King's Bounty II

  • Preview

  • 13 jul 21 om 15:30

  • Mark

  • 0

Nostria wordt overschaduwd door samenzweringen, sabotage en zwarte magie. Aan jou de taak om vrede terug te laten keren in King’s Bounty II, een turn-based adventure role-playing game en de directe opvolger van het 31 jaar oude King’s Bounty. De serie die ooit Heroes of Might and Magic beïnvloedde mag zich nu weer opnieuw bewijzen.

Dit betreft een alpha-versie van King’s Bounty II voor Steam, waarbij ik de game op de hoogste settings gespeeld heb. Zaken als laadtijden, prestaties en graphics in het algemeen zijn waarschijnlijk anders in de Switch-versie. Tevens heeft 1C Entertainment al aangegeven dat er een flinke Day One Patch klaar staat, om verschillende bugs te verhelpen en verbeteringen aan te brengen.

King’s Bounty II speelt zich af in de fantasiewereld Nostria, een wereld die erg is geïnspireerd door onder andere de Lord of The Rings-trilogie en de Game of Thrones-serie. Je kiest uit één van de drie speelbare personages, die elk hun eigen set abilities en perks hebben. Je hebt de keuze uit een Warrior, Mage of Paladin. Aangezien ik een fan ben van close combat heb ik instinctief voor Aivar de Warrior gekozen: een verbannen ridder die een reputatie verkregen heeft als  huurmoordenaar, uitgenodigd om zich weer te voegen bij de Royal Guard. Een bewaker haalt Aivar op een dag uit de kerkers, geeft hem zijn spullen terug en leidt hem rond in Fort Crucis. Van recruiter Decim krijgt Aivar zijn eerste soldaten en samen met zijn paard begint de reis naar de Marcella. Deze tocht is in feite een tutorial en een introductie van bepaalde spelmechanieken.

One does not simply walk into Marcella..

Door het langzame lopen, de overdreven lange animaties wanneer Aivar op zijn paard gaat zitten en de verschillende crashes, leek deze tutorial een eeuwigheid te duren. Uiteindelijk kom je in Marcella aan en blijkt al snel dat het doorspelen van deze tutorial het wachten waard is geweest. De trage vooruitgang van Aivar went langzaamaan en de Steles die je tegenkomt, zorgen ervoor dat je niet onnodig door eerder bezochte gebieden hoeft te slenteren. Steles zijn in feite teleports van waar je naar een andere Stele kunt fast travelen, handig wanneer je vanwege een opdracht weer helemaal terug moet. Wat opvalt is dat er meteen redelijk wat (mini) quests te vinden zijn, waarbij enkelen bijdragen aan de voltooiing van de main quests. Tijdens deze opdrachten krijg je soms verschillende opties om de quests te vervolgen en het verhaal een richting in te sturen, waarbij het de ontwikkeling van één van je vier talenten stimuleert; Order, Power, Anarchy en Finesse. Order en Anarchy zijn tegenpolen, evenals Power en Anarchy. Je leger heeft affiniteit met één van deze talenten en krijgt een bonus of een aftrek in moraal, wat uiteindelijk de totale kracht van je eenheden bepaalt. Een interessant principe, doordat je met je keuzes in feite je leger aan het klaarstomen bent. Daarnaast kan het er ook voor zorgen dat je een bepaalde keuze moet maken om zo je leger tevreden te houden.

Aivar heeft bij elk gevecht de beschikking over vijf slots aan eenheden, waarbij je niet dezelfde soort eenheden twee keer kunt gebruiken. De maximale hoeveelheid units per soort wordt bepaald aan de hand van je leiderschap-statistiek en de benodigde leadership per eenheid. De som van de totale omvang van één soort mag niet hoger worden dan de leadership van Aivar, waarbij het maximum altijd tien is. Daarnaast kun je nog reserve eenheden meenemen, waarbij er geen restricties zijn in hoeveelheid. Eenheden behoren tot verschillende tiers, waarbij de hogere tiers natuurlijk sterkere units bevatten, maar daarom ook meer leadership punten kost. Het inwisselen van lager tiers voor eenheden in hogere tiers blijft daarom een afweging.

You shall not pass!

