Pocketpair, de ontwikkelaar van Palworld, heeft op haar website laten weten wat de aanklacht van Nintendo is in de lopende rechtszaak.
Volgens Pocketpair zijn er drie patenten van Nintendo en The Pokémon Company gebroken: 7545191, 7493117 en 7528390. Deze waren alledrie na de release van Palworld geregistreerd, maar zijn uitbreidingen op al bestaande uit december 2021 of eerder. De patenten slaan op bepaalde spelmechanieken in de Pokémon-franchise.
Ze verwijzen hiermee naar de rechtszaak die Nintendo en The Pokémon Company in september tegen hen aanspande, wegens inbreuk van meerdere patenten. Een van de patenten heeft waarschijnlijk betrekking op de manier waar op je Pokémon vangt. In Palworld krijg je Pals door een zogenaamde Pal Sphere op het wezen te gooien.
Nintendo vraagt om een bevelschrift tegen Palworld, waarschijnlijk om de verkoop van de game te verbieden, en schadevergoeding voor de periode sinds het indienen van de patenten en het aanspannen van de rechtszaak. Ze eisen in ieder geval 10 miljoen yen (~€61.000) en vergoeding voor “late betaling”.
Pocketpair laat weten dat ze het niet eens zijn met de aanklacht, en dat ze hun standpunt ook in de toekomst blijven verdedigen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
9 nov 24 om 10:27
#14819
2850 XP | 262 comments
Ligt het aan mij of is 61.000 euro een koopje? Ik zou het gewoon betalen, ben je direct van al het gezeur af.
9 nov 24 om 10:31
#14820
3509 XP | 683 comments
Dat dacht ik dus ook al...
9 nov 24 om 10:49
#14821
6305 XP | 1219 comments
ik denk dat het moeilijk vast te stellen valt hoeveel 'schade' ze hebben geleden door Palworld's patent schendingen. Misschien staat er een bepaald bedrag op per patent, geen flauw idee hoe dat werkt. Volgens chatgpt:
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom dit bedrag toch logisch is binnen de context van de zaak:
Vroege fase van inbreuk en verkoop: Palworld bevindt zich nog in een vroege fase van populariteit en verkoop. Het bedrag kan dus een reflectie zijn van de huidige geschatte schade door gederfde inkomsten of reputatieschade. Als de game later succesvoller wordt, zou Nintendo in een nieuwe zaak mogelijk een hogere vergoeding kunnen eisen.
Afhankelijkheid van de licentieschade-berekening: Vaak worden schadevergoedingen berekend op basis van een “redelijke licentievergoeding”. Dit betekent dat de rechter kijkt naar wat Pocketpair theoretisch zou hebben moeten betalen om gebruik te maken van de mechanieken zonder inbreuk te maken. Dit bedrag kan relatief laag zijn als het alleen betrekking heeft op specifieke mechanieken in plaats van de gehele franchise.
Waarschuwingseffect: Soms vragen bedrijven aanvankelijk een relatief laag schadebedrag, vooral in eerste rechtszaken, om vooral het principe vast te stellen en een waarschuwing af te geven. Door inbreukmakers aan te klagen, laat Nintendo zien dat ze hun eigendomsrechten actief beschermen. Bij toekomstige inbreuken kan het bedrag fors hoger zijn.
Kostenbeheersing voor langere processen: Hoge schadeclaims kunnen juridische kosten enorm doen oplopen, vooral als de aangeklaagde partij vecht om de schadevergoeding te verlagen. Nintendo en The Pokémon Company zouden ervoor kunnen kiezen om nu een gematigde schadevergoeding te vragen om sneller tot een schikking of uitspraak te komen.
Potentiële aanvullende eisen voor rente en andere vergoedingen: Nintendo heeft ook “late betaling” vergoeding gevraagd, en mogelijk zijn er in het geëiste bedrag andere kosten en rente nog niet volledig meegenomen. Het totale bedrag kan dus hoger uitvallen als de rechter Nintendo’s eisen toekent.
Hoewel 10 miljoen yen bescheiden lijkt, kan het een strategische stap zijn om de juridische kosten laag te houden en een precedent te scheppen.
9 nov 24 om 13:56
#14828
4127 XP | 723 comments
ChatGPT, really? In Japan worden rechtszaken niet beïnvloedt door "precedent", dus je hebt helemaal niks aan deze AI-woordenbrij.
9 nov 24 om 14:35
#14830
6305 XP | 1219 comments
Whoa, calm down mr anti-AI. Ik vraag gewoon informatie op over wat redenen KUNNEN zijn. Je hoeft niet gelijk zo in de tegenaanval te gaan hoor, jezus...
9 nov 24 om 15:51
#14832
4127 XP | 723 comments
Lol? Ik geef puur aan dat je er niks aan hebt. Niet meteen persoonlijk opvatten hè!
9 nov 24 om 17:49
#14834
6305 XP | 1219 comments
"ChatGPT, really?" hier insinueer je anders iets heel anders maar okay.
9 nov 24 om 12:02
#14825
2312 XP | 437 comments
De betreffende patenten gaan om gameplay aspecten, niet design. En ze zijn echt net voor de rechtzaak toegekend. Alles ruikt in deze rechtzaak en niet ik het voordeel van Nintendo.
9 nov 24 om 13:54
#14827
4127 XP | 723 comments
Geen inbreuk op design dus, ondanks dat veel fans en de redactie zaten te schuimbekken hierover
9 nov 24 om 14:38
#14831
6305 XP | 1219 comments
Dat willen ze wel want het is obvious genoeg, maar het is niet te bewijzen. Ja er zijn gelijkenissen, maar in hoeverre kan je iets nog een gelijkenis noemen? Andere kleur ander gezicht, ander [insert random bodypart]... Het is niet exact hetzelfde wezen dus daar kunnen ze niks over zeggen, hoewel het overduidelijk is dat de inspiratie van een hoop pals van pokemon is gejat.
9 nov 24 om 15:53
#14833
4127 XP | 723 comments
"obvious genoeg maar niet te bewijzen" man wat ben ik blij dat jij niet in de rechtspraak werkt xD
En ja, deze mag je wel persoonlijk opvatten
9 nov 24 om 17:50
#14835
6305 XP | 1219 comments
Heb jij iets persoonlijks tegen mij dan? Je kan ook proberen een beetje aardiger over te komen.
'Ik HoOp DaT Jij NiEt MeT MeNsEn WeRkT'. En dat mag jij ook persoonlijk opvatten.
11 nov 24 om 09:38
#14850
4127 XP | 723 comments
hahaha, fair enough.
9 nov 24 om 14:34
#14829
2312 XP | 437 comments
Het lijkt er ook nog eens op dat deze patenten zijn toegewezen NA de release van Palworlds.
9 nov 24 om 18:02
#14836
6305 XP | 1219 comments
dát viel mij ook op ja... het komt bijna neer op pesten wat Nintendo doet =')