Japan is extra de pineut. Niet alleen gaat de prijs daar omgerekend ~€54,30 omhoog, de wijzigingen gaan daar deze maand al in – op 25 mei 2026. Een model met enkel ondersteuning voor de Japanse taal kost daar straks ~€325,-.
Naast de Nintendo Switch 2, stijgt ook de prijs van de originele Nintendo Switch-modellen in het land van de Rijzende Zon én wordt een abonnement op Nintendo Switch Online duurder.
In Europa en Noord-Amerika gaat het enkel om de Nintendo Switch 2.
Overzicht van de wereldwijde prijsstigingen
Vanaf 25 mei
Japan
Nintendo Switch 2 Japanese-Language System: ¥59,980 (van ¥49,980)
Nintendo Switch (OLED-model): ¥47,980 (van ¥37,980)
Nintendo Switch: ¥43,980 (¥32,978)
Nintendo Switch Lite: ¥29,980 (¥21,978)
Nintendo Switch Online
1 maand: ¥400 (¥306)
3 maanden : ¥1,000 (¥815)
12 maanden : ¥3,000 (¥2,400)
Familie-lidmaatschap 12 maanden: ¥4,500 (¥5,800)
Vanaf 1 september
Verenigde Staten
Nintendo Switch 2: $499.99 (van $449.99)
Canada
Nintendo Switch 2: $679.99 ($629.99)
Europa
Nintendo Switch 2: €499.99 (€469.99)
Het nieuws volgt in navolging van concurrent Sony, die eind maart aankondigde om de prijzen van de PlayStation 5 te verhogen. Volgens een rapportage van Bloomberg (artikel achter paywall) wilden veel investeerders juist dat Nintendo dit voorbeeld ook ging volgen.
Onder meer door tarrifs, de stijgende olieprijs en de uit de kluiten gewassen RAM-kosten begon het er meer en meer op te lijken dat de Nintendo Switch 2 met een verlies werd verkocht – iets dat ervoor zorgde dat de aandelen van Nintendo al maandenlang in een neerwaartse trend zijn.
Dat gezegd hebbende: mijn basiskennis van economie vermoed ook dat een stijging van een prijs doorgaans niet per se leidt tot hogere verkopen. Dus hoewel de stijging misschien nodig is, ook volgens een oud-sales lead bij Nintendo, blijft dit een spannende zet.
Nou, de kogel is dus door de kerk. Wat zijn jouw gedachtegangen over de stijging: vind je het logisch of denk je dat Nintendo tóch beter had kunnen wachten. Laat het weten in de reacties!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
8 mei 2026
#20891
8723 XP | 1623 comments
Man man man, wat een rot tijdlijn zitten we in. Ik mis de tijden waar deze dingen zakken in prijs in plaats van te stijgen.
8 mei 2026
#20892
7009 XP | 1095 comments
Ja, het is bijna niet anders. Die hele AI-bubbel zorgt ervoor dat alles duurder wordt. De verschillende oorlogen in de wereld helpen waarschijnlijk ook niet en voor iedereen wordt het leven duurder. Vind dan die €30 nog meevallen in vergelijking met hoe erg het kan zijn. Zeker kijkende naar de concurrenten die hun systemen al meerdere keren omhoog hebben gebracht met €100 ofzo?
bewerkt
8 mei 2026
#20899
8723 XP | 1623 comments
Ja, al die onzin moet gewoon eens de wereld uit geholpen worden. Maar goed, het had erger kunnen zijn inderdaad. Al blijft het komisch dat het gebeurd, vooral na al dat geschreeuw dat het überhaupt al te duur was.
8 mei 2026
#20893
1120 XP | 220 comments
En zo proberen ze ons zoet te houden met een 30 jaar oude remake game voor een "lage prijs".
8 mei 2026
#20895
6467 XP | 1259 comments
Weet niet of dit de juiste zet is. Tenzij ze nog met een aantal bangers komen gaan de consoleverkopen dit wel voelen lijkt me. We weten nog steeds niks/weinig voor na de zomer...
11 mei 2026
#20940
7009 XP | 1095 comments
Ik denk dat het wel gaat meevallen. Er komt uiteindelijk een Mario, uiteindelijk een Zelda en uiteindelijk een Pokémon. Dan gaan die sales weer lekker.