Ubisoft: tegenvallende verkopen Mario + Rabbids Sparks of Hope

  • Nieuws

  • 12 jan 23 om 00:51

  • Rik

  • 9

In een ‘financial update’ naar hun aandeelhouders heeft Ubisoft bij monde van CEO Yves Guillemot bekendgemaakt dat Mario + Rabbids Sparks of Hope tegenvallende verkoopresultaten heeft geboekt.

Precieze verkoopaantallen of de verwachte verkopen deelde Guillemot niet. Wel schetste hij hoe ‘verbaasd’ Ubisoft was over de tegenvallende resultaten van de game in de laatste maanden van 2022 en begin januari 2023. Ook Just Dance 2023 verkocht minder dan Ubisoft ervan verwacht had. Er heerst in zijn algemeenheid teleurstelling bij Ubisoft over hun recente periode:

Wij zijn duidelijk teleurgesteld over onze recente prestaties. Wij worden geconfronteerd met een tegenstrijdige marktdynamiek nu de sector blijft verschuiven naar megamerken en eeuwigdurende live games, in de context van verslechterende economische omstandigheden die de consumentenuitgaven beïnvloeden.
-Yves Guillemot, CEO Ubisoft

De tweede keer dat Mario & Co. en de Rabbids hun handen ineen sloegen was niet zo succesvol als de voorganger

Onze oud-redacteur Willem had gemengde gevoelens over Sparks of Hope, maar deelde toch een 8 uit in zijn review. Waar de gebrekkige resultaten aan zijn te wijten is onbekend maar in de N1-UP community gaven verschillende leden aan te wachten tot de game flink in prijs is verlaagd. In tegenstelling tot Nintendo’s eigen titels die bijzonder prijsvast blijven, staan Ubisoft-titels er namelijk om bekend snel in prijs te dalen.

Later dit jaar verschijnen er nog verschillende DLC-pakketen voor Mario + Rabbids: Sparks of Hope. Onder andere het personage Rayman moet hier zijn opwachting maken.

Heb jij Mario + Rabbids: Sparks of Hope al gespeeld? Of wacht jij juist tot de prijs is gezakt? Laat het ons weten in de comments!

Bron: Ubisoft

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom krijgt korte animatie

0

Media The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom krijgt korte animatie

29-11-2024

1

Dennis

Overheid Saoedi-Arabië koopt meer aandelen Nintendo

4

Nieuws Overheid Saoedi-Arabië koopt meer aandelen Nintendo

12-01-2023

3

Erik

Hogwarts Legacy maakt stemmencast bekend

0

Nieuws Hogwarts Legacy maakt stemmencast bekend

12-01-2023

3

Rik

Discussieer met ons mee! 9

Martijn

12 jan 23 om 01:47

#8280‍

4091 XP | 469 comments

Eerlijk gezegd denk ik ook dat het daaraan ligt: mensen wachten tot de prijs daalt. Vervolgens kopen ze bij een lagere prijs, dus minder inkomsten. Ubisoft heeft gewoon niet zo'n goede greep op de prijzen.

Bij Mario + Rabbids Kingdom Battle kocht ik 'm vrij snel na de release. Ik wilde dat experiment van Nintendo en Ubisoft wel eens zien, want Mario en de Rabbids in één game? Dat was vrij opmerkelijk. Echt heel blij was ik niet toen ik het spel kort daarna al voor de halve prijs aantrof in winkels.

Daar dacht ik nog eens aan terug toen Immortals Fenyx Rising uitkwam. Een spel waar ik eigenlijk wel naar uitkeek. Deze kwam uit op 3 december 2020. Nog voor de kerstdagen was het spel al te vinden voor zo'n 25 Euro! Een recordtempo, zelfs voor Ubisoft: prijs gehalveerd in twee weken! Was ik er bijna weer ingetrapt. Uiteindelijk heb ik Immortals Fenyx Rising niet eens meer gehaald.

In oktober kwam Mario + Rabbids Sparks of Hope uit. Ik had er best zin in! Vorige week kocht ik deze nieuwe game voor 34,99 Euro! 25 Euro goedkoper dan de originele prijs, na weinig wachten! Ubisoft heeft de consument het verkeerd geleerd hier: wacht en win! Je hebt nauwelijks geduld nodig voor een fikse korting! Je zou haast gek zijn als je daar niet op wacht!