Wanneer je de wereld van Nostria aan het doorkruisen bent, kom je op verschillende plekken vijanden tegen die Aivars pad blokkeren. Om door te kunnen moet je deze eerst verslaan middels turn based gevechten. Het speelveld bestaat uit het stukje Nostria waar Aivar zich op dat moment bevindt, compleet verdeeld in hexagons. Elke soort eenheden staat op één hexagon, zo kun je zeshoeken hebben met maar één unit, en andere weer met tien. Elke beurt krijgen alle soorten eenheden op het speelveld een beurt waarin ze kunnen lopen en een actie uitvoeren. Een actie kan bijvoorbeeld aanvallen zijn, of een spreuk uitvoeren. Nadat je gewonnen hebt, krijg je de mogelijkheid om je eenheden weer te genezen, waarbij je alle vermoorde eenheden binnen een soort weer terugkrijgt tegen een betaling. Een soort die compleet dood is, krijg je niet meer terug en zal Aivar opnieuw moeten rekruteren. Tevens krijgen de soorten die het gevecht overleefd hebben nog vaardigheidspunten en zal Aivar ook beetje bij beetje groeien in zijn rol als leider van het leger. Units levelen niet individueel, maar per soort. Nieuwe eenheden, ook als iedereen dood is geweest, gaan door met levelen waar de rest gebleven is. Zelf ben ik wel fan van dit soort tactische gevechtssystemen en is dit in King’s Bounty II prima uitgewerkt. De gevechten zijn goed gebalanceerd en ik heb tot nu toe niet het idee gehad dat ik veel te sterk ben voor de tegenstander, of juist te zwak.

Aivar kan zijn troepen bonussen geven met behulp van zijn uitrusting. Soms krijg je na een gevecht een item dat je kunt dragen, maar deze zijn ook te koop in verschillende winkels. Met het geld dat Aivar wint met de gevechten, krijgt met het voltooien van bepaalde opdrachten en gewoon vindt in de wereld van Nostria, kun je gebruiken om andere uitrusting te kopen. Met de bonussen hiervan kan zijn leger bijvoorbeeld beter presteren of kan het meer armor of levenspunten krijgen. Ook de leadership om de grootte van je leger te bepalen kan hiermee beïnvloed worden, zowel positief als negatief. Bij recruiters kun je nieuwe eenheden kopen, waarbij elke recruiter weer een andere set eenheden verkoopt. Het duurde wel even voordat alle verschillende zaken bij mij op hun plek vielen en ik daadwerkelijk van alle mogelijkheden gebruik ben gaan maken, totdat ik mijn leger bruut werd afgeslacht in enkele gevechten. Zo word je op een gegeven moment gedwongen om naast je leger ook te kijken naar uitrusting en de effecten ervan. Ik moet zeggen dat ik in het begin van mijn reis door Nostria niet de noodzaak voelde om me hier mee bezig te houden.

Voorlopige conclusie

De wereld van Nostria is erg mooi weergegeven en is op veel plekken erg gedetailleerd. De wereld leek bij een eerste blik op de landkaart nogal klein, maar na elf uur spelen heb ik nog geen 20% van de kaart gezien en is de rest niet meer toegankelijk in deze demoversie. Het verplaatsen gaat soms gepaard (pun intended) met de nodige frustraties, doordat je niet van kleine verhogingen kunt stappen, de animatie van het bestijgen van je paard te lang duurt, het paard soms redelijk snel vast komt te zitten door lastige bestuurbaarheid en de vele laadschermen. Echter, de wereld die je doorkruist maakt dit allemaal weer goed. De visuals en audio zijn dik in orde, waarbij mijn enige puntje van kritiek de soms wat langdradige dialogen zijn. De gevechten steken goed in elkaar en het spel bouwt in mijn ogen op een goede manier de moeilijkheidsgraad op. Daarnaast heeft 1C Entertainment al aangegeven met een flinke Day One Patch te komen, die net voor release beschikbaar wordt gemaakt. Zo zal er onder andere een aantal bugs, waaronder de crash bugs die ik in de tutorial heb ervaren, worden opgelost en zullen de laadschermen en laadtijden beperkt worden. Echter, met hetgeen wat er nu al speelbaar was, kijk ik erg uit naar de rest van King’s Bounty II op 24 augustus!

Like dit bericht:

Recente artikelen

Capcom heeft geen plannen om te stoppen met fysieke game-releases

0

Nieuws Capcom heeft geen plannen om te stoppen met fysieke game-releases

23-07-2024

1

Rik

Nickelodeon All-Star Brawl is vechten á la Smash Bros met Spongebob

6

Nieuws Nickelodeon All-Star Brawl is vechten á la Smash Bros met Spongebob

13-07-2021

0

Erik

Even (opnieuw) voorstellen: Hoi Willem!

5

Special Even (opnieuw) voorstellen: Hoi Willem!

13-07-2021

6

Willem

Reageer als eerste!