Epic Mickey: Rebrushed - Kon dat likje verf wel gebruiken

Mickey Mouse is natuurlijk al jarenlang de grootste tekenfilmheld die we kennen. Inmiddels kwam al bijna honderd jaar geleden de tekenfilm Steamboat Willie uit, de eerste waarin hij te zien was. Door de jaren heen was Mickey natuurlijk ook in een enorme rij aan games te zien, waar Nintendo strikt gezien in 1981 de eerste mee was.

In 1981 verscheen de Mickey Mouse Game & Watch handheld namelijk, en dit was het eerste elektronische spelletje waarin Mickey te zien was. Nintendo gaf in 2010 ook Epic Mickey uit, een game voor de Wii waarin het de bedoeling was dat je de bewegingsbediening gebruikte om Mickey te besturen. Dit epische avontuur wordt in 2024 opnieuw uitgegeven, onder de naam Epic Mickey Rebrushed. Hierin gaat Mickey Mouse wederom de vijanden en de omgeving te lijf met een verfkwast en potten verf en verdunner.

Een kloddertje hier en een kloddertje daar

Epic Mickey was een van de meer originele spellen op de Wii, waarbij je met bovengenoemde materialen te werk ging. Met verf kon je bepaalde objecten inkleuren en zo laten verschijnen, en vijanden kon je op deze manier voor je laten werken. Met de thinner kon je juist weer objecten laten verdwijnen en bijvoorbeeld robotische vijanden te lijf gaan. Op de Wii ging dit natuurlijk allemaal met de Wii Remote en de Nunchuck in je hand. Deze bestaan niet op de Switch, dus nu bedien je Mickey met de Joy-Cons of met een Pro Controller. Het lijkt alsof het spel hiervoor gemaakt is, want het speelt werkelijk alsof het nooit anders is geweest. Met de rechter analoge knop kun je richten, en met de zijknoppen gebruik je de verf of de thinner. Dit maakt de game veel toegankelijker en wat mij betreft ook per definitie beter dan het origineel op de Wii.

Als je ooit de Wii-versie hebt gespeeld, zal je meteen merken dat de versimpelde bediening met bijvoorbeeld een Pro Controller heel fijn werkt. De bediening met de analoge knop en zijknoppen werkt gewoon zonder te veel gedoe en is vrij intuïtief. Het is ook mogelijk om de game te bedienen met de motion controls van je Joy-Cons en de Pro Controller, maar persoonlijk vond ik deze wijze net even wat te onnauwkeurig. Dit is omdat je dan iets te snel beweegt en daardoor vrij snel naast je doel schiet. Gelukkig zijn de motion controls niet verplicht en kun je gewoon de knoppen gebruiken.

De wonderlijke wereld van Mickey Mouse

De wereld ziet er ook veel aantrekkelijker uit. Zoals we allemaal weten is de Switch geen krachtpatser op het gebied van grafische kwaliteit zoals de Xbox Series of PlayStation 5 dat zijn, maar dat de game er goed uitziet en ook beter dan het origineel is meteen duidelijk. Geweestland, het land van de vergeten Disney-personages en tekenfilms waar Mickey terechtkomt, ziet er echt uit als een gebied waarin je graag rond wil lopen om alle geheimen te ontdekken. En die zijn er natuurlijk meer dan genoeg, want er liggen veel objecten verborgen in objecten die je kan laten verdwijnen of juist kan laten verschijnen met je verfkwast.

Deze wereld zit vol met personages, en die moet je dan ergens mee helpen om verder te komen. Hendrik kan de stroom aanzetten om de trein te laten rijden maar daar heeft hij dan wel een moersleutel voor nodig, en die heeft Piet. Piet geeft de moersleutel alleen terug als je zijn verloren ijsjes terugvindt. En die kun je alleen terugvinden als je Jan helpt, want die staat in de weg van het laatste ijsje dat je nodig hebt. De platform-elementen werken helemaal goed, want de matige camera uit het origineel is compleet aangepast en werkt goed. De dynamiek tussen het objecten laten verdwijnen en verschijnen werkt ook leuk. Daarom is het jammer dat voor mij de vaart een beetje uit de game wordt gehaald door deze langdradige fetch quests. Dat deze voorkomen snap ik ook wel, maar je doet bijna niets anders tijdens je verplichte interacties met de personages. Dit was in het origineel natuurlijk ook al zo, en dat zo’n mechanismeniet compleet herzien wordt is te begrijpen. Gelukkig kun je jezelf daarna belonen met gameplay waarop echt weinig aan te merken is. Het kakt alleen af en toe wat in door wat framedrops hier en daar, maar daar hoeven we geen halszaak van te maken.

