De Consumentenbond roept spelers op om zich te melden als zij problemen ervaren met de zogenoemde Joy-Con-drift van de Nintendo Switch. Samen met acht andere Europese consumentenorganisaties starten zij hiermee een actie om dit probleem aan te pakken.
De organisatie gebruikt de oproep om te bepalen welke verdere actie ze ondernemen. “We doen de oproep omdat we signalen krijgen dat de Nintendo Switch niet zo lang meegaat als consumenten zouden mogen verwachten”, zegt Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond. Ze benoemt dat de opties om de console te repareren beperkt zijn, waardoor spelers gedwongen zijn tot dure vervangingen.
Een woordvoerder van de Consumentenbond voegt hier (na navraag van de NOS) aan toe: “Nintendo blijft de consoles met dezelfde problemen verkopen en zet geen stappen om dit te verbeteren. Dan ben je wat ons betreft slecht bezig.”
De Consumentenbond en andere Europese consumentenorganisaties hebben inmiddels al ruim 2500 klachten binnengekregen, waaronder bijna 1000 uit Frankrijk en Belgiƫ. Op dit moment kijken ze of ze in gesprek kunnen met Nintendo. Mocht hier niets uitkomen, kan het zomaar tot een rechtszaak uitgroeien.
Europese Green Deal
De actie is mede-opgezet vanwege de zogenoemde Europese Green Deal. De Europese Unie wil hiermee beleid stimuleren om de duurzaamheid van consumentenproducten te verhogen. Een gemakkelijke repaareerbaarheid en het aanpakken van het voortijdig falen van producten, zijn hierbij belangrijke eisen. De Nintendo Switch lijkt hier vooralsnog niet aan te voldoen.
Joy-Con-drift
Het driften van de Joy-Con speelt al op sinds de lancering van het apparaat in 2017. Dit zorgt ervoor dat er beweging optreedt, zonder dat de controller aangeraakt wordt. Vorig jaar werd het bedrijf er zelfs om aangeklaagd in de Verenigde Staten.
Nintendo heeft zich altijd opvallend stil gehouden omtrent het probleem. Pas tijdens de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf eerder dit jaar, heeft president Shuntaro Furukawa openlijk zijn excuses aangeboden.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
9 dec 20 om 16:58
#11
5258 XP | 708 comments
Goede zaak dat de Consumentenbond en hun Europese zusterorganisaties dit oppakken, wel een beetje laat net zoals toen met de 'lootboxes=gokken volgens de Kansspelenwet-debakel', maar het is goed te zien dat dit soort zaken niet meer onder de radar blijven vallen. Ik ga me ook maar eens aanmelden, mijn originele linker joy-con begon na ruim 2 jaar drift te vertonen maar Nintendo was niet echt behulpzaam. Zelfs bij de vermelding dat het om drift ging en Nintendo of America dit probleem gratis verhelpt wilden ze niet zeggen of de reparatie gratis zou zijn of niet + ik zou mijn joy-cons weken kwijt zijn. Aangezien dit mijn enige controllers waren heb ik er toen maar voor gekozen een nieuwe neon gele set aan te schaffen, maar dat zou toch niet moeten...