Mario Kart World

  • Hands-on

  • 4 apr 25 om 15:15

  • Dreon

  • 2

Dat we met de Nintendo Switch 2 een nieuw hoofdstuk in gaan, dat mag duidelijk zijn. Dat de Mario Kart-franchise een nieuw hoofdstuk krijgt, dat was me nu pas echt duidelijk. Tijdens de Direct werden de vele nieuwe features al even getoond, maar dat het spel zo vers aan zou voelen als het nu doet, had ik niet verwacht.

Tijdens de Nintendo Switch 2 Experience in Parijs heb ik flink wat tijd kunnen besteden aan deze dure, maar stiekem toch gewilde, nieuwe game in de franchise. Hier heb ik multiplayer races gespeeld, de wereld even vrij kunnen verkennen en ook nog van de Knockout Tour-modus met 24 andere spelers kunnen genieten.

Een verkleedpartij van jewelste

Tijdens mijn eerste paar sessies heb ik wat losse races kunnen spelen. Het spel bevat een groot scala aan personages, waarbij de koe toch wel meteen mijn aandacht pakte. Verder hebben ook alle personages verschillende kostuums, denk hierbij aan Koning Boo in een chic pak en Daisy in een exotisch kostuum. Tijdens de start van een race, valt het meteen op dat alle auto’s dit keer niet starten vanuit stilstand. Dit gebeurt vanaf nu namelijk rijdend, waarbij je nog steeds door middel van juiste timing weg kunt knallen van de andere racers.

Waar je bij de vorige Mario Kart-spellen voornamelijk racebanen had met drie identieke rondes, heb ik tijdens al mijn sessies alleen maar banen gezien die zich niet herhalen. Dit werkt min of meer hetzelfde als bij bijvoorbeeld Mount Wario uit Mario Kart 8 (Deluxe). Dit is een erg aangename toevoeging, gezien de baan nu van begin tot eind interessant blijft. Dit zorgt er ook voor dat het zelfs de veteranen wat meer tijd gaat kosten om de banen samen met alle geheime binnendoorwegen uit hun hoofd te leren. Ook zijn er zo veel manieren om de banen te trotseren, dat je echt wel even zoet bent met het vinden van de allerbeste route. Vannacht hebben we tijdens de Treehouse-sessie trouwens wel wat herhalende banen gezien, hierin rij je dus drie keer dezelfde ronde. Ik ben dus erg benieuwd hoeveel banen er uiteindelijk uit rondes bestaan en hoeveel er uit één lange rit bestaan.

Grotere banen voor meer spelers

In Mario Kart World race je tegen 24 personages, waar je bij Mario Kart 8 Deluxe tegen 12 andere personages reed. Deze verdubbeling in spelers heeft erin geresulteerd dat ook alle banen een stuk breder zijn. Dit is natuurlijk om de druk op de baan wat meer te verdelen. Voor mijn gevoel ging dit ook gepaard met meer opsplitsingen in routes en verschillende manieren om je tussen deze routes te verplaatsen. Het lijkt erop dat er echt geprobeerd wordt om de drukte en gekte van de laatste delen te behouden, maar de spelers wel meer keuze te geven hoe ermee om te gaan. 

Een van de nieuwe manieren om jezelf op dynamische wijze door de map te verplaatsen, is het grinden op rails. Met deze beweging volgt jouw personage de railing waar hij mee in contact komt. Tijdens het uitvoeren van de grind is het mogelijk om op elk gewenst moment een kant op te springen. Op deze manier verplaats je jezelf binnen enkele seconden naar een ander gedeelte van de racebaan. Ook het veertje, uit de Battle Mode van Mario Kart 8 Deluxe, is dit keer te gebruiken tijdens de race. Hiermee is het mogelijk om een hoge sprong te maken. Dat is natuurlijk ideaal om een railing te bereiken, waar je anders niet bij kon.

De kaart verkennen en binnendoor wegen zoeken.

Waar alle Mario Kart-spellen tot nu toe alleen verschillende losse racebanen bevatte, introduceert Mario Kart World je voor het eerst aan een grote wereld waarin al deze banen zich bevinden. Het spel biedt zelfs de mogelijkheid om deze op je eigen tempo te verkennen. Zo heb ik lekker kunnen genieten van het mooie uitzicht op Bowser’s Castle en ben ik door een kerkhof gereden waar Dry Bones en Boo lekker konden gedijen. De wereld van Mario Kart heeft er nog nooit zo tof uitgezien, al helemaal nu het echt als één geheel aanvoelt. Overigens bestaat er ook een functie die het tijdens het vrije rijden mogelijk maakt om terug te spoelen. Hierdoor zou je na een val toch weer terug naar boven kunnen komen.

