GIGA WRECKER ALT

  • Preview

  • 1 mrt 19 om 18:00

  • Daan

  • 0

Als Game Freak iets anders doet, let ik heel goed op wat ze precies doen. Ondanks dat ik een groot Pokémon-fan ben, laat ik de wat gekkere ideeën van het bedrijf niet aan me voorbij gaan. De prachtige paardenrace-patience ongein van Pocket Card Jockey of hun ritmische HarmoKnight zijn de moeite waard om uit te spelen. Daarnaast hebben ze de smaak te pakken met spellen zoals Pulseman of Drill Dozer, platformers die je dwingen creatief na te denken. Ik snak al langer naar een spel dat dezelfde impact weet te geven en toen ik in 2017 GIGA WRECKER voorbij zag komen, wilde ik graag dat het naar de thuisconsoles zou komen. Vorige week, op het hoofdkantoor van Thunderful in Zweden, mocht ik meer dan een uur aan de slag met GIGA WRECKER ALT. Ik was erg onder de indruk van wat ik mocht spelen.

Giga impact

Zoals eerder aangegeven is deze game niet echt een nieuwe release. De originele GIGA WRECKER werd exact twee jaar geleden op Steam uitgebracht en was zeer geliefd. Het spel draait om Reika Rekkeiji, een meisje dat ergens in 2035 in een gevangenis voor robotten vastzit. Dit is door toedoen van bepaalde moordmachines; deze verschenen drie jaar geleden zonder waarschuwing en maakten de mensheid tot slaaf. De ouderen werden uit hun lijden verlost terwijl de jeugd aan het werk gezet werd. De 19-jarige Reika wordt echter onaangenaam verrast wanneer een mysterieus meisje haar probeert te bevrijden. Als haar poging mislukt, wijst ze een pistool naar Reika en vermoordt ze haar bijna. Een dokter verandert haar in een cyborg en de twee weten een deal te maken: in ruil voor haar vrijheid zal Reika de dokter helpen. Dit ontvouwt zich tot een spectaculair avontuur waar ik erg van genoten heb.

Van actie naar reactie

GIGA WRECKER ALT is een 2D-platformgame met de nadruk op fysica en gevechten. Natuurlijk is er sprake van soepel springen en rennen zoals we van een platformer gewend mogen zijn, maar dat is niet wat dit spel zo speciaal maakt. Door de kracht van Reika’s nieuwe lichaam te gebruiken, breekt ze de wereld af en zet dat om in wapens. Van puin kan ze bijvoorbeeld ballen en zwaarden maken om de woedende robotduivels voorgoed een kopje kleiner te maken. Tevens kunnen brokstukken ingezet worden om puzzels op te lossen die door de wereld verspreid zijn. Zo verander je het puin in een gigantisch blok om een nieuw platform te maken of juist om het zwaartepunt van een object op een ander punt te leggen.

De verschillende acties die je kunt doen, worden alleen beperkt door de hoeveelheid puin die verzamelt. Sommige gebieden zijn nog niet toegankelijk totdat de bal die op je hoofd beweegt groter is. Na verloop van tijd roekeloos langs vijanden bewegen of grinden is er niet bij: in elke nieuwe sectie moet de speler helemaal opnieuw de meter opbouwen. Het wordt snel duidelijk dat het belangrijk is om jezelf zo snel mogelijk voorxc te bereiden gezien puzzels onverwachte wendingen kunnen nemen. Een van de latere doelstellingen vraagt je vuilnis onder een bepaalde hoek te plaatsen terwijl je slechts enkele seconden hebt om het gedeelte te beklimmen. Van begin tot eind verloopt het soepel en voelt het fantastisch aan omdat je altijd wel wat puin tot je beschikking hebt.

Naarmate het spel vordert worden de mogelijkheden groter. In een van de laatste secties moest ik kleverige klodder aan mijn afval toevoegen, zodat ik ermee kon stuiteren. Een ander deel stelde me in staat om verzameld puin te gebruiken om stromen van afval te activeren die me in de lucht deden springen. Dat gezegd hebbende: wanneer de opties zich uitbreiden, neemt ook de algehele moeilijkheid van het spel toe. Terwijl het in de eerste 30 minuten mogelijk was dingen op te lossen zonder er veel over na te denken, vereiste de tweede helft wat meer denkwerk van mijn grijze cellen. De uitdaging was redelijk vermakelijk, hoewel sommige uitkomsten een beetje vergezocht waren.

Verbeteringen maakt kunst

In de originele release raakten spelers snel gefrustreerd vanwege een aantal absurde toepassingen. Game Freak heeft naar de feedback geluisterd en een gloednieuw personage toegevoegd voor de ALT-versie. Dolma, zoals het personage wordt genoemd, zal spelers helpen door visuele hints voor de puzzels te geven. Echte puzzelspelfans kunnen simpelweg de nieuw geplaatste terminals negeren, maar als je meer voor het verhaal speelt, is dit natuurlijk een geweldige toevoeging. Om dit te compenseren heeft Game Freak ook twintig nieuwe puzzel-levels toegevoegd om het spel nóg groter te maken. Fans van het oorspronkelijke deel zijn ongetwijfeld ook blij met de kennis dat er een hardcore Ironman-modus en een verbeterde lokalisatie in de maak zijn.

Voorlopige conclusie

GIGA WRECKER ALT heeft een grote indruk op mij achtergelaten. De actie is vloeiend en het algehele puzzelontwerp lijkt een pure uitdaging te worden. Niet iedereen zal dat op prijs stellen, maar gelukkig zijn er ook nieuwe opties voor spelers die minder bekwaam zijn met puzzels. De Nintendo Switch-versie liep buitengewoon goed; hierdoor lijkt het ook de moeite waard om het spel in de handheldstijl te spelen. GIGA WRECKER ALT verschijnt ergens in 2019.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Gerucht: meerdere grote talenten lijken PlatinumGames verlaten te hebben

2

Nieuws Gerucht: meerdere grote talenten lijken PlatinumGames verlaten te hebben

13-12-2024

1

Rik

Grip: Combat Racing

0

Review Grip: Combat Racing

02-03-2019

0

Erik

Toejam & Earl: Back in the Groove

0

Review Toejam & Earl: Back in the Groove

01-03-2019

0

Redactie

Reageer als eerste!