Dus Ubisoft: afprijzen is zeker leuk, maar jullie hebben geen grip op jullie producten. De prijs keldert zo snel dat je nauwelijks merkt dat je wacht. Niet heel vreemd dus dat er dan minder aan een game te verdienen valt. Zoek de oorzaak dus bij jezelf. Niet dat we straks krijgen van: het verkoopt niet op de Nintendo Switch of andere flauwekul. Dit is zelfs deels een Nintendo-titel, mét Mario! Is soms ook niet goed te keuren hoe Nintendo krampachtig de prijzen hoog houdt, maar bij Ubisoft verwacht iedereen dat ze snel ineen storten.  

Overigens heb ik echt zin in Mario + Rabbids Sparks of Hope, zeker met het Super Mario Galaxy-thema. Ik speel nu het eerste deel en die is erg tof! De tweede is dat vast ook, al is de combinatie van Mario en Rabbids niet meer zo opmerkelijk als in 2017. Kan ook een reden zijn dat mensen het spel misschien minder snel kopen. Je weet immers ook hoe het met de Rabbids ging op de Wii...

Fl@ppy

12 jan 23 om 06:15

#8281‍

3504 XP | 682 comments

Yoshi zit er niet in, daarom!

Martijn

12 jan 23 om 13:56

#8289‍

4091 XP | 469 comments

Haha, uiteraard!

Yosher

12 jan 23 om 21:34

#8297‍

6264 XP | 1162 comments

I feel called out....

Ribbelchips

12 jan 23 om 12:06

#8283‍

918 XP | 177 comments

Wat Martijn hierboven zegt. Je bedenkt je wel 3 keer voor je een Ubisoft game voor de volle prijs aanschaft. Want je weet ze allemaal binnen 3 maanden voor zeker 50% minder te vinden zijn. Mensen weten dat, en wachten logischerwijs met hun aanschaf. Ik heb deze voor 33 euro gekocht (en nog eens 5 euro korting wegens het gebruik van de Amazon app). €27 dus. Ruim €30 minder dan wanneer je hem had gepre-ordered. Daar koop je gewoon nóg een afgeprijsde Switch game van. Mensen zijn niet gek. 

Mitch

12 jan 23 om 13:02

#8286‍

3215 XP | 503 comments

True, maar aan de andere kant: dit is al jaren een bekend gegeven. Lijkt me dus dat er meer aan de hand is.

Lijkt me sterk dat het grote publiek Ubi's budgetbak strategie nu pas door heeft

Martijn

12 jan 23 om 13:50

#8288‍

4091 XP | 469 comments

Is toch steeds weer even aankijken hoe lang het duurt voordat de prijs daalt. Soms is het kort en soms korter, al is het zelden zo snel als bij Immortals Fenyx Rising. Toch is het niet moeilijk in te schatten dat je beter kunt wachten bij Ubisoft.

Daarnaast zijn mensen die 'm zo goedkoop mogelijk willen, maar niet zo goed op de hoogte zijn van videogames, mogelijk eerder geneigd om het eerste deel te kopen. Die lijkt erop, maar is nóg goedkoper. Vooral in de Nintendo eShop is het zo'n beetje het goedkoopste spel met Mario erin. Uiteindelijk verkoopt Mario deze games meer dan de Rabbids, lijkt mij. Bij kortingsacties daalt de prijs van deel 1 soms al tot onder de 15 Euro. Ook in de winkels is hij vaak sterk afgeprijsd, dus als die twee games allebei vindbaar zijn, dan koopt de doorsnee vader gewoon de eerste voor zijn kinderen.

Tegelijk zijn er genoeg redenen te bedenken waarom deze minder verkocht. Moest Ubisoft toch maar eens gaan onderzoeken. Of het nou een vol vierde kwartaal, konijnenmoeheid, desinteresse bij het publiek, (zelf)concurrentie of onsuccesvolle marketing was: de gedachte dat het spel snel goedkoop zal zijn haalt consumenten doorgaans niet over om deze games bij release te halen.

Ribbelchips

12 jan 23 om 14:28

#8291‍

918 XP | 177 comments

Eens. Het zou ook kunnen dat veel mensen het eerste deel hebben gekocht 'want Mario' en dat ze de gameplay echt helemaal niks vonden. 

rob1N

12 jan 23 om 15:02

#8293‍

6290 XP | 1216 comments

lol, misschien is het antwoord wel wat simpeler dan dat... Veel mensen hebben gewoon bijna geen geld meer over voor dit soort B-games. Heel eerlijk, ik heb de game gekocht en het is best vermakelijk. Het was wel wat aan de korte kant en ja het is iets beter dan deel 1, maar echt verrassend veel leuker was het niet. Ik snap wel dat mensen deze game niet zo snel kopen en wachten op een pricedrop. Maar tuurlijk, geef grotere merken maar de schuld en live games.