The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom - Een Zelda-jubileum

  • Review

  • 4 dagen geleden

  • Robin

  • 1

Ik ben net terug van een vakantie op Koholint, waar ik een waar old-school Zelda-avontuur heb beleefd in The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Links groene tuniek gaat de was in en wordt verruild voor een staf en blauwe cape, om weer op avontuur te gaan in Hyrule!

Nadat Link en de koning van Hyrule door mysterieuze scheuren in het landschap zijn opgeslokt, is het aan prinses Zelda om al haar wijsheid te gebruiken om Hyrule te redden. Als ze te lang wacht verdwijnen alle mensen die in deze scheuren vast zitten namelijk voor altijd. Zoals Mitch al aangaf in zijn hands-on, krijg je in deze game talloze mogelijkheden om de wereld van Hyrule op jouw manier te verkennen en te redden. Dit doet Zelda niet alleen: Tri, een mysterieus wezen dat uit de geheimzinnige scheuren komt, helpt haar.

Slapen is wijsheid

Mijn eerste uurtje in Echoes of Wisdom was meer ‘hands-on’ en erg te vergelijken met hoe The Great Plateau in The Legend of Zelda: Breath of the Wild en The Great Sky Island in The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom je meenemen in de hoofdelementen van de game. Dankzij Tri kan Zelda echo’s oproepen van vijanden en objecten. Ook kan je met behulp van Tri jezelf koppelen aan een object zodat jij het object laat bewegen zoals jij wilt of dat je juist met het object mee beweegt.

Echo’s leer je wanneer je vijanden voor het eerst verslaat of wanneer je bepaalde objecten voor het eerst vindt. Voor ik het wist had ik een heel arsenaal aan echo’s om te gebruiken. De tafel en boxen waren in het begin mijn MVP’s, maar na een tijdje ontdekte ik de kracht van een bed. Van bruggen bouwen tot een stapelbed, je kunt er alle kanten mee op. Het feit dat je er ook hartjes mee terug kan krijgen is natuurlijk een goede bonus. Dus sorry Mitch, maar het bed is wel echt overpowered! Net zoals in het echte leven is een bed fantastisch.

Toch zijn er veel wegen die naar Hyrule leiden, zowel in het oplossen van kerkers als het verslaan van vijanden. Daarvoor moet je constant in een menu zoeken hoe je de uitdaging de baas bent. Ik moest toch even wennen aan het switchen tussen de verschillende echo’s. Misschien komt het omdat ik net Link’s Awakening heb gespeeld en dus old-school Zelda-games gewend ben, maar om snel tussen items door te vliegen was in het begin even zoeken toch vind ik wel dat dit beter had gekund. Want door meer dan 100 echo’s heen scrollen kan soms wel teveel van het goede zijn. Al snel werd dit wel een gewoonte en ging ik vrolijk verder met mijn avontuur.

Bed is goed

Krachtige diversiteit!

Zo had ik een Ignizol-echo die ik naast het bed ook veel gebruikte. Dit is een klein blobje met een vlammetje op het hoofd, wat dus perfect is om je omgeving op te lichten of een vuurtje te stoken. Dus ook gras! Pas op, ook jij kan in brand vliegen. Het vergt wel wat handigheid, want Echoes of Wisdom kan soms verrassend pittig zijn.

Anderzijds gebruikte ik tijdens een gevecht tegen Caromadillo’s echo’s van stenen en mijn eigen Caromadillo’s. Caromadillo’s zijn gordeldieren die redelijk hard slaan (twee hartjes per klap). Geen zorgen, ik kan niet gelijk een heel Pikmin-leger erop af sturen, want elke echo heeft zo zijn eigen kosten. In het begin heb je een echo-capaciteit van drie. Dat betekent dat je bijvoorbeeld drie echo’s kan oproepen die één echo-punt kosten of je kan één echo kan oproepen die drie echo-punten kost. Natuurlijk kan je later meer echo’s tegelijk oproepen, naarmate je verder komt in het verhaal…

Nu zie je al enkele namen voorbij komen en ja, er is zoveel diversiteit in monsters die je tegenkomt. Lizalfos, Tweelus, Octorocks, Mini Ghoma’s en ga zo maar door. Ook zie tijdens je avontuur de vele volkeren van Hyrule zoals de Gerudo in de Gerudo-woestijn en Deku Scrubs van het Faron-regenwoud. De diversiteit voelt als een waar feestelijk jubileum voor de Zelda-franchise.

Ook de Zora zijn onder andere van de partij

Met goede moed op avontuur

Sommigen kennen misschien mijn avontuur in Tears of the Kingdom wel, waar Robin uiteindelijk als een Cucco zonder kop op avontuur ging en het verhaal helemaal op zijn kop zette (iets met een donderwolk en er gelijk invliegen) waardoor ik het verhaal van Tears of the Kingdom net wat anders heb beleefd.

Eigenlijk deed ik nu hetzelfde, want na de tutorial kan je vrijwel overal heen gaan. De hele map had ik snel ontdekt en de beloningen voelen als een mix van Tears of the Kingdom, Pokémon Scarlet & Violet of Pokémon Legends: Arceus. In verschillende gebieden kom je namelijk nieuwe echo’s tegen die veel sterker zijn. Soms zo sterk dat ik ze nog niet kon gebruiken, aangezien echo’s ook nog eens op levels kunnen werken. Bijvoorbeeld een Moblin Zwaardvechter level 1, 2 en 3. Voor mij klikte dit heel snel en wilde ik nog sneller andere omgevingen onderzoeken.

