Pikmin 1 was oorspronkelijk gepland voor Nintendo 64

  • Nieuws

  • 19 jul 23 om 09:39

  • Erik

  • 2

Pikmin 1 zou oorspronkelijk al op de Nintendo 64 uitkomen. Dit onthullen ontwikkelaars bij Nintendo, samen met andere details over het ontstaan van de franchise.

Sterker nog: de eerste ideeën voor de game werden gewisseld tijdens de transitie tussen de Super NES en Nintendo 64, komt naar voren tijdens een Ask the Developer-interview. Directors Shigefumi Hino en Masamichi Abe wilden een game maken waarbij je heel veel personages op één scherm tegelijkertijd kon weergeven en opdrachten kon geven.

Pikmin zagen er toen helemaal niet uit als Pikmin. Hino: “Het spel dat we voor ogen hadden bevatte personages met AI-chips in hun hoofd zodat ze op een bepaalde manier zouden denken. Je kon ze controleren door hun chip te veranderen. Players konden ze allemaal besturen door denkchips te geven zoals vechten, genezen of help je vrienden.”

“Als je de wereld verkende en meer ervaring kreeg, nam hun chipcapaciteit toe. In andere woorden: ze werden slimmer. Tegelijkertijd gaven we de wezens persoonlijkheden zoals chagrijnig of angstig, en afhankelijk van hun emotie – zou hun reactie op bijvoorbeeld aanvallen of verdedigen veranderen.”

Pikmin werd gespeeld vanuit een top-down-perspectief. Dus de makers kwamen met een personage dat vooral een herkenbaar hoofd moest hebben. Dat werd een blauw blobje.

Zo zagen de personages in ‘Pikmin’ voor de Nintendo 64 er oorspronkelijk uit. (Bron: Nintendo)

Toch vonden de makers dat het blobje weinig persoonlijkheid had. Daarnaast waren er ook gesprekken over een personage dat aansprekend moest zijn voor meisjes op de middelbare school.

De Pikmin zoals we nu kennen werden geboren, maar wel in een wereld die nog compleet anders was.

Designer Junji Morii: “Destijds was ik weg van de wereld van Tim Burton, dus ik wilde niet alleen dat de designs schattig waren, maar ook griezelig, dat ze een bepaalde emotioneel gewicht met zich mee droegen.” Hij tekende artwork waar veel nadruk lag op het contrast tussen zwart en wit.”

Morii was niet de enige. “Nintendo-spellen tot op dat punt werden heel erg geassocieerd met de kleurrijke en lichte designs van Super Mario en The Legend of Zelda. Daarom wilde ik een gedurfde stap nemen en een sombere, volwassen en mysterieuze wereld laten zien.”

De ontwikkelaars lazen films en boeken om zich helemaal in een wereld als deze te verdiepen. Uiteindelijk werd de wereld veel natuurlijker en kleurrijker, maar het uiterlijk voor de Pikmin vindt nog altijd zijn oorsprong in die griezelige vibes.

Dat de game uiteindelijk op de Nintendo GameCube uitkwam in 2001, deed wonderen voor de graphics. Yuji Kando (programmeur) “Toen we de game eerst ontwikkelden voor de Nintendo 64, wilden we veel personages op het scherm toveren door verscheidene platte borden te combineren om personages te maken, waardoor de processor minder te verduren kreeg. Maar toen het platform veranderde naar Nintendo GameCube, konden we eindelijk elk individueel personage al een 3D-model laten zien.”

Het verhaal gaat onder andere verder in op de link met Mario 128 en de oorsprong van de naam Pikmin.

Deel 1 van het Ask the Developers-interview.

Pikmin 1 is op het moment van schrijven ook te spelen op de Nintendo Switch. Het gaat om een port van de verbeterde New Play Control-versie op de Wii. Mink noemde de game in zijn review “een sterk tactisch spel, met veel toffe uitdagingen en een geweldige sfeer”.

Op 21 juli verschijnt het nieuwste deel in de franchise, Pikmin 4.

Bron: Nintendo's Ask the Developer

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Release trailer voor Bō: Path of the Teal Lotus

0

Nieuws Release trailer voor Bō: Path of the Teal Lotus

21-07-2024

1

Rik

De beste Nintendo Switch-games om mee te nemen op vakantie

5

Special De beste Nintendo Switch-games om mee te nemen op vakantie

19-07-2023

7

Mitch

SEGA deelt openingsanimatie voor Sonic Superstars

1

Nieuws SEGA deelt openingsanimatie voor Sonic Superstars

19-07-2023

4

Erik

Discussieer met ons mee! 2

Paul

19 jul 23 om 13:09

#10833‍

3839 XP | 666 comments

Leuke weetjes en mooie art ook. Al die verschillende bloemen zou ik graag terugzien in een Pikmin-game!

Tamadachi

21 jul 23 om 19:47

#10862‍

5318 XP | 651 comments

Heel interessant dit inkijkje in het onstaan van de Pikmin franchise want ik heb nooit geweten dat de Nintendo 64 het had aangekund om allemaal Pikmin tegelijkertijd te laten bewegen. Achteraf gezien goed dat het eerste deel op de GameCube is uitgekomen op de volle kracht van de paarse kubus te benutten.