Pikmin 1 zou oorspronkelijk al op de Nintendo 64 uitkomen. Dit onthullen ontwikkelaars bij Nintendo, samen met andere details over het ontstaan van de franchise.
Sterker nog: de eerste ideeën voor de game werden gewisseld tijdens de transitie tussen de Super NES en Nintendo 64, komt naar voren tijdens een Ask the Developer-interview. Directors Shigefumi Hino en Masamichi Abe wilden een game maken waarbij je heel veel personages op één scherm tegelijkertijd kon weergeven en opdrachten kon geven.
Pikmin zagen er toen helemaal niet uit als Pikmin. Hino: “Het spel dat we voor ogen hadden bevatte personages met AI-chips in hun hoofd zodat ze op een bepaalde manier zouden denken. Je kon ze controleren door hun chip te veranderen. Players konden ze allemaal besturen door denkchips te geven zoals vechten, genezen of help je vrienden.”
“Als je de wereld verkende en meer ervaring kreeg, nam hun chipcapaciteit toe. In andere woorden: ze werden slimmer. Tegelijkertijd gaven we de wezens persoonlijkheden zoals chagrijnig of angstig, en afhankelijk van hun emotie – zou hun reactie op bijvoorbeeld aanvallen of verdedigen veranderen.”
Pikmin werd gespeeld vanuit een top-down-perspectief. Dus de makers kwamen met een personage dat vooral een herkenbaar hoofd moest hebben. Dat werd een blauw blobje.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
19 jul 23 om 13:09
#10833
4152 XP | 728 comments
Leuke weetjes en mooie art ook. Al die verschillende bloemen zou ik graag terugzien in een Pikmin-game!
21 jul 23 om 19:47
#10862
5678 XP | 673 comments
Heel interessant dit inkijkje in het onstaan van de Pikmin franchise want ik heb nooit geweten dat de Nintendo 64 het had aangekund om allemaal Pikmin tegelijkertijd te laten bewegen. Achteraf gezien goed dat het eerste deel op de GameCube is uitgekomen op de volle kracht van de paarse kubus te benutten.