Card-en-Ciel - Roguelike vol kleuren en kaarten

  • Hands-on

  • 11 sep 24 om 14:00

  • Karina

  • 0

Tijdens Gamescom 2024 viel Card-en-ciel van Inti Creates — bekend van titels zoals Mega Man Zero en Azure Striker Gunvolt — niet direct op in mijn lijstje. Ondanks mijn liefde voor roguelikes had ik nog nooit een roguelike kaartspel gespeeld. De game trok aanvankelijk niet mijn aandacht, maar ik besloot de 30 minuten durende demo toch een kans te geven. Tot mijn verrassing wist het spel me langzaam maar zeker te boeien. Hoe dieper ik de mysterieuze wereld van Neon en zijn gevechten verkende, hoe meer diepgang ik ontdekte in deze kleurrijke en raadselachtige omgeving. De combinatie van kaarten, strategie en verkenning voelde fris en vernieuwend binnen het roguelike-genre. 

Je volgt Neon, een hacker die bekend staat als de “Gaming Chair Detective”. Het verhaal speelt zich af in Rust Tactics, een virtuele wereld waar personages uit verschillende games tot leven komen. De ontwikkelaar Ancie schakelt Neon in om vreemde gebeurtenissen in deze wereld te onderzoeken. Het blijkt dat glitches en onverklaarbare verschijningen de stabiliteit van Rust Tactics bedreigen.

Kickoff Trailer

Kaarten dienen niet alleen als gameplay-elementen, maar ze spelen ook een belangrijke rol in het verhaal. Deze kaarten vertegenwoordigen digitale codefragmenten of virtuele wapens die tegen vijanden gebruikt kunnen worden. Daarnaast onthullen ze geheimen, vaak achtergelaten door vorige spelers of zelfs ontwikkelaars. Gaandeweg ontdekt Neon dat de kaarten meer zijn dan simpele hulpmiddelen. Ze blijken cruciaal voor het ontrafelen van de mysteries in deze wereld.

Interessante personages, zoals AI’s en metgezellen uit andere games, voegen extra diepgang toe. Het idee dat deze personages misschien een eigen wil hebben, roept de vraag op wie werkelijk de controle heeft: de ontwikkelaars of de personages binnen de gamewereld? Hoewel het verhaal in de demo nog simpel blijft, lijkt er ruimte te zijn voor meer complexiteit. Conflicten met de mysterieuze figuren zouden zomaar kunnen leiden tot diepere inzichten over de relaties tussen spelers, ontwikkelaars en virtuele werelden.

De ‘Gaming Chair Detective’ komt oog in oog met een nieuwe uitdaging

Strategische kaarten in actie

De gameplay combineert roguelike-elementen met strategische deckbuilding. In elke dungeon beweeg je over een grid en gebruik je zowel kaarten  om zelf aan te vallen als om vijandelijke aanvallen te ontwijken. Elke kaart heeft unieke krachten die je bewegingen of acties beïnvloeden. De energie, weergegeven met drie punten, bepaalt hoeveel acties je per beurt kunt uitvoeren. Als je energie op is, eindigt de beurt. Daarom is een zorgvuldige planning al snel noodzakelijk.

Het gevechtssysteem draait om het combineren van kaarten om krachtige effecten te creëren. Dit kan variëren van het uitschakelen van vijanden tot het versterken van je verdediging. De omgevingen in de dungeons spelen een rol, omdat bepaalde kaarten interactie hebben met objecten of obstakels. Na elke dungeon krijg je de kans om nieuwe kaarten te verzamelen, wat zorgt voor een leuke roguelike-dynamiek.

Strategische bewegingen op het grid zijn essentieel om vijanden te slim af te zijn

Kaarten kunnen geüpgraded worden, en speciale wildcards geven je een tijdelijk tactisch voordeel in de dungeons. Het strategische gebruik van kaarten zorgt ervoor dat elk gevecht anders aanvoelt. Toch kunnen sommige gevechten wat repetitief worden, vooral wanneer vijanden op elkaar lijken of dezelfde aanvalspatronen volgen.

Hoewel de demo slechts een beperkt aantal kaarten toont, verwacht ik dat de volledige game een breder scala aan mogelijkheden biedt. Spelers kunnen hun speelstijl aanpassen door nieuwe combinaties te ontdekken en kaarten slim in te zetten.

Elke kaart heeft zijn eigen krachten die het verloop van het gevecht kunnen veranderen

Een spektakel van kleuren

Visueel onderscheidt het spel zich door zijn levendige kleuren en unieke gevechtsanimaties. Een belangrijk onderdeel van de visuele presentatie zijn de “Muses”: speciale figuren die tijdens gevechten verschijnen en Neon ondersteunen. Deze Muses brengen niet alleen mooie animaties met zich mee, maar ook hun eigen muziek die per Muse verschilt. Ze versterken de intensiteit van de gevechten door hun dynamische verschijning en invloed op de sfeer.

De kaarten en personages zien er strak uit, met duidelijke ontwerpen die hun functies goed overbrengen. Toch voelden de dungeons soms wat generiek en inspiratieloos aan, wat jammer is in zo’n kleurrijke game. Hoewel de variatie in vijanden en animaties de sfeer goed weten vast te houden, hoop ik dat de volledige game meer visuele afwisseling in de dungeons biedt.

De muziek ondersteunt de sfeer goed. Elke dungeon heeft een bijpassende soundtrack die de spanning en het mysterie versterkt. Geluidseffecten, vooral tijdens gevechten, geven bevredigende feedback, al kunnen sommige nummers na verloop van tijd wat repetitief worden. Hopelijk wordt er in de volledige versie meer variatie in de soundtrack geïntroduceerd.

Met prachtige animaties en bijpassende muziek voegen de Muses een extra laag diepgang toe aan elk gevecht

Eerste indruk

Card-and-ciel wist me tijdens de demo langzaam te verrassen met zijn unieke mix van roguelike-mechanieken en strategische kaartgevechten. Hoewel het verhaal en de omgevingen in de demo soms wat vlak aanvoelden, zorgden de levendige kleuren, interessante personages en boeiende kaartcombinaties toch voor een frisse ervaring. De Muses brachten daarbij een dynamisch visueel en muzikaal element dat elk gevecht net iets extra’s gaf. Als de volledige game dezelfde groei in diepgang biedt als de demo suggereert, kan dit een intrigerende toevoeging worden binnen het roguelike-genre.

De game verschijnt op 24 oktober 2024 voor de Nintendo Switch en zal €22,99 kosten.

Like dit bericht:

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Recente artikelen

Zelda: Echoes of Wisdom bevat inderdaad verwijzingen naar A Link to the Past

0

Media Zelda: Echoes of Wisdom bevat inderdaad verwijzingen naar A Link to the Past

07-10-2024

1

Kitty

Splatoon 3 krijgt nieuw artbook en soundtrack in Japan

0

Nieuws Splatoon 3 krijgt nieuw artbook en soundtrack in Japan

11-09-2024

2

Evelyne

Nintendo Museum krijgt putdeksel van Pikachu

0

Nieuws Nintendo Museum krijgt putdeksel van Pikachu

11-09-2024

1

Evelyne

Reageer als eerste!