Rollen, schieten en haperen: de wilde rit van Go Mecha Ball

Niets is zo bevredigend als robots, explosies en… een bal? Go Mecha Ball, ontwikkeld door Whale Peak Games, combineert al deze elementen in een mix van roguelike-actie en arcade-platforming. Rollen, springen en schieten wisselen elkaar razendsnel af, terwijl je vijanden en obstakels ontwijkt in een steeds veranderende omgeving. Het klinkt als een bijzondere combinatie, maar werkt dit ook goed op de Nintendo Switch? Dat is precies wat we gaan ontdekken in deze review.

Wanneer je start, krijg je eerst een uitgebreide tutorial die je rustig de tijd geeft om de mechanieken onder de knie te krijgen. Je leert hoe je je robot bestuurt, in een bal verandert, en hoe je vijanden overwint die op je pad komen. Maar zodra je eenmaal op gang bent, merk je dat er weinig achtergrondverhaal of context is. Er is geen echte verhaallijn die je door de levels leidt of motiveert waarom je deze missies uitvoert. Dit is jammer, want een goed verhaal had de ervaring zeker kunnen verrijken. Voor spelers die meer context zoeken achter de actie, voelt het daardoor wat leeg.

De tutorial biedt een duidelijke uitleg van alle mechanieken

Knallen en rollen door willekeurige levels

De gameplay biedt volop actie en chaos – precies waar het spel om draait. Vanaf het begin krijg je rustig de tijd om de basis te leren: rollen, springen en schieten. De robot transformeert soepel in een bal, wat handig is om snel door vijanden en obstakels heen te bewegen. Naarmate je verder komt, worden de uitdagingen groter en veeleisender.

Voor liefhebbers van chaotische games is dit een waar genot. De roguelike-opzet zorgt ervoor dat elk level willekeurig gegenereerd wordt, waardoor geen enkele run hetzelfde is. Dit houdt de gameplay fris, al kan het soms frustrerend zijn om ver te komen en door een fout weer helemaal opnieuw te moeten beginnen. Die verslavende “nog één keer”-ervaring zit er gelukkig absoluut in en neemt je snel mee.

De mogelijkheid om op elk moment aan te vallen verhoogt het speelplezier

De besturing is een van de grote pluspunten. Het voelt geweldig wanneer je tegen vijanden botst en lucht acrobatiek uitvoert met verschillende vaardigheden. Ondanks de beperkte variatie aan wapens, abilities en upgrades, voelt het geheel compleet aan. Het combineren van vaardigheden, zoals sneller rollen of krachtigere schoten, zorgt voor veel speelplezier. Meer abilities zouden welkom zijn, maar wat er nu is, biedt genoeg.

Wat echt gemist wordt, zijn de cijfers bij de upgrades. Hoewel je ziet hoeveel schade je doet, ontbreken specifieke details zoals “5% meer schade” of “10 HP meer”. Dit maakt het lastig om strategisch te kiezen, zeker voor spelers die graag optimaliseren. Daarnaast ontbreken uitgebreide statistieken volledig; alleen HP en munitie worden getoond, wat het moeilijk maakt om de sterkte van je robot in te schatten.

Hoewel de opties vermakelijk zijn, missen ze net wat diepgang

Upgrades en progressie

Tijdens gevechten verzamel je twee soorten munten: gouden munten en glitch coins. Gouden munten worden gebruikt om net voor een bossfight iets in een winkel te kopen, terwijl glitch coins bewaard blijven na je run. Deze glitch coins unlocken nieuwe wapens, abilities en upgrades, die je vervolgens in volgende runs kunt tegenkomen. Het gaat hier dus niet om permanente upgrades, maar om het vrijspelen van nieuwe opties voor toekomstige runs. Het gebrek aan permanente statboosts zoals in andere roguelikes valt op, waardoor het gevoel van progressie minder sterk is.

Van soepel naar stotterend

In de eerste levels loopt het spel soepel en voelt de gameplay heerlijk vloeiend aan. Maar naarmate je verder komt, vooral na drie levels bij de eerste bossfight, beginnen de prestatieproblemen duidelijk te worden. De Nintendo Switch heeft moeite met het hoge tempo, wat resulteert in lag en framedrops. Vooral tijdens bossfights zijn deze problemen storend, omdat snelle reacties cruciaal zijn. Bij de tweede eindbaas wordt het echt problematisch, met zware haperingen die de ervaring flink verstoren. Op een gegeven moment werd de lag zo extreem dat het onspeelbaar werd en ik gedwongen was opnieuw te beginnen. Dit is bijzonder frustrerend in een game die draait om snelheid en precisie, en haalt helaas een groot deel van het speelplezier weg. Ik hoop echter dat de ontwikkelaars na de release een update uitbrengen die deze lag vermindert en de algehele prestaties verbetert.

