De vergelijking met Triangle Strategy is al snel gemaakt, maar in The Diofield Chronicle vechten je manschappen op de automatische piloot. Jij stuurt ze naar een bepaald punt, waarna ze zelf op de vijand inhakken. Tegenstanders doen hetzelfde en wacht niet tot jij bij hen komt. Jij kan ondertussen bijspringen door de strategie te veranderen of een speciale aanval uit te voeren; op dat moment stopt de tijd even.
Het spel speelt zich af in een wereld waar elementen uit de middeleeuwen en de moderne tijd samenkomen. Het koninkrijk Allerain kende vrede voor 200 jaar, maar hun grondstof Jade blijft in trek bij omliggende koninkrijken. The Empire en The Alliance hebben hun zinnen gezet op Allerain en een conflict breekt uit. Aan jou om met jouw groep een huurlingen hier een einde aan te brengen. Of zorg je juist voor de meest duistere tragedie die je land ooit kende?
The Diofield Chronicle wordt ontwikkeld door Square Enix en Lancarse Ltd. Laatstgenoemde is volgens de blog van Square Enix een dreamteam van strategieveteranen. Yuu Ohshima schrijft het scenario, die eerder werkte aan Fire Emblem Awakening. Het concept-art is aan de hand van Isamu Kamikokyryo (Final Fantasy XII en XIII) en Ramin Djawadi componeert de soundtrack. Hij werkte aan Game of Thrones, Westworld en Pacific Rim.