Indie ontwikkelaars introduceren ‘No Gen AI’-label als protest tegen AI-kunst

Polygon Treehouse, een onafhankelijke game-ontwikkelaar, heeft het ‘No Gen AI’-label gelanceerd. Dit label geeft indie ontwikkelaars de mogelijkheid om aan te tonen dat hun games volledig zonder generatieve AI zijn gemaakt.

Het initiatief is een reactie op de groeiende zorgen over AI-gegenereerde kunst en tekst in games. Veel AI-modellen worden getraind op bestaande werken zonder toestemming of compensatie voor de originele makers. Dat roept ethische vragen op over auteursrecht en artistieke integriteit. Met het ‘No Gen AI’-label kunnen ontwikkelaars transparant zijn over hun creatieve proces. Het zegel is gratis te gebruiken en kan worden toegevoegd aan promotiemateriaal of winkelpagina’s van games.

We’re stoked to introduce the ‘No Gen AI’ seal for indie games!

Indie devs can use it on their game’s store page to assure potential players that their game was made without the use of Generative AI.

You can grab it from the Polygon Treehouse website:-

www.polygon-treehouse.com/no-gen-ai-seal

[image or embed]

— Alex Kanaris-Sotiriou (@kanaratron.bsky.social) February 15, 2025 at 2:29 PM

Moeten meer studios zich uitspreken over het gebruik van generatieve AI? Of is het juist een technologie die onvermijdelijk is in de toekomst van game-ontwikkeling? Wat denk jij? Laat het ons weten in de comments!

Bron: Polygon Treehouse

Like dit bericht:

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Recente artikelen

Pokémon TCG Pocket krijgt nieuwe uitbreiding

0

Media Pokémon TCG Pocket krijgt nieuwe uitbreiding

23-03-2025

1

Coen

Pokemon_Arceus_hart_art_n1up_

4

Nieuws The Pokémon Company doneert half miljoen aan heropbouw Californië

18-02-2025

1

Evelyne

Hideki Kamiya ziet graag Virtual Console terug op Switch 2

4

Nieuws Hideki Kamiya ziet graag Virtual Console terug op Switch 2

17-02-2025

0

Karina

Discussieer met ons mee! 11

Yosher

17 feb 25 om 16:44

#15646‍

6621 XP | 1227 comments

Dit kan ik alleen maar toejuichen. Dit soort AI moet gewoon echt niet gebruikt worden voor game ontwikkeling. 

Karina

19 feb 25 om 11:11

#15683‍

458 XP | 66 comments

Helemaal mee eens! Zo denk ik er ook over. Ik vind het prima als AI wordt gebruikt als helptool, bijvoorbeeld bij het oplossen van codeproblemen. Maar AI-genereerde kunst, verhalen, quests, en dergelijke? Dat gaat voor mij echt te ver. Ik hoop dat dit logo in de toekomst overal gebruikt zal worden, want dat zou voor mij een overtuigend teken zijn om een spel te kopen.

Zool

17 feb 25 om 20:06

#15650‍

2630 XP | 500 comments

Mja, nice try, maar het is meedoen of bezwijken.

Paul

17 feb 25 om 21:07

#15651‍

4240 XP | 745 comments

GenAI is nog steeds niet winstgevend, dus het zal niet lang duren voordat het implodeert. Het is op dit moment een oplossing op zoek naar een probleem: het wordt overal geïnjecteerd in de hoop dat het aanslaat.

rob1N

18 feb 25 om 08:32

#15652‍

6978 XP | 1350 comments

De meeste indie-ontwikkelaars zien games als een kunstvorm en vinden dat AI-shit de creatieviteit uit games hales. Maar ik denk dat het ook een stukje angst is. Dat AI misschien ontwerpers, schrijvers en voice actors vervangt. Al die AI gegenereerde content voelt echter wel 'generic' aan, terwijl indie games juist bekendstaan om unieke en handgemaakte visuals..

Ik vind het in sommige gevallen wel 'toegestaan'. Bijvoorbeeld als het is om textures te ontwikkelen en zo ontwikkeltijd te besparen. Of om bepaalde maps te genereren. Maar wanneer zie je dat een gebied AI generated is? Ik had bijvoorbeeld bij the depths in Tears of the Kingdom het gevoel alsof dit hele gebied gewoon een een AI generated gebied was, gespiegeld aan het oppervlak van Hyrule en dan her en der met menselijke finetunings.

Karina

19 feb 25 om 11:20

#15685‍

458 XP | 66 comments

Helemaal mee eens. AI kan nuttig zijn als hulptool om ontwikkeltijd te besparen, bijvoorbeeld bij textures of generatieve systemen. Maar zodra het de creatieve input van ontwikkelaars vervangt, gaat dat ten koste van de unieke identiteit van een game : (

Apenknul

18 feb 25 om 10:29

#15655‍

4897 XP | 927 comments

Bedrijven horen geen generative AI te gebruiken. Ik vind het wel lollig om tussen vrienden de Bing Image Creator te gebruiken, maar dit soort dingen moet je niet aan bedrijven aangeven. Ik heb liever dat mensen aan het werk worden gesteld om bvb art te maken of andere soort visuals.

Toen ik die AI generative afbeeldingen zag van AC op Ubisoft's Twitter pagina werd ik een beetje verdrietig. Maarja, dan heb je het wel weer over Ubisoft die denkt dat ze achter een hype aan moeten gaan om hun producten te verkopen.

Karina

19 feb 25 om 11:13

#15684‍

458 XP | 66 comments

Helemaal mee eens, Apenknul! Alleen daardoor al, ga ik AC niet aanschaffen hahahah

Apenknul

19 feb 25 om 11:46

#15686‍

4897 XP | 927 comments

Nouja, de games zullen prima zijn. Ik kijk eigenlijk wel uit naar Shadows, mocht dat op Switch 2 komen. Maar op Twitter zag je vorig jaar ofzo een bericht van "wat is jouw favoriete AC?" met een luie generative AI afbeelding.

Zool

18 feb 25 om 11:33

#15663‍

2630 XP | 500 comments

GenAI is niet alleen plaatjes he. Het is ook bv code schrijven en laat ai daar nou net best oke in zijn. Sterker nog, ik geloof eigenlijk niet dat indies het niet gebruiken haha.

 

Paul

18 feb 25 om 13:34

#15669‍

4240 XP | 745 comments

https://www.wheresyoured.at/longcon/