Insiders: "Bandai Namco schrapt meerdere banen door tegenvallende game-projecten"

  • Nieuws

  • 3 dagen geleden

  • Kitty

  • 3

Volgens insiders van Bandai Namco snijdt de uitgever in zijn personeelsbestand na het schrappen van verschillende titels vanwege de tegenvallende vraag.

Net als haar concurrenten staat het bedrijf onder druk om kosten te besparen en zich aan te passen aan een post-pandemische daling van de tijd die gebruikers hebben voor games. Smartphone- en onlinespellen hebben het meest te lijden gehad, waardoor Bandai Namco genoodzaakt was om het assortiment gametitels te herzien. Dit resulteerde in 21 miljard yen (141 miljoen dollar) aan afschrijvingen in de drie kwartalen tot december.

In de zomer sloot het bedrijf smartphone-game Tales of the Rays en zei het dat het de grote online-budgetgame Blue Protocol in januari zou sluiten. Het bedrijf heeft ook besloten om de ontwikkeling van verschillende spellen te annuleren of te onderbreken, waaronder spellen met personages uit de animes Naruto en One Piece en een onbekend project in opdracht van Nintendo.

Insiders, die hebben gevraagd om niet bij naam genoemd te worden, zeggen dat het bedrijf een traditioneel Japanse aanpak hanteert om het personeelsbestand in te krimpen: oidashi beya. Met deze tactiek worden werknemers naar een kamer gestuurd waar ze niks te doen krijgen, waarmee ze onder druk worden gezet om ‘vrijwillig’ te vertrekken. Sinds april heeft Bandai Namco Studios Inc. ongeveer 200 van de ongeveer 1.300 werknemers naar dergelijke kamers gestuurd en bijna 100 hebben ontslag genomen, aldus de mensen. Naar verwachting loopt dat aantal nog op.

Deze aanpak vloeit voort uit strenge wetten op het gebied van arbeidsbescherming. Door gebrek aan prestaties kunnen managers echter wel op ontslagvergoeding korten als de medewerkers moeten vertrekken, waardoor een tijdlang niets kunnen doen dus ook negatief uitpakt voor de werknemer. Op een speciale website wordt uitgebreider geschreven over de tactieken die Bandai Namco zou toepassen,

Een vertegenwoordiger van Bandai Namco had er het volgende op te zeggen (vertaald):

Onze beslissingen om te stoppen met games zijn gebaseerd op een uitgebreide beoordeling van de situatie. Sommige werknemers moeten misschien een bepaalde tijd wachten voordat ze hun volgende project toegewezen krijgen, maar we gaan wel verder met opdrachten als er nieuwe projecten ontstaan. Er is geen ‘oidashi beya’ bij Bandai Namco Studios die ontworpen is om mensen onder druk te zetten om vrijwillig te vertrekken.

Wat denk jij over de situatie bij Bandai Namco? Discussieer mee in de comments. 

Bron: Bloomberg

Like dit bericht:

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

Recente artikelen

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0

Nieuws Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

17-10-2024

1

Rik

Game Freak-hacker heeft speelbare versie Pokémon Legends Z-A buitgemaakt

1

Nieuws Game Freak-hacker heeft speelbare versie Pokémon Legends Z-A buitgemaakt

15-10-2024

3

Rik

Horror 3D-platformer Hannah aangekondigd voor Switch

0

Nieuws Horror 3D-platformer Hannah aangekondigd voor Switch

15-10-2024

0

Karlijn

Discussieer met ons mee! 3

rob1N

3 dagen geleden

#14625‍

6065 XP | 1171 comments

ik kan nou ook niet zeggen dat ze met iets bezig waren waar ik op zit te wachten. Ben wel benieuwd wat dan die game in opdracht van Nintendo was. Zuur voor die mensen en die manier van mensen dwingen zelf ontslag te nemen is wel onmenselijk zeg... Maar goed, Japanse werkcultuur is niet te vergelijken met de onze.

Wat ook opvalt, is de beslissing om projecten met populaire franchises zoals Naruto en One Piece te schrappen. Dit wijst erop dat zelfs deze merken niet immuun zijn voor kostenbesparingen, wat zou kunnen betekenen dat Bandai Namco zeer selectief moet zijn in hun toekomstige investeringen en dat ze wellicht verder moeten inzetten op winstgevende IP’s en niches binnen de game-industrie.

Het zal mij dus benieuwen of ze nu dan weer op grotere projecten zullen focussen of dat ze de mobiele markt opnieuw aan willen spreken. 

Rik

3 dagen geleden

#14631‍

5169 XP | 702 comments

In 2022 kwam er naar buiten via vacatures dat Bandai Namco aan een 3D Action Game werkte voor Nintendo & dat het om een Remaster of Port ging van een bestaande game (omdat 1 van de vacatures specifiek ging om het HD-remasteren van 3D-achtergronden). 

Het is nooit bekend geworden om welke game het ging, maar het ligt voor de hand dat dit de gecancelde Nintendo-game is. Maar ik blijf het een beetje vreemd vinden, want je zou toch denken dat er gewoon een contract gesloten was tussen Nintendo en Bandai Namco om 'Game X' te maken... en niet halverwege te stoppen. Hopelijk waren ze ver genoeg dat Nintendo het spel zelf nog af kan maken. 

rob1N

2 dagen geleden

#14634‍

6065 XP | 1171 comments

Bandai Namco was de ontwikkelaar van Metroid Prime 4, maar dit is nooit een remaster of port geweest natuurlijk.