Wat ook heel tof is, is hoe kerkers en de open wereld eigenlijk heel erg naadloos aanvoelen. Voor ik het wist zat ik in kleine kerkers omdat een archeoloog bang was om verder te gaan. Opeens kreeg ik een sidequest en vrij snel vond ik kleine puzzels en vocht ik tegen een boze duivelse donderwolk waarbij ik alle krachten van Tri moest gebruiken om deze te verslaan. Ook kreeg ik een sidequest waar ik verschillende Cucco’s moest zoeken in Kakariko Village. Deze sidequests zijn vergelijkbaar met die van Breath of the Wild en Tears of the Kingdom, wat ik gewoon fijne ervaringen vond. Ze waren niet te lang en maakten leuk gebruik van alle mogelijkheden die je met Tri hebt.

Veel om te ontdekken zoals het Faron-regenwoud

Old school

Klassieke kerkers zijn ook terug en puzzels kan je op vele verschillende manieren aanpakken. Mitch zei het al: het voelt alsof je met meerdere items een kerker zou kunnen oplossen en dat voelt goed! Toch vind je bekende elementen zoals kleine sleutels en de typische Boss Key, die je in elke kerker nodig hebt.

Kerker-bazen voelen als de baasgevechten van weleer. Dankzij de echo’s kan je deze bazen op vele manieren verslaan, wat heel leuk is. Ik ben benieuwd hoe ieder zijn of haar eigen weg gaat vinden.

Op een later punt krijg je de mogelijkheid om Zelda’s zwaardvechtersvorm te activeren. Hierdoor krijg je de bekende Link-gameplay terug, waar je met zwaard en schild vijanden overmeestert. Deze vorm activeer je met een simpele knop, mits je daar genoeg energie voor hebt. Dit kan je upgraden voor langer gebruik of meer kracht. Nu denk je misschien dat alleen met een zwaard slaan saai is, maar geen zorgen: uiteindelijk krijgt deze vorm meerdere mogelijkheden tot haar beschikking. Wat dit is, wil ik verder niet verklappen, maar als je goed oplet kan je waarschijnlijk wel raden wat het gaat worden. Het goed combineren van je echo’s met zwaardvechtersvorm is dus vaak de sleutel tot succes.

Bazen voelen erg bekend aan

Smooth(ies) muziek!

En eigenlijk is er nog zoveel meer om te vertellen. Zo heb je ook uitrusting die weer kleine extra effecten heeft zoals meer hartjes vinden of minder schade krijgen.

Ook het koken dat we kennen uit Breath of the Wild en Tears of the Kingdom komt terug, maar dan in een versimpelde vorm. In dit geval kan je smoothies maken die je vergelijkbare elementen geven zoals weerstand tegen bepaalde temperaturen of meer hartjes healen. Op veel vlakken voelt Echoes of Wisdom als de grotere 3D-games maar dan in een compacter jasje en dat is erg leuk en behapbaar.

Ook is de visuele stijl mooi en de muziek weer fantastisch, er is genoeg herkenning te vinden in de verschillende soundtracks. Een leuk voorbeeld is dat je op een bepaalde plek in de overworld duidelijk Zelda’s Lullaby hoort, vermomd in een Overworld theme.

Toch moet ik nog even eindigen met een minpunt: de performance is net zoals bij Link’s Awakening niet altijd soepel, maar blijft over het algemeen wel erg stabiel. De framedrops drukten de pret die ik met het spel had zeker niet, en het is zeker beter dan Link’s Awakening.

De toffe aankondigingstrailer

Conclusie

Toen de eerste trailer werd getoond werd het snel duidelijk: de game brengt ons de ideeën van Breath of the Wild en Tears of the Kingdom, verpakt in de prachtige stijl van Link’s Awakening. Ik kan nu ook met een gerust hart zeggen dat het een succesformule is. Echoes of Wisdom is een nieuwe standaard aan vrijheid in 2D-Zelda’s waarvan ik hoop dat ze deze verder gaan evolueren, met of zonder echo-systeem. Het brengt zoveel elementen uit The Legend of Zelda samen van verschillende generaties waardoor het eigenlijk als een soort jubileum aanvoelt. Met mooie muziek met nostalgische tonen wordt het verhaal van The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom mooi neergezet. Het is een samenkomst van oud en nieuw waar Zelda na ruim 35 jaar eindelijk aan haar eigen legende is begonnen!

9

N1-score

  • + Vele manieren om iets op te lossen
  • + Mooie soundtrack en visuele stijl
  • + Een waar Zelda-jubileum
  • + Bedden zijn tof
  • - Kleine performance dips
  • - Besturing kan even verwarrend zijn
  • - Echo menu is soms iets teveel zoeken

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Reynatis krijgt launch trailer

0

Nieuws Reynatis krijgt launch trailer

29-09-2024

2

Rik

Hoofdafbeelding bij Overzicht eerste reviews van Zelda: Echoes of Wisdom

0

Nieuws Overzicht eerste reviews van Zelda: Echoes of Wisdom

25-09-2024

2

Erik

Hoofdafbeelding bij FANTASIAN Neo Dimension komt naar de Switch in december

0

Nieuws FANTASIAN Neo Dimension lanceert in december op de Switch

25-09-2024

1

Erik

Discussieer met ons mee! 1

Dreon

3 dagen geleden

#14464‍

2883 XP | 230 comments

Zin in! 😁