Speel in docking mode en zet het spel op de interne opslag, anders wordt de bossfight bijna onspeelbaar. Zonde, want het is een leuk gevecht!

Er zijn ook wat bugs, vooral in het menu bij de machines waar je upgrades, wapens en abilities uit haalt. Deze machines doen denken aan speelautomaten die je vaak in winkels ziet, waar je een munt in stopt en een plastic bal met een verrassing krijgt. Hier werkt het net zo: je kiest een upgrade of ability, maar soms blijft de interface hangen, wat het nodig maakt om de game opnieuw op te starten. Gelukkig gebeurt dit vooral buiten de runs zelf.

Wat het gacha-systeem betreft, is er een vreemd detail. De animatie suggereert dat je willekeurig een upgrade of wapen krijgt, maar in werkelijkheid kun je in het Armory-menu al zien welk voorwerp je zult krijgen na het inleveren van glitch coins. Dit haalt de spanning van het grabbelautomaat-principe weg. Het zou leuker zijn als de items daadwerkelijk willekeurig werden toegewezen, waarbij sterkere wapens een kleinere kans hebben, zoals bij een echte grabbelmachine.

Hier ontgrendel je voorwerpen en upgrades, maar zonder willekeur

Kleurenspektakel met chaos op de achtergrond

De kunststijl is een van de sterkere punten van het spel. De levendige kleuren en de gestileerde stijl geven een vrolijke en energieke uitstraling. Elk level zit vol met felle tinten die je meteen opvallen, en het ontwerp van de robot en de vijanden is strak en duidelijk. Dit zorgt ervoor dat, ondanks de chaos op het scherm, alles overzichtelijk blijft. Het draagt echt bij aan het gevoel dat je in een futuristische arcade-wereld bent beland, en visueel stelt het zeker niet teleur.

De muziek wist me daarentegen minder te imponeren. Hoewel het chaotische karakter lijkt te passen bij de drukke gameplay, voelde het voor mij meer als een verzameling willekeurige geluiden dan echt gestructureerde tracks. Er leek geen duidelijke basis in de muziek te zitten, en dat maakte het minder memorabel.

De geluidseffecten zijn gelukkig beter in balans. Ze klinken krachtig genoeg om je acties goed te ondersteunen, zonder dat ze storend zijn. Hoewel de effecten niet bijzonder opvallen, zijn ze gemiddeld en passend voor de intense actie op het scherm.

De levendige kleuren maken het spel echt opvallend

Go Mecha Ball biedt een levendige mix van actie, roguelike-elementen en arcade-platforming die vooral uitblinkt in zijn vloeiende besturing en kleurrijke visuele stijl. De chaotische gevechten en unieke mechaniek van transformeren in een bal zorgen voor veel speelplezier, terwijl de willekeurig gegenereerde levels de uitdaging fris houden. Helaas wordt de ervaring flink gehinderd door prestatieproblemen op de Nintendo Switch, met lag en framedrops die vooral tijdens baasgevechten storend zijn. Het ontbreken van een duidelijke verhaallijn en gedetailleerde statistieken beperkt bovendien de diepgang, waardoor de game soms wat leeg aanvoelt, ondanks de potentie van het gacha-systeem en de ontgrendelbare upgrades.

Go Mecha Ball verschijnt op 26 september in de eShop en kost €19,49.

6

• + Vloeiende besturing en leuke transformaties
  • + Verslavende, chaotische roguelike-actie
  • + Kleurrijke en duidelijke kunststijl
  • + Gevarieerde abilities en upgrades
  • + "Nog één keer"-gevoel typisch voor roguelikes
  • + Gacha-systeem voor nieuwe upgrades
  • + Krachtige geluidseffecten
  • + Uitgebreide tutorial
  • - Prestatieproblemen (lag en framedrops), vooral bij bossfights
  • - Geen verhaallijn, wat leeg aanvoelt
  • - Ontbreken van cijfers en details bij upgrades
  • - Beperkte statistieken (alleen HP en munitie)
  • - Geen permanente progressie-upgrades
  • - Bugs in het Armory-menu
  • - Gacha-systeem is niet echt willekeurig
  • - Chaotische, onsamenhangende muziek

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

3D-puzzelspel Woodo neemt je mee naar een wereld van hout

0