Heb ik nu alles gezien wat mogelijk is in Mario Kart World? Dat denk ik niet. De demo leek me op verschillende fronten te limiteren. Zo kon ik geen kaart openen en was er ook nog niets mogelijk met mijn zuur verdiende munten. Ik weet dus nog niet of de grote open wereld straks ook daadwerkelijk wat te bieden heeft zoals het praten met personages, ontdekken van geheimen en uitvoeren van verschillende uitdagingen. Ik hoop van wel, want er was eigenlijk niets te doen, behalve genieten van de vele mooie uitzichten.

Het weer is net zo onvoorspelbaar als in Nederland

Mario Kart World belooft een dynamisch weersysteem. Dit betekent dat het weer op elk moment zou kunnen veranderen. Zo kan het plots beginnen met regenen en zou de zon ook zomaar weer kunnen schijnen. Tijdens mijn tijd met Mario Kart World heb ik het een paar keer zien regenen, heb ik mist gezien en zelfs het noorderlicht. Ik durf in deze korte tijd alleen niet te zeggen wat er nu dynamisch was, en wat niet. Wel kan ik je zeggen dat deze weereffecten op erg mooie wijze op je scherm gebracht worden.

Knockout Tour is tof

Iedere medewerker van Nintendo vertelde me dat ik écht even de nieuwe Knockout Tour-modus moest proberen. Eenmaal teruggekomen bij de Mario Kart World-stand, heb ik de modus dus toch nog maar even vlug geprobeerd. Eerlijk gezegd had ik er niet zoveel van verwacht, het is nog steeds gewoon racen.. toch? Niets was minder waar, want tijdens de Knockout Tour worden er iedere ronde de laatste vier spelers uit het spel verwijderd. Dit betekent dat er een oneindige strijd plaatsvindt rondom de plek waar spelers verwijderd worden. In de eerste ronde moet je 20e plaats of lager staan, in de tweede ronde 16 en tel zo maar door. Iedere keer wanneer je bijna op het punt aankomt waar verliezers bepaald worden, merk je dat de strijd echt losbarst. Dit vond ik erg leuk om te doen, het lijkt me dan ook een geweldige modus om met 24 van onze community-leden online te spelen. 

Voorlopige conclusie

Mario Kart World wordt weer een van die spellen waar we nog jaren van gaan genieten. Het is een makkelijk spel om in te stappen en toch altijd de go-to om erbij te pakken voor multiplayer sessies met vrienden. De nieuwe Knockout Tour-modus geeft je hierbij nog extra opties om lol te hebben met je vrienden. De nieuwe personages en kostuums zijn erg leuk, wie weet zien we er binnenkort nog wel meer. Wat het spel in singleplayer te bieden heeft, dat valt voor nu nog even te bezien. Het vrij verkennen van de wereld kan een erg toffe toevoeging zijn, mits er natuurlijk wat te doen is. Anders is het echt alleen maar te gebruiken om banen te oefenen, dat zou jammer zijn.

Mario Kart World komt op 5 juni 2025 uit, op dezelfde dag als de Nintendo Switch 2 zelf. Ga jij hem in huis halen?

Like dit bericht:

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Recente artikelen

Nintendo Switch Lite Grijs

5

Nieuws 80% van Europese Switch-games worden fysiek gekocht

20-04-2025

2

Rik

Hogwarts Legacy tovert zich een weg naar Nintendo Switch 2

4

Nieuws Hogwarts Legacy tovert zich een weg naar Nintendo Switch 2

04-04-2025

2

Martijn

Switch-controllers werken ook op Switch 2

3

Nieuws Switch-controllers werken ook op Switch 2

04-04-2025

3

Evelyne

Discussieer met ons mee! 2

Fl@ppy

4 apr 25 om 15:34

#16309‍

4504 XP | 879 comments

Is lokale multiplayer nog steeds max 4 personen?

Dreon

4 apr 25 om 15:51

#16310‍

3117 XP | 251 comments

Goede vraag, op de website van Nintendo staat dat het met vier personen is.