Steamboat Willie en andere klassiekers

Als je van het ene naar het andere gedeelte van een wereld gaat, doe je dat door in kleine projectieschermen te springen. Dan kom je terecht in een klassieke Mickey Mouse-tekenfilm, in een 2D-platformstijl. Het is jammer om te zien dat dit steeds maar korte stukjes zijn. Hoewel je de stukjes steeds kunt herspelen, was het voor de afwisseling leuker geweest als er complete levels in deze stijl in hadden gezeten. Als je de game normaal volgt komen deze stukjes als een soort opvulmateriaal of een interactief laadscherm over, en dat is erg zonde.

De game is ook prima wat betreft speelduur. De credits zag ik na een uur of vijftien, en dat is nog zonder alle verzamelbare objecten te vinden. Zou je hier wel tijd aan besteden, dan zou je er waarschijnlijk nog wel een uur of tien bij kunnen optellen. De wereld en gebieden waarin je terechtkomt zijn heel sfeervol, vooral de gebieden met piratenthema leken zo rechtstreeks uit een Disney-film gegrepen. Verder is het feit dat de game in het Nederlands te spelen is heel leuk, zeker met de goede vertalingen en leuke woordgrapjes.

Epic Mickey Rebrushed is een goed gelukte modernisering van een klassieke Wii-platformgame. Er is genoeg aan verbeterd voor mensen die de game al kennen om nog eens terug te keren, en voor nieuwkomers doet de game duidelijk genoeg goed om ook anno 2024 aantrekkelijk te zijn. De game ziet er voor Switch-begrippen prima uit, de wereld is bijzonder charmant vormgegeven en de gameplay en de camera zijn genoeg verbeterd om deze game zeker een kans te geven. Een absolute aanrader!

8.5

• + Sfeervolle en charmante omgevingen
  • + Bediening inclusief camera sterk verbeterd
  • - Fetch quests halen de vaart wat uit de game
  • - Klassieke tekenfilm-levels komen over als opvulling

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

3D-puzzelspel Woodo neemt je mee naar een wereld van hout

0

Nieuws 3D-puzzelspel Woodo neemt je mee naar een wereld van hout

29-09-2024

0

Bekijk hier de LEVEL-5 VISION 2024 [14:00 uur]

0

Nieuws Bekijk hier de LEVEL-5 VISION 2024 [14:00 uur]

24-09-2024

1

Nintendo draagt trademarks The Wonderful 101 over aan PlatinumGames

2

Nieuws Nintendo draagt trademarks The Wonderful 101 over aan PlatinumGames

23-09-2024

4

5 dagen geleden

#14455‍

3925 XP | 453 comments

Epic Mickey sprak me destijds wel aan en ik was dus ook benieuwd naar deze review. In 2006 viel het spel mij uiteindelijk toch tegen, vooral qua gameplay. Dit kwam niet zozeer door de motion controls, al ga ik die niet erg missen. Het was het gewoon allemaal nét niet, wat best een domper is als je als makers je spel "Epic" wilt noemen. Sommige missies (waaronder de vele fetch-quests) voelden aan als het vervelende klusje, dat je toch maar moest doen om verder te komen. Met wat goede verbeteringen kom je echter ver.

Vreemd genoeg spreekt deze titel mij nog steeds aan, al zal ik de Wii-versie niet snel meer opstarten. Grafisch ziet deze remaster er beter en sfeervoller uit en verhalend zat het spel altijd al goed in elkaar (al was ik toen nog niet zo ver geraakt). Een 8,5 is een mooi eindcijfer, dus misschien ga ik deze game een herkansing gunnen als remaster, als de prijs een stuk omlaag gaat.