Voormalig producer over gecancelde Mass Effect-game op Nintendo DS

  • Nieuws

  • 3 jul 21 om 14:46

  • Kitty

  • 0

BioWare bleek te sleutelen aan een exclusief deel in de Mass Effect-serie, maar het project werd uiteindelijk geschrapt.

Het bedrijf heeft vroeger één spel voor de DS gemaakt: Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood. Datzelfde team heeft gewerkt aan Mass Effect: Corsair. Deze game zou een op Star Control geïnspireerd spel worden, dat zich afspeelde in de Batarische ruimte en dat naast de originele trilogie liep. Mark Darrah, voormalig producer bij Bioware, vertelde hierover in een interview met MinnMax (vertaald):

Dus we hadden eigenlijk een beetje aan het werken. Het zou een DS-spel worden. Het zou als een first-person worden, je zou een schip besturen. … het zou een combinatie worden van privateer en Star Control. Dus je zou onafhankelijk zijn. Je zou meer als een Han Solo personage zijn, niet als een Spectre. Je zou rondvliegen, vracht oppikken, verkennen, en je zou die informatie kunnen verkopen aan die menselijke alliantie.

… We hadden eigenlijk alleen het begin van de vluchtbesturing – we hadden de rest van het spel nog niet in elkaar gezet. … Het probleem is dat de economie van de Nintendo DS gewoon verschrikkelijk is. Sonic Chronicles zat in de duurste cartridge die voor die console verkrijgbaar was. De kostprijs daarvan was ongeveer $10,50, en die dingen kosten ongeveer $30, dus $30 min $10 – er is nog maar $20 over, en de verkoper heeft niet eens een deel genomen. Dus het is net als uitknijpen – dat is waarom ik denk dat we veel zagen … de goedkoopste cartridge die beschikbaar was voor de DS was ongeveer 3,50 dollar. Dus dat is een verschil van $7, en dat was uiteindelijk het probleem. We weten hoe we grote games moeten maken, maar niet hoe we games moeten maken die de controle over hun radertjes hebben. Het had geen zin. EA voorspelde dat het slechts 50.000 exemplaren zou verkopen, wat volgens mij complete onzin was, maar wat dan ook, dat was wat ze voorspelden. Dus 50.000 keer $20, levert dit $1 miljoen op? Misschien. En dat is in de veronderstelling dat je het gratis maakte.

Misschien was het de Batarian ruimte. Er zouden gevechten zijn geweest in het schip. Dat was het plan. Ik ben er vrij zeker van dat Casey (Hudson) er voor zou gaan, hij is gek op Star Patrol – het is zijn favoriete spel aller tijden. Dus ik ben er vrij zeker van dat we hem aan boord hadden kunnen krijgen. Maar ja, het paste niet helemaal in de IP, omdat de manier waarop FTL werkt in Mass Effect een beetje anders is. Ik denk dat we het hadden kunnen laten werken, en ik denk dat de realiteit is dat je een IP meestal kunt masseren – als iedereen aan boord is en enthousiast is, kun je het zinvol maken.

… Dus wat er gebeurde was, ik ging naar Devolver. Dit was net toen we BioWare Montreal aan het opstarten waren, dus een groot deel van dat team verhuisde uiteindelijk naar Montreal… het team stapte over van DS naar telefoons in 2008, 2007 – wanneer dat ook was. En we begrepen die omgeving helemaal niet. Toen werd het eigenlijk opgegeten, zoals zoveel dingen.

Bekijk ook de hele video van het interview:

Bron:

Like dit bericht:

Recente artikelen

Little Kitty, Big City – Een avontuur van pluizig tot fier

0

Review Little Kitty, Big City - Een avontuur van pluizig tot fier

16-05-2024

2

Karina

Tandem: A Tale of Shadows toont sprookjesachtige personages in trailer

0

Media Tandem: A Tale of Shadows toont sprookjesachtige personages in trailer

03-07-2021

0

Kitty

Gerucht: Er is op dit moment een Donkey Kong-animatie in de maak

7

Nieuws Gerucht: Er is op dit moment een Donkey Kong-animatie in de maak

03-07-2021

4

Erik

Reageer als eerste!