verslaan.  Elke Strijdstekker is slechts voor een bepaald aantal beurten te gebruiken. Daarna moet de stekker een tijdje opladen voordat hij opnieuw gebruikt kan worden. Verder kan je zelf Strijdstekkers maken door Luminade in te zetten. Luminade is een soort nectar dat uit peertjes komt, die overal in de overwereld te vinden zijn. Goed om te weten is dat Mario & Luigi Brothership ook een auto-save functie bevat. Naast de mogelijkheid om je voortgang via voortgangs-blokken op te slaan doet de game dit nu ook af en toe voor je op de achtergrond. 

Voorlopige conclusie 

Ik wist niet zeker wat ik van Mario & Luigi: Brothership moest verwachten. Maar na de game een tijdje gespeeld te hebben ben ik erachter gekomen dat de game in zijn kern trouw blijft aan hetgeen dat de spellen-serie definieert en daarop voortborduurt door nieuwe concepten en verbeteringen te introduceren. Zo is samenwerking belangrijker dan ooit, zijn de gevechten nog nooit zo dynamisch geweest, is de overwereld nieuw vormgegeven en rijkelijk gevuld met uitdagingen en dingen om te ontdekken en bevat de game een fantastische nieuwe art style. Ik kan niet wachten om de volledige game in november te gaan spelen! Een ding is in ieder geval zeker: de broers zijn terug, en beter dan ooit!

Like dit bericht:

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Recente artikelen

Super mario party jamboree nintendo switch logo

0

Media Super Mario Party Jamboree krijgt releasetrailer

18-10-2024

0

Karlijn

Bekijk 10 minuten aan Mario & Luigi: Brothership gameplay

0

Media Bekijk 10 minuten aan Mario & Luigi: Brothership gameplay

10-10-2024

3

Thijmen

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0

Nieuws Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

17-10-2024

1

Rik

Discussieer met ons mee! 1

Mitch

10 okt 24 om 20:08

#14571‍

3182 XP | 497 comments

Klinkt cool, ik hou' m in de gaten Ben je veel (lange, niet skipbare) tutorials tegengekomen?